2020-02-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Vad är John Hopkins, sjukhus?
Lättnadens suck låter ju trevligt. Problemet är bara att många länder inte lika effektivt kan stänga ner städer och begränsa spridningen som Kina, så får den fäste i Italien eller Iran så kan det ändå gå åt helvete.

Har också hört att detta virus förmodligen har sitt ursprung från något labb, och inte djurmarknad.

Följade länk

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Det menar jag med John Hopkins.

Tror nog snarare det är Italienares hygienvanor som är kruxet, vi i europa är ganska grisiga av oss, den som varit i Neapel vet att det inte är så rent där.

Så får hoppas Italien stänger ner hela Lombardiet, jag har mer confianza för iranierna då iranierna har en äldre kultur än oss svenskar och är väldigt hygienska och måna om sitt utseende. Så där var det nog inte menat från början att det skulle sprida sig, det råkade bara bli så.
Citera
2020-02-23, 21:32
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Tror du verkligen att detta blir det stora traumat? Jag tror att det kommer värre saker än en sträng influensa. Givetvis kommer sjukvården kollapsa om vi får en spridning i Sverige, men efter den fortsätter samhällets förfall ner i "Det stora nationella trauma" som kommer definiera Sverige nästkommande 100 år.

Nej, det är givetvis inte ett stort trauma i sig. Däremot har en pandemi med ett potentiellt farligt virus typ Novel Corona kapacitet att bli den utlösande faktorn, när skiten träffar fläkten. Allt kan faktiskt rasa samman samtidigt och det tar inte 100 år, det kan ta en månad.
Citera
2020-02-23, 21:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Som vadå? Det finns inte mycket att rapportera om viruset i Sverige då det knappt förekommer här.
No news är också news. Pappa staten kan hålla oss i handen och lugna oss medan farsoten sveper över resten av världen, det skulle verka förebyggande. Folket skulle se att någon är på kontoret oavsett om apokalypsen ser ut att bli inställd eller inte. Sverige skulle må gott av lite nationell gemenskap, kanske blir kinakrypet den samlande faktorn?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-23 kl. 21:35.
Citera
2020-02-23, 21:33
Medlem
Råd till italienreenärer:

(Feån SVT text.)

Citat:
Italienbesökare får virusråd

Svenskar som besökt virusdrabbade
områden i Italien bör genast kontakta
sjukvården vid tecken på luftvägs-
infektion. Det säger statsepidemiolog
Anders Tegnell till nyhetsbyrån TT.

De ska inte gå till akuten utan ringa
sjukvårdsupplysningen på 1177, säger
han.

Hittills finns inga uppgifter om att
italienska skidorter har drabbats.
Kärnområdet ligger längre söderut,
öster om Milano på Poslätten.

Det finns inga planer på sk screening
av resande från Italien.
Citera
2020-02-23, 21:34
Medlem
Citat:
I asked my Australian friend if he is following Covid-19?
He said he heard about it but didn't get time to watch it.
He thought it was a new Netflix series.

Kommentar under video
https://www.youtube.com/watch?v=02TwdiRUJTA
Citera
2020-02-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Nej det är sanslöst att Italien utelämnas, trots att viruset snart kanske får samma följder i Sverige som där.
Det är alla sk.flyktingar, ensamkommande och andra som åker tillbaka till sina hemländer efter bara någon månad i Sverige på din bekostnad chartrar hemåt utan problem.

17 st var dem på olycksplanet. Säger en hel del hur det ser ut på flygplanen mot Europa och Swe. På bara ett av alla plan som kommer till Europa och helad 17 vidare till Sverige. Lägg ihop själva. Sverige och Tyskland kommer bli hårt drabbade pga sin destruktiva migrationspolitik.

Hoppas det når Rosenbad och alla politiker som är orsaken till smittoöverföringen till Swe. Inte oss oskyldiga.
Senast redigerad av Martlet 2020-02-23 kl. 21:41.
Citera
2020-02-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Följade länk

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Det menar jag med John Hopkins.

Tror nog snarare det är Italienares hygienvanor som är kruxet, vi i europa är ganska grisiga av oss, den som varit i Neapel vet att det inte är så rent där.

Så får hoppas Italien stänger ner hela Lombardiet, jag har mer confianza för iranierna då iranierna har en äldre kultur än oss svenskar och är väldigt hygienska och måna om sitt utseende. Så där var det nog inte menat från början att det skulle sprida sig, det råkade bara bli så.

Vilka hygienvanor tänker du på då? Vad är det italienarna inte gör som skulle ha hjälpt dem från viruset?
Tänker du på återkommande problem med sophämtning så är det mig veterligen inte sopor som sprider corona utan människor.
Citera
2020-02-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är ju häpnadsväckande om det är så. Det kan bara betyda att det sker någon form av kontroll vad gäller rapporteringen i detta fall. Jag försöker, men lyckas inte, komma på någon annan förklaring.
Ja men andra media, exempelvis SR, rapporterar ju om Italien:

Citat:
För att motverka smittspridning av coronaviruset i Italien har myndigheterna isolerat kommuner i Lombardiet och Veneto. Det är förbjudet att resa in och ut ur de isolerade zonerna. Den som ändå gör det riskerar åtal.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7414102
Citera
2020-02-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
En. Hon friskförklarades men återgick senare till statusen levande/död (eller död/levande beroende på hur man ser på saken). Spännande!

Källa på det där att hon svävar mellan levande och död just nu?

Jag är endast nyfiken om läget här i Sverige.
Citera
2020-02-23, 21:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Du tar en tweet som sanning utan att ifrågasätta hur legitim den är. Hur vet vi att Iran sålde alla sina masker till Kina? Hur vet vi att dessa två flickor lider av Covid-19? Gå tillbaka till grundkällan och be om verifiering istället. Troligare att det där rör sig om flickor utsatta för en gasattack i Irak eller Syrien.

Såg SVT:s reportage om att andningsskydden är slutsålda runt om på apotek i Teheran vilket SVT reportern tyckte var fördjäkligt eftersom hon nu behövde några själv.

Men som jag skrev för två veckor sedan är också svenska apotek tömda på munskydd. Sen kan man undra hur många inom vården som nu tar hem några förpackningar.
Citera
2020-02-23, 21:39
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Så vad skulle anledningen vara menar du? Då känns det mer troligt att SR agerat alibi, så man kan visa att rapportering visst skedde om kritik skulle blossa upp i efterhand. Men hur många tar del av SR kontra Aktuellt och Rapport?

Jag söker inte alltid konspirationer, men hur tror du att redaktionerna har resonerat? Saknar det nyhetsvärde eller är uppgifterna fortfarande obekräftade?
Citera
2020-02-23, 21:40
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Men som jag nämnde lite tidigare de flesta äldre sitter jufastklistrade kl 18.00, 19.30 och 21.00. Inte mångar lyssnar på radion i jämförelse. Är dessutom de som är den största riksgruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in