2020-03-29, 19:13
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det är vackert att se hur vi i Sverige lade alla gräl åt sidan och gick till gemensam attack mot den osynliga fienden. I samförstånd, med kyla, beslutsamhet och hjärna. Inte någonstans i världen har covid-19 mött en sådan kompetent motståndare.

Gjorde vi?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jaha, har jag påstått annat?

Nej inte nödvändigtvis, men att länka till två fall där mycket unga dött och kommentera det med att "det kryper ner i åldrarna" är mycket lätt att tolka som att man drar oskäligt stora slutsatser på få observationer och bortser från fenomenet Snuttis provade beskriva.

Jag håller dock med om att det var en olämpligt nedsättande ton i svaret i övrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Parkeringen skulle ha varit TOM!!!

Ska det verkligen vara så förbannat svårt att förstå 2 enkla ord som STANNA HEMMA!

Vi ska STANNA HEMMA för att inte sprida smittan mer. Även dom som inte ens känner sig det minsta sjuka kan vara smittbärare. IDIOTER

Vad kan vara så in i helvete viktigt på IKEA så man inte kan hålla sig borta från skiten? Miserabla människor. Stanna hemma tycker jag inte man behöver göra. Ut i solen, men inte bland massa annat folk. Ut i naturen med en termos starkt kaffe. Det är soft.
Citera
2020-03-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
För ungefär en vecka sedan stod det i Aftonbladet om en kille som köpte upp handskar och handsprit för det var slut i vården. Han var hel svensk så sluta göra detta till slags etnicitet i en tid som denna. Otroligt

Ja, självklart gjorde dom det, etnicitet spelar ingen roll säger du. Tydligen är det väldigt vikitgt för dig och media

Som sagt, svensk mainstream media är massinvandrings propagandister och det blir extra tydligt i tider som dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
För 2 veckor sen hävdade många att vi skulle vara i Italien sits nu endast ~8 döda idag och ganska lite på intensiven samt att Italien tror att de nått kolumnen, ser lovande ut
Jag vet inte om jag litar på söndagssiffror.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tegnell har inte haft en siffra rätt.

Vad det handlar om är att de flesta svenskar slutat lyssna på honom. De tar till sig information från utländska experter istället.

Att Sverige klarat sig ganska bra hittills beror på social distansering, att landet är glesbefolkat, att boendeytan per person är ganska stor och att folkhälsan är ganska god. Möjligen beror det även på genetiska faktorer, men det är för tidigt att uttala sig om.

Inget av detta är Tegnells förtjänst.
Vi ligger i utkanten av världen ... ... och låter andra länder göra jobbet åt oss.
Det räckte ju med ett par smittade hemvändande skidturister för att vi skulle få hit eländet.
Citera
2020-03-29, 19:15
Medlem
Mad monks avatar
Kungen uppmanar äldre att stanna hemma. För engångs skull nåt vettigt från den mannen. Förstår inte hur de kan vara ute och ränna som inget hänt.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tack.. är det 18.00 den uppdateras tror jag.
Runt kl 18-19 kommer Italiens siffror. Spaniens brukar komma tidigare.
Sidan uppdateras flera gånger under dagen.
Sveriges stämmer inte för dom uppdaterade inte ens Sveriges siffror i går.

Bättre uppdatering för Sverige finns här https://c19.se/ och den uppdateras flera gånger under dagen.
Just nu 259 nya fall i dag, 27 nya på intensivvård, 11 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Folk verkar ha svårt att se att folk faktiskt stannar hemma i Sverige i MYCKET högre utsträckning än förut. Butiken jag jobbar i har allt från en tredjedel till halverad kassa varje dag och det har varit så nu ett tag.

Helg och löning och det är halvfullt på IKEA eller ute på stan osv lmao det skulle varit överfullt i vanliga fall.

Halvfullt är bättre än tomt som det är i de flesta andra länder. Jag tycker folk håller bra avstånd också. Jag var och handlade idag. Ingen som kom närmare mig än 2 meter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tror inte jag. Det är ju inte så att vi kommer att kunna springa omkring i världen och tjoa ”let’s do business”.

Ibland undrar man om folk jobbar överhuvudtaget, eller att dom inte har en aning om vad som pågår på sina respektive arbetsplatser?
Citera
2020-03-29, 19:16
Medlem
failgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Hur kan det se ljusare ut när kurvan går upp i Sverge?
https://twitter.com/StatistiskO/status/1244080696957829122/photo/1
Är du tappad? en kurva som visar ANTAL DÖDA kommer ALLTID att peka uppåt om det kommer nya dödsfall, det är antal per dag som är intressant
Citera
2020-03-29, 19:16
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Danmark Norge har inte lyssnat på sina experter, politiska panik beslut. Finland har kvinnor som ledare, mer än så av deras åtgärder och övrigt samhällsskick vet jag inte.

För övrigt, masstester som nu regeringen beslutat om pga Moderaterna kommer användas för att hålla ekonomin igång, till kostnaden av en liten ökning av smittspridning. Dessa beslut är exempel på avvägningar som varje nation får göra och inte grundar sig på vetenskap.

Alla de andra nordiska länderna har kvinnliga ledare. Sverige som ofta beskrivs som ett väldigt feministiskt land har aldrig haft en kvinnlig statsminister.

Det är bra att vi inför masstester. Hoppas vi nu har tillräckligt med test för det.

Sen tror jag att vi kommer att få se mer nedstängningar när nu smittan sprider sig i övriga delen av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in