Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja lite märkligt när strategin varit att hålla igång samhället, och då acceptera lite fler dödsoffer.
Och så lyckas man inte ens hålla igång dricksvattnet
Finns ju pandemiplaner bara att läsa innantill. Man får ju hoppas de refererar till övriga beredskapsplaner, ifall det blir problem med leveranser mellan länder,
jag kan inte MSB uppdrag men utifrån namnet Myndigheten för samhällsskydd och beredskap så låter det ju som det lite har med sånt att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Det är svårt att reda ut vad FHMs strategi är. Men trotts deras nekande ser det ut som att de strävar efter flockimmunitet. Exempelvis kritiken mot Spotifys order till anställda att jobba hemma. Verkade som Tegnell med sitt likställdhetssnack ville att alla ska trängas i Stockholm city och bli flockimmuna. Men Spotify var klokare och förstod att det inte blir mycket gjort om deras anställda ligger hemma i corona. Bättre att de är hemma och jobbar.
Jag är tveksam till att man faktiskt bara kan ställa sig och säga:
"Nu slutar vi smittspåra AIDS för vi har inte resurser"
för det är väl precis det som FHM gjorde, fast med SARS-CoV-2?
Då får man väl se till att skaffa resurser.
===
Regeringen har, i enlighet med myndighetens hemställan, beslutat om en förordning som innebär att bestämmelserna i smittskyddslagen om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar ska tillämpas på infektion med coronavirus (2019-nCoV). Förordningen gäller från den 2 februari 2020.
===
Allmänfarliga, samhällsfarliga och även ett antal övriga anmälningspliktiga sjukdomar är också smittspårningspliktiga. Dessa smittspårningspliktiga sjukdomar finns angivna i Smittskyddsförordningen (2004:255). Det är den behandlande läkaren som ansvarar för smittspårningen. I vissa fall kan smittspårningen tas över av smittskyddsläkaren.
===
Mitt inlägg med länkarna:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
De nuvarande namnen fick viruset och sjukdomen 11/2
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it
Det står ju tydligt att Covid-19 är smittspårningspliktigt. Punkt.
Då kan man inte bara sluta hursomhelst.