Citat:
Ursprungligen postat av
sukp
Vi jämför länders åtgärder och det du och en annan skribent uppgav var att kvävning av smittan var det effektivaste under tidigare pandemier. Det jag citerade handlade om de länder som försökte kväva smittan istället fick tillbaka den senare och fick sina dödsfall då istället.
Det du citerar handlar om den totala dödligheten, vilket kan vara ett resultat av den anledning du uppger. Men det har inte att göra med den andra vågen och eventuella åtgärder.
Spanska sjukan härjade när färdmedlet var medelst båt, vilket naturligtvis hjälpte genom att ge en naturlig karantäntid och det är då svårt att göra några vettiga jämförelser med den.
Jag hittar inte heller något i artikeln om att något land kvävt Spanska sjukan. Det artikeln lyfter fram är att det är viktigt att sjukvården hänger med.
SARS hade en väldigt låg smittsamhet så den är det också svårt att göra några jämförelser med.
Artikeln jag länkade (som du uppenbarligen inte har läst, utifrån ditt svar), visar tydligt på att de städer som gjorde tidig lockdown klarade sig bäst under Spanskan. De fick lägst dödstal. Det finns även andra artiklar som visar på att de även klarade sig bättre ekonomiskt.
Om du hade läst artikeln skulle du även se att forskarna såg bäst resultat av tidig lockdown i en annan kinesisk stad, jämfört med Wuhan, som inte hade tid att förbereda sig, av naturliga orsaker. Gällande covid.
Det finns inget du har visat som motsats till detta. Att Hong Kongen vissa klarade sig sämre tros bero på helt andra anledningar.
Karantän och lockdown är så man bekämpar farliga smittor. Att låta det spridas fritt har aldrig lett till färre döda. Som vi även nu ser framför våra ögon. Om du inte läst nyheter om de nordiska länderna, så titta på deras dödstal i covid, och jämför med vårt. Och känn historiens vingslag och begrunda Sveriges totala inkompetens och hänsynslöshet gentemot människoliv. 🤮