2020-05-10, 14:42
Medlem
Detta har ni kanske sett?

Citat:
Sverige: Många gånger fler döda OCH sämre ekonomisk prognos än grannländerna
https://www.friatider.se/sverige-manga-ganger-fler-doda-och-samre-ekonomisk-prognos-grannlanderna
Citera
2020-05-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tror du på fullaste allvar att det skulle fungera, när barn och stressade föräldrar reglerar det själva?

Ditt barn nyser en gång på morgonen. Lägger du tusen kronor på att ta ledigt från jobbet en dag, för att se hur det utvecklas? I så fall är du en på hundra.

Vad menar du med att lägga "tusen kronor"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är så man manipulerar fåren.

Dagen efter kommer Tegnell som klockan och säger "rätt riktning".

Var hittar du dessa siffror?

Jag som trott att https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/ tar med föregående veckas siffror i innevarande vecka, dvs att siffrorna per vecka kan vara missvisande, men totalen på en månad stämmer?

Är jag genomkorkad och har blivit blåst?

Vecka 14,15,16 är det 1430 döda, enligt worldometers.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Ja var en intressant läsning.

"I read a scientific study yesterday that concluded you have a 30% chance of dying if you end up in a British hospital with COVID-19. That’s about the same overall mortality rate as for Ebola in 2014 in West Africa. "

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att Merkel kommer att få skruva åt tumskruvarna igen - och sedan sätta in Bundewehr mot protesterna. Det finns nog tyvärr inget annat sätt.

Det är en otäck sjukdom, jag läste den här artikeln nu av en läkare, chef på London School of Tropical Medicine and Hygiene, som själv har varit drabbad och legat på IVA:

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/finally-virus-got-me-scientist-who-fought-ebola-and-hiv-reflects-facing-death-covid-19?fbclid=IwAR2r CY2CZ3lQgRv76dUnXOjnBsHYZAChLcY-kyvkHDSGQTNG4_JrK1dgkz0#

Many people think COVID-19 kills 1% of patients, and the rest get away with some flulike symptoms. But the story gets more complicated. Many people will be left with chronic kidney and heart problems. Even their neural system is disrupted. There will be hundreds of thousands of people worldwide, possibly more, who will need treatments such as renal dialysis for the rest of their lives. The more we learn about the coronavirus, the more questions arise. We are learning while we are sailing. That’s why I get so annoyed by the many commentators on the sidelines who, without much insight, criticize the scientists and policymakers trying hard to get the epidemic under control. That’s very unfair.

Hans berättelse om den egna sjukdomstiden är också intressant.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är dock helt logiskt att deras siffror kommer öka.

Hur många smittade fanns det i Sverige från början? Det räckte iaf för att skapa dagens situation. Våra grannländer kan inte börja leva som vanligt innan viruset är helt borta.

Jo "deras " siffror kommer att öka, vad du inte vågar se är att våra OCKSÅ kommer att öka,
i totalt antal döda alltså.

man kan INTE räkna en viss minskning från väldigt höga tal som en seger, vilket FHM verkar försöka göra, det dör ju för fan fortfarande betydligt fler här än "där" och komemr att göra så mycket länge än.
Citera
2020-05-10, 14:44
Medlem
raskenss avatar
Smittspridningen ökar igen i Tyskland då dom öppnar upp. Dom är nog ganska less på att sitta inspärrade nu.

Det ska bli spännande se om norrmännen orkar sitta inlåsta till jul.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL2xnE/smittspridning-tar-fart-igen-i-tyskland
Citera
2020-05-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, du tänker rätt men det blir för komplicerat för de enkelspåriga förnekarna att förstå tankegången. Om du inte hade ett munskydd i vägen skulle viruset naturligtvis hamna i din hals. Om du var sjuk skulle virusen hamna på insidan av ditt munskydd, de eventuella virus du får på fingrarna för att du rättar till munskyddet skulle utrotas av de eviga tvätta händerna-kampanjerna.

Den ”falska tryggheten” idioterna pratar om är ju bara fria fantasier, varenda gång jag ser någon med munskydd på stan blir jag påmind om att det pågår en pandemi, de utan munskydd riskerar dock att vagga in en i en falsk trygghet. Hur man än vrider på saken är munskydd ett plus i kombination med andra åtgärder och jag kan för mitt liv inte förstå vad poängen är med att gå över lik för att dissa munskydden?

