2020-01-24, 08:45
Medlem
På SVT just nu:

Ska vi vara oroliga?

- Tja så oroliga man ska vara för livet.

Gör munskydden någon skillnad?

- Nej

Ingen alls?

- Nej!
Citera
2020-01-24, 08:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Det låter inte rimligt att vara förkyld året runt?

Du lär väl inte ha drabbats av denna smitta, men kanske dags att kika om det är något annat?

/i alla välmening

Vissa, tex jag själv har kroniska problem som kan liknas med förkylning. I mitt fall är allergi mot kvalster problemet. Lustigt nog är jag otroligt sällan sjuk på riktigt.
Citera
2020-01-24, 08:48
Medlem
bosse.gote48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du att alla människor i Wuhan är smittade?

Vad är det man mörklägger menar du?

Jag tycker nog att det är högst offentligt att man har stängt ner bland annat Wuhan och ställt in nyårsfirande med mera.

Lite konstigt att så få som 800 personer är smittade dock, i en stad med 11 miljoner invånare. Och att de dyker upp massa fall runtom i världen.
Citera
2020-01-24, 08:50
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Tror du att alla människor i Wuhan är smittade?

Vad är det man mörklägger menar du?

Jag tycker nog att det är högst offentligt att man har stängt ner bland annat Wuhan och ställt in nyårsfirande med mera.

På agenda free tv berättade han att han hade läst om experter som trodde att det var betydligt fler som smittats. Och med tanke på vad man gör för åtgärder så har staten förmodligen andra siffror.
Citera
2020-01-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
På agenda free tv berättade han att han hade läst om experter som trodde att det var betydligt fler som smittats. Och med tanke på vad man gör för åtgärder så har staten förmodligen andra siffror.

Det jag undrar är om Kina har stängt ner hela städer vid tidigare utbrott. Om inte varför då denna kraftiga reaktion om viruset är rätt harmlöst. Det verkar märkligt.
Citera
2020-01-24, 08:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
De ger ju vård nu men när det brakar loss på riktigt så kommer alla med symptom att brännas upp för att förhindra spridningen

Det är ett kraftigt förkylningsvirus inte blödarfeber eller smittkoppor.

Har man varit i kina så vet man att luftkvaliten är urusel av både föroreningar o dammpartiklar. Något som anstränger lungor o luftvägar redan innan ett ev virusangrepp.

Men sjukdomen ska helt klart tas på allvar. Mellan 50 - 100 miljoner dog i Spanska sjukan som var en influensa.
Citera
2020-01-24, 08:55
Medlem
https://twitter.com/XinqiSu/status/1220587855958798337

En invånare och en läkare i Wuhan. Finns fortfarande gott om mat i butiken bakom den första mannen och läkaren ser inte så värst förtvivlad ut.
Citera
2020-01-24, 08:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej då, inte bara. Man kan mycket väl bära munskydd för att skydda sig själv också.

Nu fick du nog decimalkommat lite fel!

Sedan är det ju även så, att om viruset mest går på äldre, som vissa säger, så är det personer som skulle ha dött ändå s.a.s.. Liemannen kom bara några månader eller ett år för tidigt. Men jag såg även någon statistik från Kina nu (hopplöst att veta vad som är sant) som visade att majoriten av dödsoffren hittills endast var medelålders - i 50- och 60-åren..
.

Och det är givetvis en faktor som trådens samlade statistiker har glömt att räkna med.

2,5% av 10 miljoner invånare kan dö.

2,5% av Sveriges smittade befolkning kan dö.

2,5% av Sveriges smittade befolkning i riskgruppen kan dö.

Räkna på bara, välj hur ni vill räkna, jag hade valt sista alternativet.
Citera
2020-01-24, 08:57
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse.gote48
Lite konstigt att så få som 800 personer är smittade dock, i en stad med 11 miljoner invånare. Och att de dyker upp massa fall runtom i världen.

Siffrorna stämmer sannolikt inte. Att lita på Kina i nuläget är ungefär som att lita på Nordkorea gällande svältsiffror. Detta speciellt om det skulle vara så att Kina råkat släppa ut ett Virus från biolabbet i Wuhan https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-world-s-most-dangerous-pathogens-1.21487.
Citera
2020-01-24, 09:00
Medlem
Xpander-s avatar
https://soundcloud.com/nyhetsbubbla/kina-saetter-staederna-wuhan?in=nyhetsbubbla/sets/torsdag-23-januari-2020

"Sources in #Wuhan shared the message with me, which allegedly shows that all staff at hospitals are forbidden to discuss about the latest development of #WuhanCoronavirus outbreak with family, relatives and friends through email, phone calls, texts, WeChat, Weibo or e-mail."

https://twitter.com/WilliamYang120/status/1220561199814701056

"#Coronovirus #WuhanCoronavirus
WuHanP4Laboratory
China built a lab to study SARS and Ebola in Wuhan - and US scientists warned in 2017 that a virus could 'escape' the facility located in the same city that's at the coronavirus outbreak's center"

https://twitter.com/paulhunghk1001/status/1220551280428376065
Senast redigerad av Xpander- 2020-01-24 kl. 09:07.
Citera
2020-01-24, 09:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Går du till doktorn när du får influensa eller bäddar du ner dig och väntar med läkarbesök tills det är absolut nödvändigt?

Den som inte uppsöker vården blir inte heller ett konstaterat fall i statistiken.

De allra flesta går inte till doktorn, inte svenskar i alla fall.
Citera
2020-01-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ingen aning, men om det stämmer så är det ju som en vanlig influensa vad gäller hur många en smittbärare i snitt smittar.

Dock har jag inte sett uppgifter på annat än inkubationstid, men när är smittbäraren smittsam?
Tidigt kom uppgifter om en veckas inkubationstid. Normalt är man smittspridare betydligt tidigare under en en virusinfektion (dag ett - fyra, typiskt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in