2020-04-13, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja den sidan avspeglar samtliga som vårdats på intensiven för corona. Men alla över nittio har dött förutom 1. De rosa är de som avlidit de andra ligger väl kvar på iva eller flyttats till vanlig avdelning

Nej.

Dom mörkrosa staplarna är totalt antal döda i Sverige.

Dom ljusrosa är alla vårdtillfällen på IVA totalt. Där ingår folk som blivit utskrivna, avlidit eller ligger på IVA i dagsläget.
Citera
2020-04-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Det är ditt problem, inte mitt att du är lat.

Varför ska jAg ägna min tid åt alla lögner som skrivs i och om viruset?
Citera
Medlem
Till er som bara viftar bort detta som inget mer än ett influensavirus.

Under hela 2017 dog 4517 personer i influensa i NY.
https://www.cdc.gov/nchs/pressroom/states/newyork/newyork.htm

New york är en bra plats att studera.

Det har nu dött över 10000 personer i covid-19 i NY på en månad.

Så när detta är över så kan man iaf få en hum om hur mycket dödligare Covid19 är jämfört med en vanlig influensasäsong.
Senast redigerad av gameboyguy 2020-04-13 kl. 19:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Slut på masker, slut på utrustning, slut på kemikalier som ska rena vattnet. Inte ens i de fattigaste länderna har jag hört att de har aviserat slut på dricksvatten. VAD ÄR DET SOM HÄNDER? De inom berörda myndigheter hade en uppgift, att se till att beredskap finns. Vem ska ta ansvar, eller ska svensken återigen mumla lite och sedan glömma allt...

Dom varnade för att det skulle teoretiskt kunna hända längre fram om logistiken slutar fungera runt om i världen. Det är nog inte bara Sverige som i så fall skulle råka illa ut.
Vi ligger nog bra till i jämförelse med många andra länder. Många här har egna brunnar samt att en del kommuner använder sig av djupa borror, som alltså inte behöver renas.
I de fattigaste länderna är nog vattnet redan ett problem..
Vad det gäller materiel, så verkar alla länder sitta i samma båt. Kolla på norge, där personalen hann jobba ett bra tag med piratkopierade masker, varav minst en är misstänkt smittad nu.

Håller däremot med om att det är absurt att hela jävla västvärlden står med byxorna nere vid anklarna inför detta. Ingen jävla regering har fattat detta med att förbereda sig på det värsta. Förutom möjligtvis Finland då. Men dom har ju också Vladimir som närmsta granne..
Citera
2020-04-13, 19:14
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så var skall du hämta vattnet som du skall koka?

Var händer när elen eller gas blir ett problem??

Man kan ju använda ett stormkök eller gasolkök.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det här postades tidigare idag av användaren "arbetet". Säger inte att jag vet jättemycket om ämnet i sig, men det är iaf ngn verksamhetsansvarig inom vård som talar om problemet. (sen har jag även läst på annat håll att det är risk för brist på syrgas, minns dock ej var, sorry).

"Jon Tallinger, chef för Läkarhuset, Tranås:
Jon Tallinger:

Jag är Dr Whistleblower nu.
Vi behöver syrgas nu!
"

Har Jon Tallinger sovit senaste veckan..?
Allt fler kritiska IVA-patienter påvisar höghöjdssjuka (HAPE), då gäller en speciell medicin eftersom det blir helt lönlöst att ge patienten stora mängder syre, när de angripna röda blodkropparna inte kan transportera syret i blodet.

Finns dessutom trådar i ämnet, speciellt denna är av intresse:
(FB) NYC Läkare: "This is not ARDS" - Är vi ute och cyklar ang. COVID-19?

Gällande Syrekoncentratorer: Samtliga ÅF i Sverige som säljer dessa har slut på sina lager, dom såldes ut för c:a 3-4 veckor sedan, även fast dessa kostar mellan 20-35K/st. Det Jon borde snoka i är vilka som köpte upp alla dessa......
Tills vidare gäller AGA:s fabriker och tuber.
Senast redigerad av room6527 2020-04-13 kl. 19:26.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Jag håller med dig. Tänkte på en sak. Sista intervjun med Löfven innan påsken där han uppmanade oss att inte resa om det inte var absolut nödvändigt. I slutet frågade reporten var han skulle fira påsken, Stefan svarade där jag alltid brukar fira. På frågan var det var sa han att det kunde han inte avslöja pga säkerhetsskäl. Tycker för svenska folket och moralen borde han helt enkelt sagt i år firar i hemma i Stockholm
Reporten var en tönt han med. Hade det varit jag som var reporter hade jag sagt.
Statsministern! Tycker inte ni att det är olägligt att åka iväg nu när läget ser ut som det gör i Sverige.
Du kanske skall lyssna på tipset en expert pratade om i expressen för några dagar sedan, ett för övrigt mycket korkat förslag enligt mig, men hon sa detta till folket " ni kan ju fira påsk i sommar i stället, ni behöver ju inte fira påsk i påsk"
Måste du Stefan alltså fira påsk just nu, kan du inte göra det på julafton istället?
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Varför i helvetet står de då där och ylar om vattenproblem för att sedan backa.
Ska man inte ha alla saker klart och tydligt framför sig när man står där och kacklar.
Sumpråttor är vad de är..
Det är nog inte en felaktig uppgift, enda felet är att demokraturen inte vill att den skall spridas till folket (läs boskapen).
Citera
2020-04-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag säger bara en sak - Asperger! Tegnell har ett sådant ansikte.

Nej det har han inte, men han är vilsen och ovan att kommunicera med media. Enligt honom skulle viruset pekat för en månad sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Fan man kan ju fylla badkaret och täcka över. Vet bara inte hur länge det håller

Tror faktiskt inte att folk skall vara så oroliga. Vattnet kommer börja ransoneras långt innan det tar slut, och då kommer det köras ut vatten i tankar för husbehov. Problemet blir i värsta fall att den personliga hygienen får lida. Men dricksvatten lär inte ta slut.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det som gör mig lite bekymrad är att siffrorna för tredje världen börjar stiga på allvar nu. Och detta är bara BEKRÄFTADE fall. Jag misstänker att mörkertalet är enormt här. Det som vidare gör mig mer bekymrad är följdsjukdomar som kommer i dess kölvatten i och med undermålig sjukvård...

Jag tänker då på bakteriella sjukdomar som får fäste...Jag är också säker på att detta på ett eller annat sätt kan spilla över på västvärlden också...eller vad tror ni andra? Är jag ängslig i överkant?

Självklart kan det leda till brist på varor från dessa länder, flyktingströmmar, krig osv.
Citera
2020-04-13, 19:16
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennee
Här ute i Roslagen fullkomligt vimlar det av Stockholmare, familjer och gamla människor.
Det är kaos i affärerna och alla FB grupper tjafsas det om att man minsann kan åka till sin sommarstuga.

Såg på aktuellt att Norrtälje hade högst andel utresta Stockholmare nu i Påsk.

Alla verkar tolka informationen på sitt eget sätt vilket är helt galet

Är ju samma region så skit samma, jag var i sommarstugan hela helgen på rådmansö och njöt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in