2021-08-15, 21:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Med den inställningen så är man inte förvånad att folk gråter på FB-Grupper. Du är ju en av dom som elaka som sprider dåligt samvete

Fy skäms för att vara så "duktig" och odräglig. Det väcker misstroende.

Nu blir det ju lite OT så jag avslutar med detta. Jag är en stark förkämpe för individens egna val. Jag har aldrig prånglat på någon mina åsikter, och jag är ödmjuk för andras åsikter. Men p.g.a. såna som grand-canyon, kurt-sune, död o återfödd, borskungen m.fl. som inte kan låta bli att försöka prångla på andra sina åsikter, så uppenbart korkade och felaktiga, har jag ändrat mig i just detta fall. Jag ser därför ner på de som inte väljer att ta vaccin. De är fria att inte göra det, men min empati får de inte.
Citera
2021-08-15, 21:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du inser att vi refererar till exakt samma källa? Fast skillnaden är att jag kopierade måndagens siffror.

Nej, du kan inte ha så mycket koll eftersom du påstår att mina siffror är fel när du använder precis samma källa för att motbevisa

Vilken måndag är det du pratar om?

Imorgon?
Citera
2021-08-15, 21:22
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Imorgon?

Antagligen måndagen som var eftersom det publicerades i dagarna.
Citera
2021-08-15, 21:33
Medlem
Citat:
Dina siffror stämmer dock inte efter andra officiella versioner.

https://twitter.com/YossiGestetner/status/1425057129958977537

https://twitter.com/YossiGestetner/status/1426146258713030657

Man kan inte få tydligare besked om vad som kommer få stopp på covid. Immunitet från infektion är det enda sättet.
Citera
2021-08-15, 21:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu blir det ju lite OT så jag avslutar med detta. Jag är en stark förkämpe för individens egna val. Jag har aldrig prånglat på någon mina åsikter, och jag är ödmjuk för andras åsikter. Men p.g.a. såna som grand-canyon, kurt-sune, död o återfödd, borskungen m.fl. som inte kan låta bli att försöka prångla på andra sina åsikter, så uppenbart korkade och felaktiga, har jag ändrat mig i just detta fall. Jag ser därför ner på de som inte väljer att ta vaccin. De är fria att inte göra det, men min empati får de inte.

Din åsikt var alltså selektiv riktat ? Ok, förstår man. Och i din ickeempati ingår "andra klassen medborgare" Jahapp, hur låter det på en skala på tal om individens egna val ? Man är mest förbryllat för hur man presenterar värderingar av det slags auktoritära tonen som du angav. Måhända lite PTSD av all skyttegravskrig här på FB i vaccintrådarna ? Är din övertygelse om "individens egna val" verkligen helgjutet och kommer före allt annat ?
Senast redigerad av Opaque 2021-08-15 kl. 21:39.
Citera
2021-08-15, 21:36
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Som in sin tur referrar Israels Health of ministry.

Sedan att du inte klarar av att kolla upp det är ju ditt problem. Med tanke på dina senaste inlägg i andra trådar där alla andra har idiotförklarat dig så vill jag inte ha något alls överhuvudtaget från dig framöver.
Na, vad tröttsamt. Först hasplar du ur dig felaktiga siffror och när någon lugnt ger dig korrekta siffror så blir du ledsen i ögat och börjar vräka ur dig otrevligheter. Guuuud vad jobbigt det måste vara att göra bort sig så som du gjorde nu. Klassisk antivaxxer som skall sprida desinformation och lögner. Tragiskt.

Ålder på patienter som just nu vårdas för allvarlig COVID i Israel:

Kod:
Åldersgrupp	Ovacc.	  Vacc.
12-15	             1	    0
16-19	             1	    0
20-29	             4	    0
30-39	            10	    2
40-49	            27	    6
50-59	            36	   25
60-69	            47	   58
70-79	            35	   90
80-89	            30	  100
90+	            16	   24

Notera skillnaden i antal patienter under 60 år.

