2020-01-22, 22:32
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tydligen ett fall i Quebec, Canada nu. Ursäkta jag läste inte ditt inlägg, vill du ta det en gång till?

Jag återkommer om 3 veckor så får DU förklara vad det är du inte förstod med mitt inlägg! NI HAO!
Citera
2020-01-22, 22:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
De flesta Kinesnyheter du läser i Sverige kommer ifrån South China Morning Post. Det är en klassisk liberal tidning som har funnits i 100 år.
Vad är PSP?

Ja den har funnit där i din värld, men du vet att nu ska man inte mörka verkligheten.
Citera
2020-01-22, 22:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Jag återkommer om 3 veckor så får DU förklara vad det är du inte förstod med mitt inlägg! NI HAO!
Vad är ditt problem? Jag har inte panik, är dock oerhört fascinerad och hoppas att viruset utrotar lite asiater för planetens skull. Vad ditt skränande i tråden fyller för syfte vet jag inte, hoppa vidare om du inte är intresserad. Du kan dock vara ganska säker på att du inte är den jag ska be om råd om jag börjar bli skärrad så... Vad vill du egentligen?
Citera
2020-01-22, 22:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad är ditt problem? Jag har inte panik, är dock oerhört fascinerad och hoppas att viruset utrotar lite asiater för planetens skull. Vad ditt skränande i tråden fyller för syfte vet jag inte, hoppa vidare om du inte är intresserad. Du kan dock vara ganska säker på att du inte är den jag ska be om råd om jag börjar bli skärrad så... Vad vill du egentligen?

Fniss du hotar ingen, påminner om en hund jag hade en gång. Jag älskade den men den var helt dum i huvudet men ändå älskad.
Citera
2020-01-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Jag tolkar det som en respons på den kritik man fick under SARS epidemin. Staten framstår som ansvarsfull om de visar att de öppet tar ansvar och tar kraftfulla åtgärder. Eftersom detta är ett naturligt fenomen så är det inte statens fel. Om det skulle vara en härdsmälta så skulle de dölja det istället, eftersom det är då statens fel i grunden. I nuläget så stärker det statens position att (möjligtvis) överdriva de åtgärder som införs för att stärka deras förtroende hos befolkningen. Nästan all information som förmedlas från Kinesiska myndigheter har ett politiskt syfte trots allt. Övriga oberoende myndigheter och organisationer som arbetar inom området målar en annan bild av situationen. Dock så är det bra att åtgärder vidtas för att lösa situationen, även om det bara räddar några hundratals liv i slutändan.

Stänger de ner en jättestad för att visa handlingskraft, dessutom i samband med en storhelg? Som att all tåg- och flygtrafik till och från Stockholm skulle stängas ner dagen innan nyårsafton. Det är totalt uppenbart att det inte skulle göras om läget inte bedömdes extraordinärt.
Samtidigt så ska man välja sin rädsla på rätt saker. Risken att själv som boende i Sverige att bli allvarligt sjuk är väldigt liten. Men även om man inte smittas så räcker en invasion som inte är gigantisk att ge andra problem. Säg att det blir 1000 personer i Sverige som besöker sjukhus p.ga. detta, varav 20 avlider. Risken att man själv är bland de avlidna, eller ens bland de smittade är väldigt liten. Men det skulle påverka den hårt ansträngda vården, personer med andra allvarliga sjukdomar skulle få vänta ännu längre på akuten, med risk för allvarlig utgång. Plus att rädsla för influensan skulle få folk att stanna inne mer, inte gå på restaurang etc. vilket gör servitörena arbetslösa.
Citera
2020-01-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja den har funnit där i din värld, men du vet att nu ska man inte mörka verkligheten.

Off topic.
Citera
2020-01-22, 22:51
Medlem
fernebos avatar
WHO:s möte fortsätter imorgon. Beslut om huruvida utbrottet utgör en global hälsokris kommer alltså tidigast imorgon. Antar att man fortfarande inte har alla fakta på bordet och i och med att antalet smittade ökat så snabbt så måste man nog framförallt få klarhet i hur många som drabbats av svår sjukdom.

Allt har gått så förbannat fort. Det var så sent som på nyårsafton man identifierade det nya viruset.

Citat:
När pressmötet väl kom igång meddelade WHO att mer information om utbredning av coronaviruset behövdes och att organisationen nu samlar in den. WHO uppgav att de inte kunde fatta ett beslut på onsdagskvällen, utan skulle återsamlas på torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/wuhan-stanger-ner-sin-kollektivtrafik-efter-utbrott-av-coronaviruset
Citera
2020-01-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stänger de ner en jättestad för att visa handlingskraft, dessutom i samband med en storhelg? Som att all tåg- och flygtrafik till och från Stockholm skulle stängas ner dagen innan nyårsafton. Det är totalt uppenbart att det inte skulle göras om läget inte bedömdes extraordinärt.
Samtidigt så ska man välja sin rädsla på rätt saker. Risken att själv som boende i Sverige att bli allvarligt sjuk är väldigt liten. Men även om man inte smittas så räcker en invasion som inte är gigantisk att ge andra problem. Säg att det blir 1000 personer i Sverige som besöker sjukhus p.ga. detta, varav 20 avlider. Risken att man själv är bland de avlidna, eller ens bland de smittade är väldigt liten. Men det skulle påverka den hårt ansträngda vården, personer med andra allvarliga sjukdomar skulle få vänta ännu längre på akuten, med risk för allvarlig utgång. Plus att rädsla för influensan skulle få folk att stanna inne mer, inte gå på restaurang etc. vilket gör servitörena arbetslösa.

VOLVO har ibland stor grupp i Wuhan, VOLVO äger Nissan truck. Nissan Dongfeng Wuhan har nära samarbete. Men jag tror de flesta VOLVO svenskar åkte hem förra veckan.
Citera
2020-01-22, 22:52
Medlem
Är det bara jag som tycker det hela är så korkat?

Man borde ju omedelbart isolera Wuhan, Spärra all trafik in och ut, Alla som har rest eller är i nära krets med någon som vart där bör även isoleras för att minska spridningseffekten, Varför låter man folk åka runt när man vet att det ev. kan leda till spridning?

Som att köra rysk-roulette
Citera
2020-01-22, 22:59
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
Är det bara jag som tycker det hela är så korkat?

Man borde ju omedelbart isolera Wuhan, Spärra all trafik in och ut, Alla som har rest eller är i nära krets med någon som vart där bör även isoleras för att minska spridningseffekten, Varför låter man folk åka runt när man vet att det ev. kan leda till spridning?

Som att köra rysk-roulette
¨¨

Nu har myndigheterna i kina gjort precis du pratar om, https://www.pscp.tv/w/1zqKVEdwzqmxB
Citera
2020-01-22, 23:00
Medlem
Citat:
¨¨

Nu har myndigheterna i kina gjort precis du pratar om, https://www.pscp.tv/w/1zqKVEdwzqmxB

Det är bra, Men jag tänker även på alla som rest ut ur Wuhan eller närliggande område, De bör isoleras även om inga symptom uppstått
Citera
2020-01-22, 23:04
Medlem
Citat:
¨¨

Ja precis som SCMP skrev för två timmar sedan. Kina är inte perfekt, men kan vi lämna politiken. Jag har bott i Wuhan, 2017, många vänner där. Min familj är i Hunan, grannprovins.

Wuhan är troligen den mest ohygieniska 10 miljoner staden i Kina. Byggt under 50 talet, Kinas Detroit. Men staden är byggt över ett flod delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in