2020-04-11, 19:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Immunsvaret kan vara olika starkt vilket påverkar hur långvarigt skydd kan vara. Det är ganska tydligt för influensa vs vaccin där en genomgången infektion ger mer långvarigt skydd än vaccin som bara räcker en säsong. Därför tror jag det kommer att ta tid innan ett bra vaccin kommer mot Sars-Cov-2, om det ens är möjligt.

Tack.. Jag befarar att detta djävulens påfund har fler överraskningar i bagaget. Eller också är det väl ”Gud” som har tröttnat på oss och tycker att vi förstört tillräckligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
COVID-19 verkar funka som spanska sjukan i och med att det aktiverar immunförsvaret på friska personer.
Hur vet man vilken död som är värst? Inte så många som kan ha sagt det.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Redan nu är det ju tydligt att vissa regioner/länder drabbas mycket hårdare än andra.

Spanien Italien Belgien Frankrike US .... till viss del Sverige Irland GB Holland...

Medans ex Grekland Östra Europa är mycket mindra drabbade.

Gener? Blodgrupper?

Jag såg en teori om TBC vaccination vilket skulle förklara ett bättre läge i " gamla öst".

Forskningen får mycket att göra.

Sverige vaccinerade barn mot TBC fram till 1970-talet.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Du kan se hur långt Italien kommit här

https://covid19.healthdata.org/italy

Som du ser har de det värsta bakom sig, och det beror inte på någon flockimmunitet utan för att deras lockdown har kvävt viruset. Det är lugna gator nu för dem.

Sen kan du se vart vi ligger här

https://covid19.healthdata.org/sweden

Vi har helt klart det värsta framför oss. Ingen lockdown, så det kan nog dessutom bli annu värre än den kurvan uppskattar.
IHME som ändrat sin prognos flera gånger senaste veckan med typ 100% mindre dödsfall och sjukbäddar för USA? Ska vi lite på deras prognoser tycker du?
https://www.nationalreview.com/corner/coronavirus-pandemic-projection-models-proving-unreliable/
Citera
2020-04-11, 19:55
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
När det gäller USA så måste du tänka på att det där är ju USAs egna projektioner, och då vill de få det att se så bra som möjligt ut. Men ja, de räknar med att social distansering följs, vilket ger minst möjliga spridning förutom total lockdown.

Det kommer nog bli värre i de flesta länder som inte följer det.

Okej, ja vi får helt enkelt se, men min magkänsla säger att deras siffror för Sverige är lite för höga, men det är som sagt enbart en magkänsla så jag kan mycket väl ha helt åt helvete fel där.

Dock så är jag rätt säker på att USA kommer att passera Sverige i antalet döda per en miljon innan året är slut, de rusar på tok för snabbt jämfört med oss.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
qwerty-66, du behöver perspektiv. Du får det genom att gå ut. Det finns ett liv efter Corona och det finns annat att göra än fb. Logga ut!

Du kan ju visa hur man gör. Radera ditt konto o skaffa dig ett liv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Mycket bra!

Jag vet inte om det bara känns så, men via massmedia får man lätt intrycket att många Stockholmare har varit generellt nonchanlanta och hänsynslösa. När jag själv var och handlade, i kommunhuvudorten här, så tyckte jag att kunderna betedde sig exemplariskt.

- Vi bor på landet!

Håller med, även om det inte gäller alla så tycker jag dom flesta tänker på det och agerar vettigt!
Citera
2020-04-11, 19:56
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segal
Hur långt i pandemin har Italien kommit tror ni? Börjar Italien närma sig 50% flockimmunitet? dvs totalt smittade + de som utvecklat antikroppar? 20000 döda i landet med nedåtgående kurva. Vart kommer det sluta i dödsfall? 30-40000 totalt? Ett annat land som börjar komma upp i tråden lite mer är Belgien. Vad tror ni om utvecklingen där?
Om vi tror att sjukdomens dödlighet ligger kring 0,4%, och vi räknar med att 50% av italienarna behöver smittas för att 50% ska bli immuna, så innebär det 30 miljoner infekterade och över 100.000 döda. I ett glesbefolkat land med många bosatta på landsbygden kan siffran kanske bli lägre än så.

Men det är långt dit.

"Målet" skulle då vara 2.000 dödsfall per miljon invånare.
...plus/minus rätt mycket.

För tillfället ligger följande nationer närmast.
350, Spanien
322, Italien
289, Belgien
212, Frankrike
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
COVID-19 verkar funka som spanska sjukan i och med att det aktiverar immunförsvaret på friska personer.

Jo precis, det är ju därför den överväldigande majoriteten av dom döda är mellan 80-90 och redan i riskgrupper. Spanska sjukan dödade med överväldigande majoritet 20-30åringar som inte var i riskgrupper. 20-50 miljoner människor dog i spanska sjukan. 106 469 har dött av Corona. 300-600 000 i världen varje år dör av vanlig influensa...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Det där har FHM varit tydliga med sen begynnelsen. Det står på deras hemsida och de redovisar de verifierade siffror som de får in. Sen finns det andra som c19.se som hämtar data från flera källor och därmed så har de ofta högre siffror runt helgen.

Jag tror snarare är så att FHM de börjar förstå att folk i allmänhet, fb i synnerhet, inte verkar begripa osäkerhet.

FHM skall inte gissa utan redovisa det som de är säkra på. Ingen påstår att siffrorna stämmer utan det är väl snarare så att Tegnells svar mest hela tiden har varit "det är svårt att veta, det kan vi inte säga säkert".

Det verkar dock vara en allmän uppfattning här att Tegnell far med osanningar. Kan du nämna en?

Ska han berätta för dig vad A.T ljugit om?
Citera
2020-04-11, 19:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jo det är olagligt att gå mot rött, dock finns det inget straff/bötesbelopp så ingen bryr sig..

Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Nä precis det var lite av poängen. Våra restrektioner mpt cirona fungerar likadant

Hoppsan,

bröt nån mot lagen genom att avbryta smittspårning för SARS-CoV-2?

===

Allmänfarliga, samhällsfarliga och även ett antal övriga anmälningspliktiga sjukdomar är också smittspårningspliktiga. Dessa smittspårningspliktiga sjukdomar finns angivna i Smittskyddsförordningen (2004:255). Det är den behandlande läkaren som ansvarar för smittspårningen. I vissa fall kan smittspårningen tas över av smittskyddsläkaren.

http://referensmetodik.folkhalsomyndigheten.se/w/Smittskyddslagen_och_smittskyddsl%C3%A4karorganisa tionen_i_landet

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/regeringen-har-fattat-beslut-med-anledning-av-folkhalsomyndighetens-hemstallan-gallande-infektion-me d-coronavirus-2019-ncov/
Citera
2020-04-11, 19:58
Medlem
Citat:
Du kan se hur långt Italien kommit här

https://covid19.healthdata.org/italy

Som du ser har de det värsta bakom sig, och det beror inte på någon flockimmunitet utan för att deras lockdown har kvävt viruset.
Kvävt viruset? Det är tämligen osannolikt eftersom viruset egentligen inte lever. Nej detta virus kommer finnas kvar väldigt länge men för de flesta så kommer det inte vara farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in