Vill du ha samma statistik för patienter i respirator fördelat på åldersgrupp också? *hihi*
Citera
2021-08-15, 21:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Na, vad tröttsamt. Först hasplar du ur dig felaktiga siffror och när någon lugnt ger dig korrekta siffror så blir du ledsen. Guuuud vad jobbigt det mpste vara att göra bort sig så som du gjorde nu. Klassisk antivaxxer som skall sprida desinformation och lögner. Tragiskt.

Ålder på patienter som just nu vårdas för allvarlig COVID i Israel:

Kod:
Åldersgrupp	Ovacc.	  Vacc.
12-15	             1	    0
16-19	             1	    0
20-29	             4	    0
30-39	            10	    2
40-49	            27	    6
50-59	            36	   25
60-69	            47	   58
70-79	            35	   90
80-89	            30	  100
90+	            16	   24

Notera skillnaden i antal patienter under 60 år.

Vill du ha samma statistik för patienter i respirator fördelat på åldersgrupp också? *hihi*

Haha, måste vara jobbigt att komma med påhittade argument för att förbättra på självvärdet, samtidigt som du har en massa hjärnfisar med att se fiender överallt.

Ja, jo, jag länkade själv till sidan tidigare. Men unga människor som dig tar sig inte tid med att klicka på dem överhuvudtaget.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Sedan hon som sa det jobbar som Journalist på Times of Israel.

Skyll på henne som sprider lögner.

https://twitter.com/AmySpiro/status/1424992709312405519

Inte för att jag antar att du har intelligensen till det.
Citera
2021-08-15, 21:52
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Imorgon?
Är väl måndagen som var han menade.
Citera
2021-08-15, 21:54
Medlem
Folkhälsomyndigheten skriver i en rapport följande.

Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de som var ovaccinerade avlidit inom 30 dagar från diagnosen covid-19. Det kan jämföras med 14,7 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan, och 14,6 procent av de som varit fullvaccinerade.

Betyder detta att vaccinet är så jävla kasst att det bara drar ner sannolikheten för en 80 plussare att dö med 6%? Eller är det jag som är efterbliven?

Finns att läsa på

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Citera
2021-08-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Folkhälsomyndigheten skriver i en rapport följande.

Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de som var ovaccinerade avlidit inom 30 dagar från diagnosen covid-19. Det kan jämföras med 14,7 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan, och 14,6 procent av de som varit fullvaccinerade.

Betyder detta att vaccinet är så jävla kasst att det bara drar ner sannolikheten för en 80 plussare att dö med 6%? Eller är det jag som är efterbliven?

Finns att läsa på

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

6 procent-enheter. I procent är det 30% lägre för åldersgruppen.
Citera
2021-08-15, 22:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, på ett sätt är pandemin över när vi bestämt det men å andra sidan beror det också på pandemin och vad som sker.

Vi kanske ser en betydlig lägre dödlighet nu i vinter samt färre alvarligt sjuka. Situationen kanske blir hanterbar som en influensa eller något lite svårare. Då kanske vi börjar säga att pandemin är över och även leva som om den vore det.

Det kan ju också hända att dödsfallen likt sjukhusinläggningarna ännu en gång blir på en ohanterlig nivå. Vi kanske till och med ser värre varianter under vintern som vi inte har något skydd mot. Då spelar det ingen roll om beslutsfattare säger att pandemin är över eller inte.

Jag tänker att man nu hoppas på att man kan vänja folket mot viruset så att en tålighet får viruset att bli mildare i framtiden. Första ordentliga genom infektion av folket ska nu ske med en bred vaccination. Sedan fortsätter vi att årligen vaccinera riskgrupper. Vi lyckas omvandla covid till någon slags influensa. Detta behöver nödvändigtvis inte fungerar även om det kanske kan det. Fattiga länder får helt enkelt ta något år extra på sig att erhålla denna tålighet utan bred vaccination.

Nej. Jag tror inte på din bedömning att dom fattiga länderna kommer att få bygga upp immunitet utan bred vaccination. Jag tror att även dom fattiga länderna kommer att få hjälp av vacciner för att bygga upp immunitet. Vaccinfabrikerna står ju fortfarande och tillverkar vacciner, trots att efterfrågan går ner i rikare länder.

