Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag läser på CNN att det är full panik i Wuhan och nu även Huanggang (miljonstad ett antal mil från Wuhan). Vägarna ut ur städerna håller på att spärras av och de sista tågen lämnade nu på torsdagsmorgonen, innan en full "lockdown" träder i kraft.
Wuhan anses som det ekonomiska och kulturella navet i centrala Kina, och området som det är nav för har en befolkning som halva Europa. Just nu i dagarna börjar det kinesiska nyåret, som är den största resehögtiden årligen på vår planet, så det är sannerligen en perfekt storm vi står inför.
Samtidigt är detta virus just lagom dödligt (2% av de smittade) och har en relativt lång inkubationstid, vilket gör det ganska perfekt för smittospridning. Det är ett av 3 Coronavirus genom historien som är känt kunna döda människor, samt smittar från människa till människa. Experter tror att viruset inom kort kommer att mutera till högre dödlighet och mer smittsamhet.
Det (av mig) fetade: Nja nu ska vi nog inte gå händelserna i förväg, eller har du någon källa till just det där?
Jag tror absolut att det kan bli mer smittsamt men det medför inte, med säkerhet, att det blir dödligare.