2020-02-27, 19:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det där funkar bra för ebola men knappast corona...skoj...inte.

Ett Ebolavaccin som inte fungerade mot Ebola hoppas man nu på att det kan fungera mot Corona, så har man sagt. Men det ska prövas.
Pröva på medicinspråk är organiserade tester med en grupp som får det medel man vill undersöka och grupp som får något annat preparat. Jag har provat, prövats menar jag
Citera
2020-02-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jajamen! Finns massvis av folk som är "hjärndöda". Räkna med köer av febriga människor till varenda form av sjukhus, akutmottagning samt vårdcentraler.

Jag hymlar inte utan är ärlig och säger bara som det är!
Att få alla att först ringa 1177 är blott en dröm.
Lättakuten på vårdcentralen i Landvetter har stängt sedan en man uppvisat symptom.
https://www.expressen.se/gt/en-person-i-goteborg-har-testats-positivt-for-corona/
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Om det vore så väl. En kvinna inom ambulansvården som vägrade köra ut till en misstänkt smittad patient på grund av att hon var orolig att hon inte hade fullgott skydd. Men visst hoppas även jag att vi sluter samman nu för att bekämpa det som komma skall.

Jag förstår henne, många har redan nu blivit smittade i vården och framförallt i Kina. Starkt att kämpa och riskera sitt liv för andra.
Men det är en tuff uppgift med stor risk om man inte har den utrustning som krävs. Måtte de styrande förstå att vi behöver lägga stora resurser på de inom vården som annars riskerar sina egna och anhörigas liv.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jajamen! Finns massvis av folk som är "hjärndöda". Räkna med köer av febriga människor till varenda form av sjukhus, akutmottagning samt vårdcentraler.

Jag hymlar inte utan är ärlig och säger bara som det är!
Att få alla att först ringa 1177 är blott en dröm.

Undrar om alla utländska medborgare med svaga svenska-kunskaper får ta del av informationen? Det borde väl avsättas pengar till info på andra språk för att samtliga Sveriges medborgare ska få rätt information för att inte förvärra risken för ökad spridning? Nu borde man ju tycka att alla i Sverige ska ha goda kunskaper i det svenska språket men det ser ju inte riktigt ut så..
Citera
2020-02-27, 19:06
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
1. Sportlovet har väl redan varit?
2. Ja, alldeles för många också.

Jag skulle inte skratta för jag kan fortfarande smitta äldre, men i övrigt håller jag med.

De flesta i tråden vet ingenting. De säger ju till och med emot läkare som är på plats och behandlar coronaviruset. Hur fan ska man kunna ta någon på allvar då?

Så här ser placeringen av sportlovet ut runtom Sverige:

Vecka 7: Göteborg, Kungsbacka, Sjuhärad, Skaraborg, Jönköpings län, Ydre

Vecka 8: Uppsala län (utom Älvkarleby), Skåne län, Södermanlands län (utom Gnesta), Östergötlands län (utom Ydre), Hallands län (utom Kungsbacka), Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Fyrbodal, Örebro län,

Vecka 9: Stockholms län, Dalarnas län (utom Idre), Gästrikland, södra Hälsingland, Västmanlands län, Värmlands län, Gnesta, Älvkarleby, Gotland

Vecka 10: Västerbotten, Norrbotten, norra Hälsingland, Västernorrlands län, Jämtlands län, Idre
Citera
Medlem
Nån som vet när programmet Pandemi som finns på sjuan är inspelat? Är det bara veckor sedan? Konstigt det programmet kommer just nu mitt i en nästan ska pandemi
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag förstår henne, många har redan nu blivit smittade i vården och framförallt i Kina. Starkt att kämpa och riskera sitt liv för andra.
Men det är en tuff uppgift med stor risk om man inte har den utrustning som krävs. Måtte de styrande förstå att vi behöver lägga stora resurser på de inom vården som annars riskerar sina egna och anhörigas liv.

Kanske vore nåt att höja ersättningen för dom som arbetar med coronasmittade?
Citera
2020-02-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
1. Sportlovet har väl redan varit?
2. Ja, alldeles för många också.

Jag skulle inte skratta för jag kan fortfarande smitta äldre, men i övrigt håller jag med.

De flesta i tråden vet ingenting. De säger ju till och med emot läkare som är på plats och behandlar coronaviruset. Hur fan ska man kunna ta någon på allvar då?
Tror du på riktigt att de skulle utlysa globalt nödläge för ett influensa virus? Ett influensavirus har en dödlighet på ca 0,1%. Covid19 ligger för tillfället på runt 3% men kan komma att ändras och förväntas stiga.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Torrhosta tidigt i förloppet. Snuva är väl också del i det tidiga sjukdomsförloppet. Med inkubationstid så har inte påven coronavirus.
Tror att jag läst att man inte har snuva vid denna smitta? Hur är det med feber?
Citera
Medlem
Tydligen har Ericsson nu infört 14 dagars hemkarantän efter privata resor också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja och 5 nya döda ! och fortfarande 35 allvarligt/kritisk sjuka

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ja, fast worldometers är de enda som rapporterar 5 nya dödsfall (17 totalt). Hittar inget på italienska mediers live-feed om detta? Där är siffran fortfarande 14, kan det vara så att 3 fall avskrivits? De talade ju om att utreda dödsorsaken hos 2-3 patienter?
Senast redigerad av Bananahammocken 2020-02-27 kl. 19:08. Anledning: Fel siffra
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EW9ePG/regeringen-kallar-in-myndigheter-till-krisrad-om-corona Löfvén säger att alla ska vara på sin vakt men han tänker fortsätta resa säger han QUOTE=TimMaia|70446115]Det är en skandal hur man har skött coronaviruset i Sverige och i det land jag arbetar. Det var fan i mig en tidsfråga innan virusets framfart i Europa/Norden/Sverige skulle göra entré. Hur kommer det sig att man har daltat med hanteringen av personer som kommer in i landet.

Man skulle redan från dag ett ställt upp karantän stationer med personal som kontrollerar varenda människa.

På Arlanda så har man inte en enda jävel på plats klädd i helkropps skyddsutrustning.

Jag blir så förbannad. Jag jobbar liksom inom flyget och har sen dag ett krävt att få bära skyddsutrustning!

I Kina när man ska ta sig in landet så stor sjukvård och tar temperaturen på vart enda jävel.

Snart är man död för att en passagerare nyser/hostar på en.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in