2020-04-13, 18:45
Medlem
Bajjamannen87s avatar
I och med att siffrorna har eftersläpning och det varit undermålig statistik under helgen; får vi se första dagen med över 200 döda imorgon?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men för fan,tänk lite och sluta tjata.
Klart de inte tar slut.

Så här skriver MSB, texten är tagen från SVT.

"MSB backar om risk för vattenbrist

Myndigheten för samhällsskydd och
beredskap (MSB) backar från uppgiften
att det finns en risk för brist på
dricksvatten pga coronakrisen.

-Det kommer inte att ta slut. Dricks-
vatten kommer alltid att prioriteras
och alla våra kommuner har god
beredskap, säger Maria Bergstrand,
enhetschef vid MSB
"
Varför i helvetet står de då där och ylar om vattenproblem för att sedan backa.
Ska man inte ha alla saker klart och tydligt framför sig när man står där och kacklar.
Sumpråttor är vad de är..
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det tycker jag men nu när vattnet tar slut så blir det nog fler som anser att det svenska samhället misslyckades att ta hand om sina medborgare.
Förhoppningsvis blir folk mer medvetna om virusdmitta efter det här. För visst är det onödigt att äldre på äldreboenden ska dö av influensa likaväl som av covid-19. Många tänker nog på virus som något som "bara finns" vissa perioder och ifrågasätter inte om någon eller några dör trots att det kanske kunde ha förhindras.

Samtidigt ställer det stora krav att skapa en steril miljö där ingen drabbas. Äldre på ett hem - deras hem - kanske vill umgås mer normalt och inte se alla runtomkring med munskydd. Det kan ju vara lite skrämmande det med.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-13 kl. 18:49.
Citera
2020-04-13, 18:46
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det mest absurda i det hela är hur lättstyrda svenskar är. Gick in och tittade på Facebook gruppen vi stöttar Anders Tegnell. Maken på tunnelseende, total idealisering.
Jag anser inte att man behöver bespotta honom osv men denna totala skevhet förbluffar.
Personligen är jag neutral till FHM, de har gjort fel och för lite osv men håller helt med om att de kan mer är jag själv och att det finns en potentiell chans att de kan ha en del poänger.

Däremot tror jag att denna idealisering är farlig. Även myndigheternas omöjliga uppdrag att nu sas böja på nacken. Det finns inte att de gör fel helt enkelt, och att många medborgare sedan stöttar detta utan en gnutta kritiskt tänkande??!!

Den stora frågan som dyker upp blir ju, exakt vad stöttar de han i? Att ljuga att munskydd inte fungerar?

Tegnell går hem hos hysteriska fruntimmer.
Citera
2020-04-13, 18:46
Medlem
SweKingCalles avatar
4 av 5 överlever på IVA på KS.
Kan det vara så att de bara behandlar de som är minus 70 år och låter de äldre på boendena/avdelningarna m.m ligga och självdö ?
Hoppas det är fel men tycker det är dålig info/journalistik, klart vi behöver lite goda nyheter i dessa tider men ...
Citera
2020-04-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Det är inte samma corona som djuren har eller haft . det smittar inte till människor på riktigt så händer inget om en katt har nått på tassarna . jag vet inte hur den arten av corona sprids mellan djur ,fast jag har läst att ibland har några eller nån häst det .jag tror det är inte lika smittsamt heller annars skulle alla djur i en byggnad ha det viruset .
Katter kan nog dra hem det här cornaviruset som härjar bland oss just nu....hästcorona drabbar bara hästar.
Citera
2020-04-13, 18:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag vet inte om jag missuppfattar statistiken jag nyss delade eller om jag tidigare missuppfattat denna: (en bit ned om intensivvårdsfall/dödsfall)

https://platz.se/coronavirus/?

Exempelvis 80-89 år. Jag trodde tidigare att det var cirka 32 intensivvårdsfall men att även de 371 dödsfallen som står bredvid kan ha fått intensivvård, innan de avled dårå.

Men eftersom det är 32 i källan ovan och 35 från intensivvårdsregistret och ungefär lika många så verkar det som att dessa 371 dödsfall inte ens har fått någon intensivvård. Men rätta mig gärna hur det ska tolkas och vad som stämmer.

Tillägg: Eftersom det även är 202 dödsfall över 90 år men bara 1 i intensivvårdregistret så verkar det för mig som att man är rätt chanslös att få sådan vård om man är över 80 år.

Vilket jag visste sedan tidigare att det kan prioriteras, men inte att det var så pass kört. Något bättre odds om man är 70-79 år. 50/50 (Nästan). Ser väldigt osäkert ut att överleva det här om man inte är under 70 år.

Tillägg 2: I kategorin 70-79 år får dock ändå många intensivvård (Över 80 år är detta mer sällsynt) Över 200 har hittills fått intensivvård där, men samtidigt har 236 avlidit.

Jag tolkar det som 90+ är endast 1 kvar fortfarande på iva de andra döda
80-89 är 371 döda och de andra 32 är kvar på iva så de har inte kastat ut dom men samtidigt tror jag inga fler i den åldersgruppen tillkommer
Citera
2020-04-13, 18:48
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Ojdå, någon på Rosenbad blev tjurig över att lite för mycket av sanningen kom ut.

Sanningskommisionen har kommit fram till att det inte går att berätta sanningen.

Men det är ju bra, då är vi tillbaka på ruta nr 1, jag och MSB.

MSB kan ju bjuda tegnell på lunch eller något.
Citera
2020-04-13, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
4 av 5 överlever på IVA på KS.
Kan det vara så att de bara behandlar de som är minus 70 år och låter de äldre på boendena/avdelningarna m.m ligga och självdö ?
Hoppas det är fel men tycker det är dålig info/journalistik, klart vi behöver lite goda nyheter i dessa tider men ...

Ja så är det. Överlevnadsfaktorn går inte från 50 och blir helt plötsligt 80%. De låter helt enkelt 70 plusare dö utanför IVA för att trixa md statistiken och procenttal.
Citera
2020-04-13, 18:49
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
35000/6,000,000*100 = 5.8.

Kunde du inte räkna ut det själv?

Vart hävdar jag en högre dödlighet?

5.8% ?

Okej, då kanske du ska ta en mattekurs ? Finns säkert några du kan ta på distans.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan tyvärr inte dela källan eftersom jag har varit på utbildning om detta. Det finns redan en plats för var massgravar kommer att ske i Stockholm. Vet dock inget om övriga Sverige.

Jag hoppas att det är som i New York att dessa massgravar är tillfälliga
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det är inte omöjligt. Jag hittade dom här siffrorna som gäller för Stockholms vattenförsörjning och är från år 2003

https://www.svensktvatten.se/globalassets/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/kfs2004_dricksvatten-lca.pdf

Det ska vara Aluminiumsulfatet (Används som flockningsmedel) då som kanske kan bli lite besvär med. Inte själva tillverkningen men att få in råvaran i landet. Jag läste en artikel på LA times om att sjömän har blivit hårt drabbade av Corona, inte för att dom blivit sjuka men av att dom inte får gå i land någonstans och därifrån återvända till sina familjer. Det kommer komma en punkt då dom som arbetar på båtar nu ledsnar och inleder vilda strejker.

Vatten verken är skyddsobjekt ska fungera i krig. Hur fan har de tänkt sig det om det inte ens kan säkra nödvändiga kemikalier utan ett krig där broar och vägar bombas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in