Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
I Tyskland ha R talet ökat ifrån 0,65 till 1,1 på bara några dagar. Samtidigt så har det varit demonstrationer mot restriktionerna på en hel del platser i Tyskland.
Landet har, tekniskt sett, inte varit under lockdown, men hårda restriktioner har tidigare rått. Så har t.ex inte fler än 2 personer utanför familjen fått träffats.
Merkel sa tidigt, innan lockdown hysterin, att hon trodde att 60 miljoner tyskar skulle smittas av covid-19. Det kanske är dags för henne att inse att den svenska strategin är en hållbar sådan. Tyskland har redan en utmärkt utbyggd intensivvård. Man borde dessutom kunna bli bättre än Sverige på att skydda de äldre äldre på äldreboendena. Att just skydda de äldre är extra viktigt i Tyskland där mer än 25 procent av befolkningen är 65 år eller äldre.
Nästa länder till rakning blir väl våra nordiska grannländer.
Under tiden sitter tomtarna på flashback och förtalar Anders Tegnell, FHM, Stefan Löfvén och Sverige.
Ps. Ansiktsmasker verkar inte ha förhindrat den ökade smittspridningen i Tyskland Ds.
Tyskland kan aldrig kopiera Sveriges strategi eftersom de redan gått in hårdare och skapat andra förutsättningar. Sedan att de väljer att kopiera Sveriges restriktioner rakt av tvivlar jag på men det får framtiden utvisa. Förstår mig ärligt inte på alla som får det att låta som att länder kopierar Sverige bara för att de börjar öppna upp som de sagt hela tiden att de ska göra efter ett tag.
Jag tror många som jag är besvikna på Tegnell och gänget eftersom de förnekade smittan tills det var för sent och sedan via slappa och otydliga rekommendationer satt oss i ett sämre läge än vad vi hade behövt vara. Detta går inte reparera helt nu även om Sveriges taktik skulle visa sig bli en succé. Men ifall den visar sig bli det kommer det nog låta lite mer positivt iaf

Men det vet vi inte än, oavsett hur självsäker du låter att vi valt rätt.
Sedan tycker jag fortsatt Tysklands siffror ser rätt bra ut. Tycker man är rätt naiv om man inte väntar sig en liten ökning om man släpper på restriktionerna, men det innebär ju inte att det kommer bli kaotiskt i alla dessa länder som du verkar hoppas på i ditt nationalistiska mission att försvara Sverige.