2020-01-22, 16:55
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det verkar vara luftburet.

Det låter ju väldigt smittsamt då! Hur mycket hjälper dem här munskydden som folk i Asien brukar bära? Känns ju som att luften man andas in kan lätt tränga igenom ett stycke halvtäckande ”tyg”?
Citera
2020-01-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Det låter ju väldigt smittsamt då! Hur mycket hjälper dem här munskydden som folk i Asien brukar bära? Känns ju som att luften man andas in kan lätt tränga igenom ett stycke halvtäckande ”tyg”?
Jag vet faktiskt inte hur verksamt det är. Möjligen är tanken att tyget ska fånga upp aerosoler som i sin tur bär på virus men jag är tveksam till att det är speciellt verksamt. Kanske det är bättre än inget . . . kanske inte . . .
Citera
2020-01-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Smittar lika effektivt som vanlig förkylning / influensa.

Viruset överlever 4 dagar i miljö, dvs slickar du på valfritt dörrhandtag så beror det mest på vilka som rört det handtaget senaste 4 dagarna och om de har viruset.

Skulle va coolt o va först i Sverige, tro fan man vaknade sjuk idag, men jobbat ändå, så eventuell pandemi i Sverige kan vara mitt fel. Träffade en släkting som just kom ifrån Thailand i helgen 😂

Du borde arkebuseras

Skämt åsido, nu börjar jag på allvar bli orolig över smittorisken i Sverige. Tänk alla hostande människor som åker kollektivt och sen kommer in till jobbet skakar hand kanske klappar varann på axeln, tar i kaffemaskinen, glömmer täcka för munnen när dom hostar och deras släkting/förälder som precis kommit hem från valfritt asiatiskt land hälsade på igår kväll för att dom ju inte setts på ett par veckor. Är det dags för panik?
Senast redigerad av trolldatan 2020-01-22 kl. 17:03.
Citera
2020-01-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Du borde arkebuseras

I det nya Sverige så är ingen för sjuk enligt FK. Så jag går till jobbet och sliter och bidrar även om det kostar 2000 svenskar livet.
Citera
2020-01-22, 17:04
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Smittar lika effektivt som vanlig förkylning / influensa.

Viruset överlever 4 dagar i miljö, dvs slickar du på valfritt dörrhandtag så beror det mest på vilka som rört det handtaget senaste 4 dagarna och om de har viruset.

Skulle va coolt o va först i Sverige, tro fan man vaknade sjuk idag, men jobbat ändå, så eventuell pandemi i Sverige kan vara mitt fel. Träffade en släkting som just kom ifrån Thailand i helgen 😂
Det här är lite skrämmande, jag har alltid trott att virus (till skillnad från bakterier) inte kan leva på egen hand utan värdkropp att parasitera på. 4 dagar? Helvete...
Citera
Medlem
Citat:
I det nya Sverige så är ingen för sjuk enligt FK. Så jag går till jobbet och sliter och bidrar även om det kostar 2000 svenskar livet.

Det var mest din nonchalanta inställning till det hela som fick mig att reagera, även om det sannolikt var ett skämt (men ändå dåligt att du åkte till jobbet sjuk, det skyller jag fortfarande på dig, ingen i detta land hamnar på gatan för att dom tar sjukledigt ett par dagar)
Citera
Medlem
Mingla101s avatar
Trams för att skapa panik att stimulera läkemedels industrin :P
Citera
2020-01-22, 17:09
Medlem
Citat:

Första veckan behövs inget läkarintyg ens så det går knappast att skylla din snålhet/dumhet på nån myndighet.
Citera
2020-01-22, 17:15
Medlem
fernebos avatar
17 döda samtidigt som antalet smittade stiger snabbt.

WHO:s krismöte pågår, men i Kina har myndigheterna redan deklarerat att en hälsokris råder.

Vill fan se data på vilka det är som dött och hur stor andel och vilka det är av de smittade som kräver sjukhusvård. Att några av de första som avled var gamla och sjuka vet vi, men det är inte alls säkert att så är fallet nu när allt fler insjuknar.

En sak är i varje fall helt klar. Smittspridning i den här takten var SARS aldrig i närheten av. Det tycks som om viruset sprider sig som influensa trots att det inte handlar om ett influensavirus.

Citat:
Lokala myndigheter uppger att 17 dödsfall är bekräftade i provinsen Hubei. Staden Wuhan där smittan upptäcktes är huvudstad i provinsen.

Tidigare i dag fanns nio kända dödsfall.

Reuters rapporterar också att lokala myndigheter uppger att antalet smittade också har stigit utan att nämna några nya siffror.

Senaste bekräftade antalet smittade är 444 personer.

Tidigare i dag utlyste myndigheterna ut en höjd folkhälsokris med anledning av virusspridningen, rapporterar kinesiska Shine.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e285fa1f7cd940011084d8a

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjutton-doda-i-coronavirus-i-kina-who-i-krismote

Citat:
Chinese authorities admitted the country was now at the "most critical stage" of prevention and control.

"Basically, do not go to Wuhan. And those in Wuhan please do not leave the city," said National Health Commission vice-minister Li Bin in one of the first public briefings since the beginning of the outbreak.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51202000
Senast redigerad av fernebo 2020-01-22 kl. 17:21.
Citera
2020-01-22, 17:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Det var mest din nonchalanta inställning till det hela som fick mig att reagera, även om det sannolikt var ett skämt (men ändå dåligt att du åkte till jobbet sjuk, det skyller jag fortfarande på dig, ingen i detta land hamnar på gatan för att dom tar sjukledigt ett par dagar)

Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Första veckan behövs inget läkarintyg ens så det går knappast att skylla din snålhet/dumhet på nån myndighet.

Så som arbetsklimatet är idag så förlorar du i princip arbetet om du ska vara hemma för mindre åkommor. Läkarintyg från första sjukdagen är att föredra om du vill ha kvar ditt arbete. Att det dör lite människor skadar förmodligen inte.
Citera
2020-01-22, 17:23
Medlem
Förresten, forskning har visat att SARS överlever i upp till 3 veckor i nollgradig miljö, perfekt nu i vintertider med dörrhandtag etc utomhus

Det tar rent Klorin mer än 5min att få kål på viruset.
Citera
2020-01-22, 17:27
Medlem
Akta er för kinesiska produkter
https://www.youtube.com/watch?v=yKwWZeXibkI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in