2020-04-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det där tror jag att det är stor chans att du får äta upp faktiskt. Sen undrar jag om du är för ned-stängning samtidigt som du tror att det är stor risk att bli smittat av någon i hushållet.

Sista frågan. Är du rädd för att bli smittad? Och om så är fallet, varför?

Äta upp vad? ALLA STATSEPEDMIOLOGER är överens om det. Men jag ska äta upp det?

Det är väl klart jag är det. Vad tror du, om vi har ett "öppet samhälle" att jag då ska sova på gatan eller va? Vad babblar du om? Har vi ett stängt samhälle i 1 månad blir ingen ny smittad efter dag 2.

Varför skulle jag inte vara rädd för att bli smittad?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag förstår självklart det. jag syftar till att det återkommande uppgetts att Sverige efterfestar döda från ålderdomshem osv. och därför har vi en, om självklart ändå med mörkertal, en mer precis rapportering än t.ex. Frankrike och Iran.
Ja jag ville inte säga att du inte förstod det. Sådan person är inte jag.

Ville bara visa hur jag tänkte på just det.
De gör så på äldreboenden eventuellt.
Då räknas de inte in i dödstalen vad gäller covid-19.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är just det jag tror man trollar bort genom dessa olika redovisningar. Man behöver inte tala om procent.

Såg för några dagar sedan på CNN att varannan på IVA dör.
I USA är man inte så snabba att döma ut människor som ovärdiga sjukhusvård pga ålder. En 93 årig kvinna intuberades i 5 dagar och överlevde, i USA. I sverige hade hon fått alvedon och sövts ner för att snabbare dö.
Citera
2020-04-13, 12:36
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Går nog inte. Här har du några rutiner hur det går till när någon dör. Tar nog sin tid ibland och om det mycket att göra.

http://publikdocplus.regionuppsala.se/Home/GetDocument?containerName=e0c73411-be4b-4fee-ac09-640f9e2c5d83&reference=DocPlusSTYR-13355&docId=DocPlusSTYR-13355

Jo, visst, men jag menar att det blir ett sådan oerhört tapp. Att man inte får med alla, att det tar tid osv allt det är förståeligt. Men, det blir som sagt en sådan oerhört diskrepans mellan helg och vardag. Övriga länder lyckas med detta bättre och enligt herr Tegnell skall vi vara världsbäst på detta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Han ska definitivt undvika att bli smittad. Även om han är förhållandevis pigg och frisk så tillhör han ändå riskgruppen ”äldre äldre”. Skulle han bli sjuk så kommer han säkert att bedömas som att ha en relativt låg biologisk ålder och därmed få intensivvård. Folk i det här forumet har svårt att förstå att personer i den åldern kan vara i vitt skilda skick.

Ok Tack. Vad händer ifall han är hemma och mår dåligt dåligt och ringer ambulans? Räcker det att han säger: Jag är 82 fast ser ut som 77? Skcikar dem ambulans då?
Alternativt: om han tar taxi och kommer fram: Kommer de skicka in honom i ett antal olika avdelningar för att kunna fastställa hans biologiska ålder? Eller finns en expert där som utifrån utseende avgör hans biologiska ålder? Schysst om du kan svara, vill veta vad jag ska säga till honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Herregud, varför ska han sprida oro? Tyskland har hög överlevnad, innebär det att de har många som dör?

Självklart kan vi ha bättre vård i Sverige då vi uppfann respiratorn. Dessutom är många av oss vältränade långt upp i.åren.

Sprida oro? Är sanning oro?

Dessutom har den här läkaren kämpat (förgäves?) om att äldre ska få syrgasbehandling, vilket de idag inte får. De proppas med ångestdämpande och morfin och kvävs till döds på sina boenden eller i hemmet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Kan du säga detta till min vän som just nu ligger i respirator på intensiven? Han är långt ifrån gammal, långt ifrån sjuk sedan innan.

Har du bollarna att säga samma sak till en av dina bästa vänner i 30års åldern?
Du sätter fingret på skillnaden (illustrerad med din egen tragik, hemsk ledsen att höra btw). Influensan puttar, även mediokra flunsa-år, de gamla och sjuka "över gränsen". Feber, lunginflammation, sepsis. Covid-19 plockar inte bara dem utan kväver även yngre, sätter system i kroppen ur balans och drabbar ojämt och svårförutsägbart. Det är ingen vanlig influensa, även om det kan upplevas som en av de som endast utvecklar milda symtom.
Senast redigerad av hahahohoyrsovane 2020-04-13 kl. 12:40.
Citera
2020-04-13, 12:37
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Av alla länder jag har specialstuderat är det bara Sverige och Equador som inte klarar av att hantera att rapportera dödsfall/insjuknande under helger. Sverige som är ett sådant bra land med bäst sjukvård och ladorna fulla.

Yes, jag har också kollat på det och det är lite av min poäng. Det är mycket i den här soppan som våra grannländer (och övriga delar av världen) klarar men som verkar vara ett stort problem för oss.
Citera
2020-04-13, 12:38
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alla ska dö det råder det ingen tvivel om. Det handlar om hur länge man får leva när man är sjuk. Vi håller sannolikt att många morfinmördas i dagens Sverige alldeles för tidigt för att de anses besvärliga, jobbiga. Hur länge lever man på dagens åldringsboenden 1 månad i genomsnitt!

Och det är vänsterregeringens och deras handgångna muppars politik!

Clown-argument. Det finns inget som heter "Åldringsboende". Det heter "Äldreboende". Hur gammal är du? 13? Det finns de som bor på "åldreboenden" (haha) i många många år för bövelen. Sluta politisera detta pga dina egna tillkortakommanden och bristfälliga verklighetsuppfattning
Citera
2020-04-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Har ansvarig minister Hallengren eller rent av stasministern själv eller Dr Tengele hunnit prisa detta framsteg?

Kommer säkert att tas upp på dagens pressträff, "att det ser bra ut, IVA platserna räcker, men vi ska komma ihåg det det är en eftersläpning på siffrorna och bla bla..."
Citera
2020-04-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Nej, det tror jag inte.
Alarmisterna däremot, dom har redan full panik. Förstår inte riktigt den paniken. Lås in er. Lås in era gamla.
Låt flocken dö med öppna ögon.
Alarmisterna är samma personer som, i mina ögon, i andra sammanhang har låg empati. Varför nu denna omtanke helt plötsligt? Enda orsaken jag kan komma på är samma agenda som dom brukar vilja följa. Skapa söndring i samhället för att bereda väg för högerextrema krafter

Så du tycker man ska kalla folk för alarmister när larmet redan har gått sedan länge? Du försöker särskilja dig själv från dessa alarmister genom att försöka ge dessa personer attribut som låg empati och dessutom är dessa höger extrema krafter?

Skäms för fan.
Citera
2020-04-13, 12:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Av alla länder jag har specialstuderat är det bara Sverige och Equador som inte klarar av att hantera att rapportera dödsfall/insjuknande under helger. Sverige som är ett sådant bra land med bäst sjukvård och ladorna fulla.

Och Sverige som har världens bästa rapporteringssystem för dödsfall enligt Anders Tegnell. Det är makalöst att detta får fortsätta.

Visste att det skulle vara de äldre äldre, dem som de värnade så hårt i början som skulle råka mest illa ut. Det ser ut som allt FoHM säger är allting tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in