2020-01-28, 19:03
Medlem
Har vi några uppgifter om Kina kommer att permanent förbjuda dessa vilddjursmarknader?
Citera
2020-01-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej, fatality rate verkar vara betydligt lägre. Det var 16% som fick allvarlig lunginflammation och 3% som dör. Men som sagts tidigare kan det finnas eftersläpning i dödsantalet eftersom svårt sjuka kan avlida först efter en eller flera veckor efter att de diagnostiserats.

jag skrev: kritiska procenten i corona-viruset är ungefär samma som dödsprocenten i Sars. Två olika saker mellan kritiska och dödsprocenten.
Citera
2020-01-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Bummer! Hur ligger det till med varor då?
Jag skulle inte köpt! Använd sunda förnuftet, när någon är sjuk vad gör man då? Joo man till och med limmar dörren på sjuklingens rum!! Men det ska alltså vara helt omöjligt för ett virus att fastna på ett paket som en sjuk kines har tagit i?!? Trams!

Fullständigt onödig risk att ta.
Citera
2020-01-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo fast vi som inte är dumma i huvudet fattar det. Men om ökningen döda i förhållande till smittade ligger stadigt länge på 2-3% så kan man räkna med att dödligheten är just 2-3%.

Suck. Detta gäller enbart när inga fler dör. Med samma frekvens på antalet döda och ett eskalerande antal smittade så kan du inte räkna så.

Sedan är inte frekvensen 10-30% ändå eftersom man inte känner till alla smittade...
Citera
2020-01-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Jag kallade inga siffror riktiga. Konstaterar bara att siffrorna som finns är alldeles för låga.

Läskigt när folk sätter en diktaturs ord framför sunt förnuft.
Fast då hade vi sett mycket värre siffror i de andra länderna isf. Vilket vi inte gör. De är relaterbara till de siffror som visas från Kina.
Citera
2020-01-28, 19:06
Medlem
crawlys avatar
Jag tror att jag aldrig varit med om ett fall där så mycket diametralt motsatt information flödar i ljusets hastighet. Jag vet inte mer än någon annan på detta forum, men i min värld finns det bara ett sätt att ta reda på dödligheten och det är att mäta de som blir friska och jämföra det med de som dör. För att göra det måste man få in data om ur många som blivit friska, vilket kan vara svårt eftersom en del kanske inte ens söker vård. Med andra ord kan man bara gå på hur många som kommit in till sjukhus och vandrat ut levande jämfört med det som inte gör det.

Hur som helst måste man alltså hitta något mätvärde som går att ställa i relation till tidigare influensor, och jag misstänker att det finns en massa fantastiska matematiska modeller redan framtagna kring detta.
Det stora problemet just nu verkar vara den naggande tveksamheten om ifall kina säger hela sanningen eller inte. Lugnande rapporter kontra medborgarjournalistik från olika håll som visa kineser som murar igen tunnlar, människor som kollapsar på gator osv.

Om vi nu fått in några fall kommer nog korrekt data snabbt börja strömma in under denna och kommande veckor. Just nu känns det extremt förvirrat.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Den kinesiska turisten i Frankrike är en 80-årig man.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, det säger han inte. Han säger tvärtom i klippet att han inte tror att USA får en epidemi om de tar de rätta försiktighetsåtgärderna. I början av klippet så säger han inte alls att han tror att USA får en epidemi. I slutet av klipper säger han att han tror att USA kan undvika en genom rätt åtgärder.
Ja , det beror på hur man faktiskt tolkar det han säger, han säger för att kunna undvika en epidemi behövs snabbtester ,vilket i nuläget inte finns, så jo, han säger indirekt att en epidemi är oundviklig.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
All statistik är en sanning med modifikation. Att följa siffran 2-3% dödlighet så antar man att ingen mer av de som för tillfället är konfirmerade som smittade kommer att då. Siffran som man får genom att ta (antalet döda /(antalet döda + antalet tillfrisknade)) ger dig dödligheten för exaclt det tillfället utan att ta i beräkningen i vilket tillstånd som de smittade är i. Tillfrisknar plätsligt 100 utan dödsfall så faller siffran kraftigt och dör 100 av de smittade så så stiger dödligheten igen. Ingen siffra för dödlighet kommer att stämma förrän epedemin är över.

Enda siffran som vi nog faktiskt kan stödja oss på är den som presenterades i Beijing-tidningen. De hade en kontrollgrupp på 49 smittade varav 12 var läkare. av dessa vid tillfället för artikeln så hade över 50% frisknat, 13% hade död och resterande var fortfarande sjuka men i vilket tillstånd nämndes inte. Från detta lilla antal så kan vi ta ett antagande att dödligheten ligger strax över 10% men vi vet inte åldern på de som dog. Ha ihågtanken att dessa 49 fick intensivvård.

% talet är en ögonblicksbild.

Man kan aldrig veta hur många smittade det finns eller har funnits om man inte testar alla människor på jorden.

Man kan estimera, men det ger inte ett sanningsenligt svar, det är som att spå i kaffesump.

Det blir i grova drag si eller så, och det allmogen är intresserad av att veta är om smittan innebär döden med 100%, 50% eller 0,5%. Med sådana siffror kan man inrätta sitt liv och göra överväganden och fatta beslut om resor, vaccination, exponering med mera.

Bråka för all del om 3, 4, 5 eller 2,8 %, det är totalt ointressant för den stora massan, tror faktiskt att det är så.
Citera
2020-01-28, 19:07
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja , det beror på hur man faktiskt tolkar det han säger, han säger för att kunna undvika en epidemi behövs snabbtester ,vilket i nuläget inte finns, så jo, han säger indirekt att en epidemi är oundviklig.

Herregud vad dum i huvudet du är. Han säger RENT UT att han är övertygad om att det inte kommer bli någon epidemi i USA.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
Lagar och regler vid dödsfall
Obduktion
När någon dött måste dödsorsaken fast*ställas av läkare. Finns det oklarheter kan det bli fråga om obduktion. Obduktion innebär att en läkare gör ett operativt ingrepp. Man kan endast i undantagsfall neka obduktion.

Det fetade är inte vad du skrev innan:
"i Sverige är det LAG på att alla dödsfall ska obduceras."
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Bekräftade fall utanför Kina,
20 jan: 4
21 jan: 6
22 jan: 8
23 jan: 14
24 jan: 25
25 jan: 40
26 jan: 57
27 jan: 65

Källa: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Ser man på till de siffrorna är det som sagt ganska långsam spridning.

Många är konspiratoriska och klagar över att "siffrorna är säkert X eller Y gånger större än vad som redovisas osv". Är hela världen i en enda stor konspiration mot befolkningen också?
Siffrorna X och Y handlar om vad den lögnaktiga diktaturen Kina rapporterar. Jag ska inte tala för alla andra men jag tror inte att väst leker ovetande och mörkar i samma takt som Kina. Någon visselblåsare hade i så fall redan dragit i nödstoppet vid det här laget så Kinas siffror tar jag med en nypa salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in