2020-01-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Sist jag kollade nyheterna så var det 17 döda utspridda på Kina, Thailand, Taiwan, Sydkorea och Japan.

Slappna av. Det är större risk att ni dör av dansbandsmusik och Ullared.

Nu Saudiarabien också !
Citera
2020-01-23, 18:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Utan länkar och bevis är det just bara skvaller.
Jag tyckte jag var tydlig med att det var skvaller även utan att du behövde feta det?
Citera
2020-01-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Vad känner vi till om svenskar i de områden där smittan nu har spridits? Senast var väl att smittade har hittats i Kina (Wuhan och intilligande stad (?), Thailand och Singapore. Finns det svenskar i städerna där smittade har hittats i thailand och singapore? Isåfall hur många? Det lär väl vara en stor riskfaktor om det finns tillräckligt många svenskar, särskilt om dessa skulle få panik och vilja resa hem omgående, utan att ha försäkrat sig om att dom faktiskt inte också har fått viruset (men är symptomfria, som sagt inkubationstiden kan vara 2 veckor??)
Mm, finns säkert de som rest hem från thailand första veckorna i jan eller första veckan i jan..har ju varit långledighet för många.
Citera
2020-01-23, 18:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Jag vet att andra länder redan screenar. Det förändrar dock inte det faktum att WHO inte rekommenderar reserestriktioner i nuläget och anser att screening är kostsamt och ineffektivt. Sen så kan det vara bra bra om något land gör det ändå, dock så är det inte konstigt att någon myndighet följer WHO's information i nuläget och inte gör det.

Jag kan faktiskt inte se nyttan med screening, lång inkubationstid, folk kan vara smittbärare utan att det upptäcks, och upptäcker man någon med feber eller andra symptom i ett flygplan är det stor risk att alla är smittade.
Citera
2020-01-23, 18:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Sist jag kollade nyheterna så var det 17 döda utspridda på Kina, Thailand, Taiwan, Sydkorea och Japan.

Slappna av. Det är större risk att ni dör av dansbandsmusik och Ullared.
Du är användare femhundraarton som sparkar in denna vidöppna dörr. Vad får dig att konstatera det uppenbara?
Citera
2020-01-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Yes, jag har sett den där länken. Du har en poäng men som med all mjukvara patchas dylika luckor i nästa version och det blir svårare och svårare att forcera systemet. I detta fall borde det innebära att kreti och pleti aldrig kommer att ha tillgång till de (teoretiska) säkerhetshålen som finns, vilket är ett effektivt hinder mot spridningen. Om dessa spökmänniskor isoleras i laglösa enklaver spelar det ingen roll hur mycket de smittar varandra eftersom allmänheten inte drabbas, kanske inte ens vet att detta existerar. Personligen har jag inte en susning om hur livet i t ex ett zigenarläger är.

Jag besökte spökläger i Kina tidigare. Det var människor som var på rymmen från myndigheterna. Till ex ha fött för många barn. Myndigheterna har lite kontroll och vill troligen inte ta i för mycket för då riskerar de uppror. Bara när det gäller barn som inte är registrerade så kan det vara så många som 20 miljoner.

Människan har kommit på en massa saker genom historien och människor har alltid kommit på kryphål. Det kommer ske i Kina också.
Citera
2020-01-23, 18:31
Medlem
Är det en sån här marknad viruset kommit från

https://www.youtube.com/watch?v=iyjKcWFV0sw
Citera
2020-01-23, 18:31
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag besökte spökläger i Kina tidigare. Det var människor som var på rymmen från myndigheterna. Till ex ha fött för många barn. Myndigheterna har lite kontroll och vill troligen inte ta i för mycket för då riskerar de uppror. Bara när det gäller barn som inte är registrerade så kan det vara så många som 20 miljoner.

Människan har kommit på en massa saker genom historien och människor har alltid kommit på kryphål. Det kommer ske i Kina också.
Jag hör vad du säger, jag menar dock att deras isolering är gynnsam för att hindra smittspridning. Om de är gömda kan de inte få vård, sjukdomen hinner alltså döda dem innan de upptäcks. Är du med?
Citera
2020-01-23, 18:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Det är dumt att enbart prata om bekräftade fall eftersom många som får viruset kommer inte ha möjlighet att bli bekräftade. Exempelvis så är det betydligt fler som är smittade av det nya viruset i nuläget än det antal som är bekräftade.

Vad jag kan se så är det inte bara WHO utan även amerikanska CDC som fortfarande anger totala 29 länder dit SARS sannolikt spreds. Har du några källor på de bekräftade länderna och de avskrivna svenskarna som du påstår så tittar jag gärna på det.

Samtliga misstänkta svenska fall avskrevs redan 2003. Varför WHO har med sannolika fall som sedan 17 år är avskrivna vet jag inte, men taballen är väl korrekt sett till att den är från 2003 och att de inte rensade bort de fall som avskrevs..

Ja du kan undersöka saken om du vill. Med anledning av vad jag jobbade med vid tiden så vet jag att de avskrevs. Nämns här tex:

Citat:
Inga fall av SARS har diagnostiserats i Sverige.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1212

Här kan du läsa om ett av de misstänkta fallen (och hur skandalöst uselt svensk sjukvård agerade):

http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/2004/28980
Senast redigerad av fernebo 2020-01-23 kl. 18:42.
Citera
2020-01-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag hör vad du säger, jag menar dock att deras isolering är gynnsam för att hindra smittspridning. Om de är gömda kan de inte få vård, sjukdomen hinner alltså döda dem innan de upptäcks. Är du med?

Dessa människor rör sig bland vanliga människor dagligen. Staten kommer inte ha resurser att leta upp alla. Och kommer inte vilja göra det, då de kommer riskera oroligheter. Vanliga människor hjälper dem i Kina precis som det finns människor i till ex Sverige som hjälper flyktingar.
Citera
2020-01-23, 18:36
Medlem
HermaeusMoras avatar
Hörde på agenda free TV på Youtube innan under dagen att dom hittat en med symptom i st Petersburg.
Citera
2020-01-23, 18:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Dessa människor rör sig bland vanliga människor dagligen. Staten kommer inte ha resurser att leta upp alla. Och kommer inte vilja göra det, då de kommer riskera oroligheter. Vanliga människor hjälper dem i Kina precis som det finns människor i till ex Sverige som hjälper flyktingar.
Okej, vi får vara överens om att vi inte kommer längre i just den diskussionen. Du har en teori, jag har en annan och aldrig ska de synka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in