2020-02-01, 06:57
Medlem
11 956 har fått diagnosen fastställd världen över, inkl avlidna. 1 795 allvarligt sjuka, 243 tillfrisknade och 17 988 misstänkta fall.

130 utanför Kina i 23 länder. 2 allvarligt sjuka i Frankrike.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-01, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men inte ett snabbtest. Och jag upprepar, att nyttan med snabbtestet avgörs av, om det ger utslag även vid en ringa viruskoncentration. Som man har alldeles i början, när man blivit smittad.

Det här testet, är du säker på att det endast riktar sig vid ett förkylningsvirus och inte alla?
Citera
2020-02-01, 07:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du skriver börja bunkar vilket får mig att tro att du tänker isolera dig. Behöver du verkligen helmask + dräkt i din egen hemmabunker?
Ja, man måste ju möta posten ibland, handla osv, skiter i va folk tror o tänker, jag är en av de som står kvar efter viruset rensat moder jord.
Citera
2020-02-01, 07:09
Medlem
Kinesiska ögonläkaren som larmade om viruset och blev haffad av den lokala polisen är nu en hjälte.

https://www.caixinglobal.com/2020-01-31/after-being-punished-by-local-police-coronavirus-whistleblower-vindicated-by-top-court-101509986.htm l
Citera
2020-02-01, 07:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har för övrigt en tandläkartid nästa vecka. En kavitet som BORDE lagas, men jag funderar på att skjuta upp tiden. Till och med om jag skulle förlora tanden (och så illa är det inte än i alla fall) så vore det bättre än att bli smittad på tandläkarmottagningen. Tänk om folk hostar i väntrummet! Eller om en patient med smittan har varit i stolen före mig. Tänk om personalen till och med slarvar med steriliseringen av instrumenten mellan patienterna! Eller hur skulle ni andra tänka?

Jag har också en tandläkartid nästa vecka men kommer att boka om den. Jag tror inte de slarvar med steriliseringen men väntrummet, behandlingsstolen och väntrummet är en risk men jag är extra försiktig då jag ligger i riskzonen pga min astma. Har även anhöriga som ligger illa till vid ev. smitta så här gäller det att vara försiktig.
Citera
2020-02-01, 07:11
Medlem
Oscaris avatar
Dödligheten 2,16% nu med uppdaterade officiellt smittade och döda.
Trenden med en långsam avmattning av corona-virusets dödlighet håller i sig.

👍🏻
Citera
2020-02-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har tänkt samma sak.

Dessutom en ökande takt av friskförklarade. Snart är det äntligen fler som friskförklarats än avlidit.
Det är ju lovande om det börjar vända i Kina. Men det beror i så fall på extraordinära åtgärder och på folks medvetenhet. Alla som skyddar sig hjälper till att minska spridningen. I Wuhan så tvingar man mängder av människor att sitta i karantän, även friska. Man har besprutat hela staden med desinfektionsmedel. Sådana åtgärder skille det aldrig bli tal om i Sverige till exempel, så vi kan bara hoppas på turen att det aldrig sprids hit i någon större omfattning.
Att kurvor planar ut kan dessvärre också bero på att sjukvården har nått taket.
Citera
2020-02-01, 07:15
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Jag är i Japan just nu. Det är typ mer panik i denna tråden än vad det är här. Just sayin.
Jag bor I Taiwan. Här är väl inte panik som i tråden men regeringen tog det allvarligt från början, det är en viss skillnad, så folket kan inte göra mycket mer än att fortsätta bära sina masker som de alltid gör, vara extra nogranna med hygien, samt lita på att regeringen tar de nödvändiga åtgärderna, vilket regeringen gör, alla screenas från flygplatsen, alla misstänkta fall sätts i karantän, alla arbetsplatser och skolor får information om hur de ska skydda sig, de har även erfarenhet av tidigare virus utbrott från Kina bl.a SARS och den beredskapen har aldrig tagits ner, plus det cirkulerar ju även den Afrikanska svin influensan som drabbar grisar, så beredskapen på smittor är hög innan detta ens bröt ut.
Sverige dock, är tvärr alltid tvåa eller nej...sist på bollen, det får jag säga är fog för att vara oroliga där hemma.
Senast redigerad av Mr B 2020-02-01 kl. 07:18.
Citera
2020-02-01, 07:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja, man måste ju möta posten ibland, handla osv, skiter i va folk tror o tänker, jag är en av de som står kvar efter viruset rensat moder jord.

I det här läget skall var och en göra sin egna riskbedömning och agera därefter. Sedan om det finns foliehattar som skrattar åt dom som är extra försiktiga spelar faktiskt ingen roll. Jag passade på idag att bunkra hygienartiklar. Åkte till ICA Maxi vid 6 tiden, jisses vad skönt att handla vid den tiden, bara 2 kunder i affären.
Citera
2020-02-01, 07:17
Medlem
Dödligheten för coronaviruset ligger på ca. 2%, SARS på 10%.
Citera
2020-02-01, 07:18
Medlem
Peking har öppnat en hotline där utlänningar kan få hjälp på 8 olika språk. De har en lista på 20 coronasjukhus och 101 febersjukhus som utlänningarna kan gå. Tyvärr hittar jag varken telefonnumret eller listorna på sjukhusen här.

http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/01/c_138746990.htm
Citera
2020-02-01, 07:19
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Dödligheten för coronaviruset ligger på ca. 2%, SARS på 10%.

Det verkar som detta virus kommer skörda fler offer iafl. Spridningen verkar skoningslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in