2020-04-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ett tanke-experiment:
Om vi antar att antal döda fortsätter att fördubblas var 3:e dag, när kommer då regeringen vidta liknande åtgärder som tex Norge har gjort nyligen? Aldrig?
Just sådana frågor kan nog Giesecke svara på med någorlunda precision. Det kan inte jag, jag är inte tillräckligt insatt, kunnig eller erfaren. Dock tycker jag att verkligheten ska prioriteras framför tankeexperiment.
Citera
2020-04-06, 12:40
Medlem
Nu är det offentligt att Boris Johnson HAR behandlats med syrgas:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/boris-johnson-behandlad-med-syrgas-fortfarande-pa-sjukhus/
Citera
2020-04-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och varför har de flyttat i så fall? Vad är felet med Hagaslottet nu plötsligt?

"Sedan hösten 2010 bor Kronprinsessparet på Haga slott."
Jag läste nånstans att de även har en "bunker" som krypin ifall någon blir smittad.
Citera
2020-04-06, 12:41
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Stipuleras skyddsutrustning för jobbet är det närmsta chefens ansvar att se till att det finns. Annars måste jobbet avbrytas. Tommy Iseskog anser att ansvaret kan gälla ändå upp till de politiskt ansvariga.

Men domstolarna dömer för de allra mesta bara de lägsta cheferna. Efter att vi gick kurs hos Iseskog delegerades arbetsmiljöansvaret uppifrån högst chefen ända ner till den lägsta chefen. Man fick skriva under ett papper att man förstått och hade kompetens att ta ansvaret.

Men det är ganska ovanligt. Ofta måste man som chef chansa och ta risker för att hinna med att klara jobbet. Inom sjukvården chansar alla just nu. Konsekvenserna skulle bli omfattande om man vägrar vårda på grund av avsaknad av skyddsutrustning. Men dör en sköterska och hennes anhöriga går till domstol kan det bli fängelse hela vägen upp.

Rent teoretiskt i alla fall.
Det känns inte rimligt att arbetsgivaren ska ha fullt ansvar för skyddsutrustning under en pågående pandemi och kunna hållas ansvarig för eventuella dödsfall. Lika lite som ett befäl kan hållas ansvarigt för att soldater dör i krig. Det borde finnas nån Force Majeure-klausul egentligen.

Men med det sagt så bör självklart arbetsgivaren skydda arbetstagarna så långt som är möjligt och tex inte skylla på upphandlingsregler när skyddsutrustning finns att köpa.
Citera
2020-04-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har du några äldre släktingar som du vill ska dö för att du ska få del av ett arv? Eller tycker du det bara är kul när folk dör rent allmänt?

Nu när Boris får syrgas hoppas du då att han ska dö? Han har ju underliggande faktorer som överviktig så då gör det väl inget om han stryker med?

Det är ju tråkigt om han stryker med, men du måste väl ändå erkänna att röka har varit hans egna val? Likaså övervikten.. och orörligheten..
Citera
2020-04-06, 12:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har du några äldre släktingar som du vill ska dö för att du ska få del av ett arv? Eller tycker du det bara är kul när folk dör rent allmänt?

Nej, alla är döda sedan 20 år tillbaka. Folk dör i annat än covid-19 ser du. Faktum är att det är väldigt få hittills som dött i covid-19 i Sverige.

Citat:
Nu när Boris får syrgas hoppas du då att han ska dö? Han har ju underliggande faktorer som överviktig så då gör det väl inget om han stryker med?

Det är ju du med flera som talar om [och hoppas på] stora dödstal. Jag vill att det ska vara så få som möjligt, men jag vet ju att folk dör. Det verkar dock du helt omedveten om.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-06 kl. 12:53.
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Genomsnittsåldern på de hittills avlidna i Sverige är 81 år.

I följande artikel har du ett diagram:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experten-sverige-nar-toppen-av-coronafall-om-tva-veckor/

När jag följer länken hittar jag ett diagram där det framgår att 70 % av de avlidna är 80 år eller äldre. Jag finner ingen information om deras hälsoläge jämfört med genomsnittet för samma ålderskategori. Om jag har missat några data för detta så får du gärna citera det som står. Expressens sidor är oerhört röriga och jobbiga att leta på.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nästan hälften är under 80...
Som vanligt ett påstående utan underlag från dig. Vad baserar du det här på? Har du tillgång till hemlig statistik?

DN gjorde en undersökning.

Citat:
Medelåldern är 82 år

https://www.dn.se/nyheter/sverige/detta-vet-vi-om-de-som-hittills-har-dott-i-covid-19/
Citera
2020-04-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag läste nånstans att de även har en "bunker" som krypin ifall någon blir smittad.

Självklart har de det. Likaså som många andra familjer - typ familjen Wallenberg som har ett eget skyddsrum hemma hos sig..
Citera
2020-04-06, 12:43
Medlem
592 unika patienter har fått IVA-vård hittills och ca 427 vårdas där just nu. (Iva-registret)

165 patienter har avlidit eller skrivits ut efter IVA-vård. Andelen har jag inte sett statistik över men sjukvårdsdirektören i Stockholm sa förra veckan att två tredjedelar överlevt på IVA.
Om man skulle tillämpa den siffran på hela Sverige så har en tredjedel av IVA-vårdade avlidit = 55 st.

Om man beräknar på totalt 433 avlidna (c19.se) så har 378/433 = 87 % av dödsfallen i Sverige avlidit utan att få IVA-vård.
Citera
2020-04-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det känns inte rimligt att arbetsgivaren ska ha fullt ansvar för skyddsutrustning under en pågående pandemi och kunna hållas ansvarig för eventuella dödsfall. Lika lite som ett befäl kan hållas ansvarigt för att soldater dör i krig. Det borde finnas nån Force Majeure-klausul egentligen.

Alternativet är ju att våra myndigheter har ett ansvar, och det verkar ju synnerligen orimligt. De vill bara ha hög lön.
Citera
2020-04-06, 12:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Jag skulle vilja veta hur många svenskar som är "unga" och helt utan riskfaktor. Hoppas att någon journalist ställer den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in