2020-02-27, 13:07
Medlem
Xehkes avatar
Ni som gnäller på hur Sverige hanterar det här borde kika på hur Serbien hanterar det här.

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fa9qu9/serbian_doctors_about_coronavirus/

Yesterday, there was a conference in Serbia about new coronavirus. After a conference, Serbian doctors gave some public statements about coronavirus.

Here are some of their statements (translated into English):

"Media impact does not match the real threat. We can compare this with flu pandemics which we already had. The mortality rate from flu pandemics was 2.3%, while coronavirus mortality rate is about 2%"

"If coronavirus survives the summer, we will continue to live with coronavirus like with a flu. we will have one more disease similar to the flu and that is all."

"At a meeting, I was against masks and testing. Without testing we would even not know that there is an epidemic."

"This virus is weaker and weaker. It is less strong than SARS and MERS. I certainly will not wear a mask."

"By the everything we know, the coronavirus is weaker than ordinary flu."

https://www.blic.rs/vesti/drustvo/sapun-nam-je-najbolji-lek-vucic-posle-sastanka-o-korona-virusu-u-srbiji-nema/cqn0p1r
Citera
2020-02-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Visste inte att dom körde med det i Italien också. Verkar som att det fungerar med tanke på att det används i så många länder nu. Håller verkligen tummarna för det.
Jag såg även att klorokin, helt otippat, verkar hämma virus fortplantning, i en Kinesisk studie.
Citera
2020-02-27, 13:08
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svenska myndigheter inklusive statsepidemiolog Tegnell tycks mycket rädda för att folk ska drabbas av panik.

Detta är en seriös fråga: Vad är det för panik de faktiskt är rädda för? Är de rädda för att folk ska slå ihjäl varandra inne på Konsum i kamp om den sista tonfiskburken!? Eller är de rädda för att överdrivet många människor ska söka vård för snuva och därmed hindra att folk som faktiskt behöver vård får vård!? Eller vad?

Panik och rädsla är sällan konstruktiva känslor som bidrar till att lösa problem på ett positivt sätt. Jag tror att myndigheterna är rädda för omotiverad bunkring och varubrist, att gamla och ensamma människor lämnas åt sitt öde, att samhällbärande funktioner som el, värme, vatten och reningsverk slutar fungera för att folk vägrar gå till jobbet.

När myndigheterna manar till att inte känna panik är det en signal för mig att det föreligger en reell hotbild. Låt oss hoppas att hotbilden inte blir verklig och att vi tar hand om gamla, ensamma och rörelsehindrade människor.
Citera
2020-02-27, 13:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
39 stycken har blivit friskförklarade också. 37 i Lombardiet och 2 på Sicilien. (Man använder även en Ebola-medicin för att behandla patienter, antar att det är Remedisivir.)

Här står det at enbart 3 personer i Italien har friskförklarats ("total recovered") :

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Var har du din info ifrån ?
Citera
2020-02-27, 13:09
Moderator
Tinuviels avatar
Har man åsikter om trådens placering inom området Aktuella ämnen / Nyheter tar man det i PM till någon moderator.

Det är INTE en diskussion som hör hemma i tråden.

// mod
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Detta var intressant. Jag är också ättling till åtminstone en person som ska ha fått samt överlevt spanska sjukan. Jag har aldrig fått vinterkräksjukan

Då är det därför. Men frågan är om det hjälper oss även mot Corona? Undrar om det finns någon som vet det, i dagsläget. Jag är tyvärr inte alls insatt i virus och deras släktskap med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Du skämtar väl! Katolska präster & påvar är satans påfund. Inte sett videon när han slår kvinnan som håller hans hand?

Sluta. Påven är en väldigt fin man, och kvinnan provocerade honom. De har mötts och talat ut om incidenten. Jag hoppas verkligen att Påven inte har Corona... Men han träffar så mycket folk och tar i hand, att det tyvärr är troligt...

Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
De verklighetsfrämmande och bisarra analyserna är för att Bagdad-Bob" Tegnell är en knähund till "Vi såg det inte komma" Löfven

Ja, det tror jag också. Jag tror att Tegnell har fått riktlinjer för, vad han får säga. Eftersom massa andra smittskyddsläkare går ut och säger tvärtemot. Han kan inte vara så dum med den utbildningen och den karriären - han måste vara försedd med munkavle helt enkelt...
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag såg även att klorokin, helt otippat, verkar hämma virus fortplantning, i en Kinesisk studie.

Jag hoppas att vi snart når ett genombrott med en medicin som hämmar förloppet och gör så att färre blir svårt sjuka och fler återhämtar sig.

Läste även att Spallanzani tydligen är världsledande inom Ebola-forskningen. Förmodligen därför dom kunde ge Ebola-medicin så snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Du skämtar väl! Katolska präster & påvar är satans påfund. Inte sett videon när han slår kvinnan som håller hans hand?

Hursomhelst så verkar det som att viruset är mer dödligt än vad de tidigare rapporterna visat. Läskigt att Iran visar siffror på ca 10%. Dock så kan det ju vara endast de sjukaste som sökt vård. Återstår att se...

Nej han slog inte kvinnan, han klappade kvinnan på handen för att hon skulle släppa taget om honom.

Irans höga dödssiffra beror sannolikt på att sjukvården går på knäna pga USA:s sanktioner.
Citera
2020-02-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jo det vet jag, men min kropp kanske ändå bildar antikroppar?
Fast om den gjorde det så hade det ju funkat bra som vaccin. Tyvärr har de antivirala läkemedel vi har visat ha ganska liten effekt. Endast kortat sjukdagar med ca 1 dag. Inte stoppat dödsfall etc... Så det har ingen egentlig effekt.
Citera
2020-02-27, 13:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Intressant. Det kan man få tag i, om man påstår att man ska resa till tropikerna...
Citera
2020-02-27, 13:12
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här står det at enbart 3 personer i Italien har friskförklarats ("total recovered") :

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Var har du din info ifrån ?

Protezione Civiles presskonferens.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/02/22/news/coronavirus_in_italia_aggiornamento_ora_per_ora-249241616/?ref=RHPPTP-BH-I249675643-C12-P3-S1.8-T2

Lombardia 305 (37 i guariti)
Sicilia 3 (due i guariti)
Citera
2020-02-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då är det därför. Men frågan är om det hjälper oss även mot Corona? Undrar om det finns någon som vet det, i dagsläget. Jag är tyvärr inte alls insatt i virus och deras släktskap med varandra.

Sluta. Påven är en väldigt fin man, och kvinnan provocerade honom. De har mötts och talat ut om incidenten. Jag hoppas verkligen att Påven inte har Corona... Men han träffar så mycket folk och tar i hand, att det tyvärr är troligt...

Ja, det tror jag också. Jag tror att Tegnell har fått riktlinjer för, vad han får säga. Eftersom massa andra smittskyddsläkare går ut och säger tvärtemot. Han kan inte vara så dum med den utbildningen och den karriären - han måste vara försedd med munkavle helt enkelt...
Pffff.... jag känner igen en bluff när jag ser en.

Jag tror att viruset är enormt utbrett redan i Italien då en svensk lyckats bli smittad på en semesterresa. Det tyder på en större utbredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in