2020-04-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag såg ett reportage från IVA på ett sjukhus i Stockholm. De hade de bästa skydd jag någonsin har sett.

Det var som en heltäckande genomskinlig mask av plexiglas som satt fast med remmar runt nacken.
Sedan hade den en liten låda i pannan som innehöll en fläkt och filter så att det blev övertryck inne i masken. En sådan mask är i stort sett 100% säker. Kan man desinfektera den och byta filter då och då kan man säkert använda den mycket länge. Undrar vilka som tillverkar den.

Bara att köpa. Finns massor av märken och modeller. Sundströms har. Men du får räkna med runt 10.000 för du har väl inte någon pump hemma.
Citera
2020-04-06, 12:25
Medlem
GREKEN1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
I kvällens Agenda sa kvinnan på Folkhälsomyndigheten att vi bara är i början än så länge. Lyssnar man på Tegnell så börjar kurvan planas ut. Wold pratar om året ut och Svetsaren om månader.

Alla säger olika hela tiden.

Precis. Jobbigt lage.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Blir lite nyfiken på hur du tycker man borde ha hanterat det hela?

Köra ut alla sjuka gamlingar (och andra) i en skogsdunge och låta dem dö?

Jag lever hellre ett rikt och fritt liv och offrar 90-åringar än att leva på 10 kr om dagen och i en diktatur.

Men du kanske tycker om att kunna avrättas för fel åsikt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Corona är känsligt för sprit men den gör bäst nytta i vården. Att tvätta händerna noggrant är nog dessutom en bättre uppmaning till folket då jag antar att många ser handspriten som ett slags substitut till spriten och inte använder den rätt.

Oavsett så hjälper handspriten bra mycket mer än att inte göra något alls. Det rimliga är då att vara aggressiv mot det sämsta beslutet - att inte ha god handhygien.
Citera
2020-04-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
De som smittats av kinesviruset-hur länge räcker immuniteten?

Det här utbrottet nu på våren, enligt Folkhälsomyndighetens personer som får allt talutrymme just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Närvaro i skola och att göra sitt jobb är av yttersta vikt vid kriser. De som drar täcket över huvudet och inte bidrar är inte de som ser till att samhället reder ut en kris. De som gör detta är vårdpersonal, de som driver sina företag vidare, de som ser till att basala samhällstjänster fungerar. Men lås du in dig och dina barn med vetskapen om att du inte bidrar till att rida ur krisen.

Jag och alla vi andra som bryr oss om våra barn och medmänniskor skiter i vad du "tror" är viktigt. Du vet lika lite som någon annan här om detta virus så varför ska vi lyssna på dig eller någon annan idiot och chansa med det viktigaste vi har i livet. Är du professor i COVID-19? Har du en spåkula hemma som garanterat dig att vi inte står inför en total samhällskollaps pga att antalet sjuka blir ohanterligt och vården kollapsar eller att vi inte längre kan säkra tillgång till medicin och mat? Nej, det kan du inte.

Tills vi vet mer och har fått någorlunda kontroll över viruset är det rena kamikazestrategin att chansa. Det bästa vi kan göra för vår sjukvårdspersonal är att se till att inte bli smittade. DET, om något, är att bidra. Man bidrar inte genom att låta barn gå till skolan och låta det fungera som grogrund för viruset eller använda de som försökskaniner. Skolplikten betyder inte ett jävla bajs i detta läge. Noll.

Fysisk närvaro i skolan är fan ingen jävla "basal samhällstjänst" under en kris som denna. Vilket skitsnack. Det är inte heller som att skolarbete inte kan skötas online eller i värsta fall tas igen i ett senare skede.

Du är bara ännu en i raden av sociopater som begär att andra ska ta risker så att du kan ha det bra. Skulle inte förvåna mig om du själv sitter och trycker i din lägenhet. Eller ännu värre, är ute och sprider smittan. Jävla sopa.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns att köpa på nätet. Produktionen är i full gång så man kan inte längre skylla på att det inte finns att köpa. IKEA har till exempel börjat producera skydd till sjukvården.

