2020-01-22, 23:05
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
¨¨

Nu har myndigheterna i kina gjort precis du pratar om, https://www.pscp.tv/w/1zqKVEdwzqmxB

Läget är just nu 2020-01-22 lika tyst som tidigare.
Ska man vara orolig?, nä inte än.
Citera
2020-01-22, 23:07
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad är ditt problem? Jag har inte panik, är dock oerhört fascinerad och hoppas att viruset utrotar lite asiater för planetens skull. Vad ditt skränande i tråden fyller för syfte vet jag inte, hoppa vidare om du inte är intresserad. Du kan dock vara ganska säker på att du inte är den jag ska be om råd om jag börjar bli skärrad så... Vad vill du egentligen?

Alltså, folk som säger "ni fattar inte allvaret" när situationen egentligen inte är allvarlig utan mest kräver lugn o sans, det är panikartade människor i min mening och du får mig inte att ändra åsikt. Det är bara att ta det lugnt o vänta. Skulle det krisa på riktigt är jag heller inte rädd och varför tänker jag inte berätta.

Varför skulle några döda asiater vara gynnsamt för planeten? Tror du på "klimathotet" också eller? Nej tack gud nej, be INTE mig om råd, bespara mig den tiden.
Citera
2020-01-22, 23:14
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
WHO:s möte fortsätter imorgon. Beslut om huruvida utbrottet utgör en global hälsokris kommer alltså tidigast imorgon. Antar att man fortfarande inte har alla fakta på bordet och i och med att antalet smittade ökat så snabbt så måste man nog framförallt få klarhet i hur många som drabbats av svår sjukdom.

Allt har gått så förbannat fort. Det var så sent som på nyårsafton man identifierade det nya viruset.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/wuhan-stanger-ner-sin-kollektivtrafik-efter-utbrott-av-coronaviruset

Även om viruset i nuläget är relativt harmlöst dvs inte har kraftig smittspridning eller hög dödlighet så är det naturligtvis bäst att försöka kontrollera situationen. OM det varit ett allvarligt utbrott så är enda chansen att begränsa smittspridningen att så fort som möjligt sätta in åtgärder. En riktig pandemi kommer ganska tidigt att nå en situation som inte går att kontrollera med normala åtgärder.
Förr eller senare kommer detta ske. Better safe than sorry.
Ett mardröms scenario är vad jag förstår ett virus som har motsvarande mässlingens smittspridning och dessutom hög dödlighet inte bara bland äldre och sjuka.
Citera
2020-01-22, 23:26
Medlem
Leapchilds avatar
Om viruset har en lång inkubationstid så kan innebära att många av de som har smittats kommer att avlida. Antalet bekräftade dödsfall fördubblades nästan på ett dygn från 9 till 17.
Citera
2020-01-22, 23:26
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
Även om viruset i nuläget är relativt harmlöst dvs inte har kraftig smittspridning eller hög dödlighet så är det naturligtvis bäst att försöka kontrollera situationen. OM det varit ett allvarligt utbrott så är enda chansen att begränsa smittspridningen att så fort som möjligt sätta in åtgärder. En riktig pandemi kommer ganska tidigt att nå en situation som inte går att kontrollera med normala åtgärder.
Förr eller senare kommer detta ske. Better safe than sorry.
Ett mardröms scenario är vad jag förstår ett virus som har motsvarande mässlingens smittspridning och dessutom hög dödlighet inte bara bland äldre och sjuka.

Se den här presskonferensen och dra egna slutsatser, https://www.pscp.tv/w/1zqKVEdwzqmxB

Jag personligen avakaktar på ett utbrott och sedan tömmer kortet på konserver och flyttar hela familjen till vedeldade stugan. Men inte än inte nu, men jag är redo.
Citera
2020-01-22, 23:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Har det här viruset fått något officiellt smeknamn än?
Citera
2020-01-22, 23:43
Medlem
Dom släppte just en dokumentärserie på netflix Pandemic som handlar om att nästa globala virus är på väg vilken timing
Citera
2020-01-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Den kallades för Spanska sjukan, de med bra immunförsvar dog för att just av att deras vita blodproppar vart infekterade och arbetade emot immunförsvaret.
Nu vet vi inte hur det senaste viruset arbetar, men enligt vad som har hänt så är det främst svagare som stryker med, egentligen som vanliga influensor gör.

Ja, spanskan var hemsk i början på förra seklet. I några socken raderade den ut nästan hela den unga populationen. Men jag pratar om svininfluensan inte så länge sedan och som startade i Mexiko. Här hemma ledde det till omfattande vaccinering som gav vissa narkolepsi. Uppenbarligen har vi numera bättre metoder att motverka sådana pandemier. Kineserna stänger en nu en mångmiljonstad för någonting som så här långt inte ser ut värre än en säsongsinfluensa.
Citera
2020-01-22, 23:55
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:

Coronaviruset. Eller menar du ett smeknamn på det?
Citera
2020-01-23, 00:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Coronaviruset. Eller menar du ett smeknamn på det?

Coronavirus är ju bara typen av virus. Duger inte!

Smittan lär säkert få ett smeknamn. Med tanke på den bisarra djurhållningen på marknaden där utbrottet startade kan det säkert bli allt från tvättbjörnssjuka till ormfeber.

Nån gång måste fan kineserna sätta stopp för den här typen av vidriga djurmarknader. Om inte för djurens bästa så för mänsklighetens skull. Det är liksom ingen slump att många epidemier där djursmittor hoppar över till människor startar i Kina.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-23 kl. 00:06.
Citera
2020-01-23, 00:03
Medlem
Citat:

Viruset heter 2019-ncov, eller Novel Coronavirus.
Citera
2020-01-23, 00:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Viruset heter 2019-ncov, eller Novel Coronavirus.

Fast det är ju inte ett namn. Nytt (novel) coronavirus 2019 säger bara det självklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in