Citat:
Ursprungligen postat av
bjorno
Då tror jag att det blir nedstängning som i Norge. Sveriges strategi är att eskalera efter behov. Just nu kan vi upprätthålla samhällsfunktion genom att inte tvinga föräldrar att stanna hemma med barnen.
Hur många döda senare tror du att åtgärd som tex skolstängning kommer?
Om vi ser på Italien och UK, så verkar det ta 2-3 veckor innan själva ökningen av dödsfall avtar.
Jag har förstås ingen spåkula, men med den ökning vi haft hittills når vi 10.000 döda om två veckor, och tre dagar efter det plana ut något eftersom 20.000 döda torde
innebära att Stockholm åtminstone tillfälligt nått flockimmunitet.
Att vid det laget stänga Stockholms skolor är meningslöst, där kan vi tala ren populism.
Problemet politiker har, inte bara i Sverige utan överallt, är just att åtgärderna måste komma veckor innan dödstalen börjar skena.
Om vi å andra sidan tänker oss att regeringen utfärdar utegångsförbud idag, då kan väljarkåren anse dem vara smått galna. "bara" 500 har ju dött? Å andra sidan kanske vi stannar på 15.000 döda (jag höftar förstås till med något här), och sedan då?
Allt handlar ju om att slippa välja bort att vårda dem som behöver vård. Om två veckor har redan många dött som hade kunnat överleva om vården räckt till. Redan idag nekas folk vård som hade överlevnadschanser.