Titta på vaccineringen av länder i olika inkomstkategorier.

Sedan midsommar har vaccineringstakten avtagit i länderna i den högsta inkomstkategorin. Istället inleddes mer intensiv vaccinering i länderna som befinner sig ett steg under höginkomstländerna. Nu börjar vaccineringen avta även i dom länderna, samtidigt som vaccineringstakten ökar i länderna som befinner sig ännu ett steg längre ner inkomstkategorierna. Vad kommer att hända när efterfrågan har mättats i länder med medelinkomst?

Jag tror att det kan uppstå goda möjligheter även för fattiga länder att vaccinera. Det bör även finnas goda möjlighet att få hjälp av välvilliga västländer. Förenta Staterna har ju börjat att fördela sitt vaccinöverskott till länder som ligger efter i vaccineringen.

Dom fattiga länderna kanske får vänta lite längre på vaccin. Men då ska man tänka på att det här faktiskt är en epidemi som har slagit mycket hårdare mot rika länder, än mot fattiga länder. I slutändan så kan många fattiga länder ha kommit igenom epidemin med mycket mindre förluster än västländerna.

Problemet just nu, är att många länder har fått nöja sig med kinesiska vacciner, som ger sämre effekt än västerländska vacciner.

Citat:
Det är inte det alternativet jag skulle ha föredragit och jag tycker att den verkar tämligen osäker. Men det är så jag tolkar det som om man planerar att göra. Det var kanske så du tolkade det också.

Man har varken råd eller lust att fortsätta detta. Vid någon tidpunkt är ju pengarna slut och man kan inte fortsätta att ha samhället på sparlåga. I Sverige kommer vi fega lite och inte vara så självsäkra som UK.

Ledningen för Sveriges Folkhälsomyndighet var desto mer självsäkra i epidemins inledning. Nu när deras strategi har havererat, så undrar jag huruvida dom har lärt sig att vara lite med ödmjuka.

Citat:
Vi tar inte hösten med ett helt öppet samhälle, utan vi sparar reträtten i fall det skulle gå illa. Få se lite hur det fungerar, exploderar inläggningarna kan vi nog se en viss återgång till de restriktioner vi hade i vintras. Men jag tror att många fler länder kommer att "fega" lite likt Sverige. Det blir kanske bara UK som kastar sig in i hösten och vintern.

Spänningen är på topp för vintern i all fall.
Citera
2021-08-15, 22:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Haha, måste vara jobbigt att komma med påhittade argument för att förbättra på självvärdet, samtidigt som du har en massa hjärnfisar med att se fiender överallt.

Ja, jo, jag länkade själv till sidan tidigare. Men unga människor som dig tar sig inte tid med att klicka på dem överhuvudtaget.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Sedan hon som sa det jobbar som Journalist på Times of Israel.

Skyll på henne som sprider lögner.

https://twitter.com/AmySpiro/status/1424992709312405519

Inte för att jag antar att du har intelligensen till det.

Men guuud vad du håller på. Sved det verkligen så pass att du måste formligen vräka ur dig otrevligheter och personangrepp?

Så här är det: Du postade helt felaktig information. Jag förklarade att de siffror du redogjorde för var helt felaktiga. Jag gav dig därefter de korrekta siffrorna. Då svarade du att det var JAG som hade fel och sedan hänvisar du till TWITTER...?. Jag ger dig då exakta siffror från Israels Hälsoministerium. Nu menar du helt plötsligt att vi har samma källa. Är du helt blåst i huvudet?

Du hade inte bara fel, jag kan säga att det finns inte EN dag de senaste 12 månaderna I Israel som det har legat 694 personer på sjukhus för COVID varav 400 för allvarlig COVID. Inte EN dag. Man undrar var du får allt ifrån.

Hör av dig om du vill ha mer KORREKT information om hur många som värdas på Sjukhus i Israel och hur många av de som är vaccinerade. *hihi*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in