Om du beställer från Kina kommer de fram lagom till din begravning. De vanliga enkla munskydden säljs för 40:- styck. En FFP3 som gör nytta kostar 328:- plus frakt från Tyskland. Skall användas max 10 timmar. Inte alla i riskgrupp har råd.
Man brände upp 2 000 000 stridsmask 90 för tjugo år sedan. Hade varit perfekt nu.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
https://www.globalresearch.ca/after-the-lockdown-a-global-coronavirus-vaccination-program/5706547

Bill Gates dröm är att stänga ner hela världen och (eventuellt) öppna upp igen när varenda människa har vaccinerats mot coronaviruset.

Datanörden har tjatat om sina vaccin hur länge som helst. Han är obehaglig.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Och bara för att det dör 70 000 varje år så gör det inget att några tusen till dör ? är det detta du vill förmedla eller vad är det egentligen du vill få fram med ditt eviga tjat om detta ?

Du verkar ha funnit en egen personlig trygghet i att förneka att andra än 80+ dör och genom att älta detta i vecka eftervecka så hoppas du på din egen odödlighet..

Du måste vara oerhört rädd för att dö för din egen del..Jag natar att du heller inte skulle drömma om att ge dig ut i samhället och hjälpa till som vi andra gör. Du tycks vilja varatrygg på pojkrummet undangömd bakom dina siffror.

Du kan väl göra som jag och många andra.. Anmäla dig som frivillig till länsstyrelsens frivilligregister och eller röda korsets..Där finns både jag och mina grannar med..Dessutom är vi aktiva i byalaget.

Vi sitter inte och skakar och gömmer oss bakom några trygghets siffror i hemmet.. vi är ute och hjälper till.

Ha ha ha...vilken komik. Pojkrummet slogs igen på 60-talet.

Om du hade varit med om hälften av vad jag varit med om så skulle du tänka lite annorlunda, men för tusan arbeta på du med dina uppgifter hos Röda Korset. Kanske kommer du hem och hjälper mig också? Glöm för all del inte att fortsätta med detta när detta blåst över. Ensamhet är ett problem för många äldre.

Om du inte förstod jämförelsen med att 70000 över 80 dör kan jag bara beklaga. Jag menar givetvis att det är många och att de utgör en stor del av alla som dör varje år. Med enkel matematik kan man då förstå att de är mest utsatta för covid-19 och att många bland dessa inte går att rädda eftersom folk dör i stor omfattning vid den åldern och är extra utsatta för sjukdomar.

Hittills har inte några tusen till dött. Det vet vi först när året är slut, om det dör några fler 2020 än det gör ett genomsnittsår.
Citera
2020-04-06, 12:27
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Ja, det här viruset är ett skämt.

Vi har stängt av världsekonomin och tagit till diktatoriska åtgärder för ett virus som är harmlöst för friska och hälsosamma människor.
Inte ens för sjuka människor är det särskilt dödligt och det kan tillråda på allt behandlas med patentfria läkemedel och vitaminer.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Såvida han inte åkte SL- buss så smittade han nog ingen på vägen dit.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då kan ju alla resonera: jag åkte med min egen bil till fjällen - så jag smittade nog ingen på vägen..

Varför kunde han inte stanna på slottet i Drottningholm?

Det har ett symbolvärde om inte annat.

Ulf Ahldelson fick ju kritik när han åkte till sitt sommarställe på västkusten. Han åkte egen bil. Ulf är äldre än kungen så han kanske svävar i större livsfara än han.

Jag menar att det blir konstigt att predika en sak - och göra en annan sak själv.

Ulf Ahldelson är inte Sveriges statschef.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då kan ju alla resonera: jag åkte med min egen bil till fjällen - så jag smittade nog ingen på vägen..

Varför kunde han inte stanna på slottet i Drottningholm?

Det har ett symbolvärde om inte annat.

Ulf Ahldelson fick ju kritik när han åkte till sitt sommarställe på västkusten. Han åkte egen bil. Ulf är äldre än kungen så han kanske svävar i större livsfara än han.

Jag menar att det blir konstigt att predika en sak - och göra en annan sak själv.

På Drottningholm bor Victoria med familj. Kungen är riskgrupp, får inte träffa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in