Problemet är att vanligt folk utgår från felaktiga premisser. Om ett munskydd t.ex. ger 18% bättre skydd, varför inte använda det? Ja, det låter ju självklart, men det tar inte hänsyn till faktorer som att en del får övertro på dom och börjar besöka sina gamla föräldrar etc. I det enskilda fallet hjälper det vid ett test, men FHM tar hela tiden ett helhetsperspektiv. Social distansering och handtvätt är fortfarande det viktigaste. Och det är faktiskt som Tegnell säger. Det finns inga större studier som visar att det har positiv effekt. Vilket kan tyckas konstigt, men så är det.

Ett återkommande tema här på forumet är att sjukvården minsann har munskydd vilket bevisar att det fungerar. Ja, det fungerar i sjukvården men det är för att man använder sig av munskydd på ett helt annat sätt. För det första så kasseras de efter användning. För det andra så vet personalen om hur man tar av och sätter på sig munskydden utan att kontaminera dom. Om du tar av ett munskydd felaktigt. T.ex. sätter en del av ett finger på insidan av masken och sedan tar på dig munskyddet en timme senare när du ska springa ut på stan igen. Då har du virus som ligger inuti masken och som du andas in hela tiden. En del människor kommer att fixa detta. Sätta på masken rätt och ta av den rätt, köpa in stora mängder masker och kassera dom vartefter. Men dom människorna är inte problemet i första hand, för de är säkert bra med handtvätt och social distansering ifrån första början. Problemet är alla dessa (majoriteten) som slarvar.
Citera
2020-05-10, 14:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Har flockimmuniteten fungerat?
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Kan jag se in i framtiden?

- Min fråga gällde inte framtiden. Min fråga var huruvida flockimmuniteten har fungerat nu?

Beträffande framtiden, så är ett mycket troligt scenario att flockimmuniteten till slut kommer att fungera, under förutsättning att epidemin får svepa genom befolkningen. Frågan är hur lång tid det kommer att ta, och hur många som kommer att få offra livet i jakten på flockimmuniteten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Bra idé, låt oss ta frågan om munskydd vs. forskning. Jag antar att du har några fakta att lägga på bordet kring den forskning du hänvisar till. Att hänvisa till vad andra länder gör duger inte som bevis.
Jag inväntar med spänning.

Jag har inte det.

Men flertal forskare, professorer och i princip hela världen har det.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du kommer inte att behöva vänta ens i ett år för att se hur fel du har. Det räcker nog med några månader till för att det skall visa sig.

Under tiden får du väl fortsätta att förtala Sverige, som det värsta rysstroll, patetiskt!

Gapskratt...
Inte? men ge oss en tid då så kan du stå där med pajashatten, men den har du ju på konstant, eller hur?

Jag förtalar inte Sverige, är det nåt fel på dig på riktigt?
Att kritisera våra myndigheters handlade är ju demokratiskt, ännu en gång, du är ju helt felnavlad!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vem kommer att besöka Corona-sverige i framtiden? Reseförsäkringsbolagen kommer inte täcka kostnader för coronavirus. Spiken i kisten för turistnäringen i Sverige som är beroende av utländska turister?

Utländska 60+ och pensionärsresenärer kommer att resa inom sina länder eller till virusfria länder.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/09/over-60s-warned-may-not-able-holiday-overseas-year/
Many travel insurers will not cover coronavirus, which is now categorised as a 'known event'

Jag gissar att resandet till Corona-Sverige (och alla andra länder i hela världen inklusive turistmetropolerna Korea och Nya Zeeland) kommer vara väldigt litet i flera år. Men det är bara gissningar då, du kanske har mer pålitliga rapporter som antagligen visar att hela världen kommer resa som dårar fram och tillbaka mellan alla länder utom Sverige.
Citera
2020-05-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Munskydd säger de ju samma sak om i våra grannländer som Tegnell säger. Jag vet inte vad de går på men jag tror inte att deras myndigheter hänvisar till Tegnells egenräknade forskning.

Ja. Man kan ju fråga sig varför läkare, sjukpersonal och tandläkare sen urminnes tider haft munskydd om det inte hjälper.

Det är som att säga att gasmask inte hjälper mot gas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in