En väldigt intressant analys från en brittisk kanal (TLDR News)
Han jämför de olika metoderna som olika länder kör:
- Sverige (undvik omfattade samhällsstörningar)
- UK (Sveriges väg först, men sedan plötslig vändning och börja panikstämning saker)
- Kina (stäng ner allt med brutala metoder)
En väldigt intressant iakttagelse är orsaken till varför Sverige via Folkhälsomyndigheten kan göra såhär men varför det inte är möjligt för UK även om de hoppades på det först.
Kort och gott så menar han att UKs myndigheter direkt politiskt bundna, medan våra agerar självständigt, vilket gör att vi kan fatta beslut även om det inte är politiskt populärt (det populära alternativet är då att stänga ner rubbet)
UK kan då alltså inte göra det på grund av politiskt tryck (vilket grundar sig i folks rädsla)
Han tar även upp andra intressanta saker som jag inte visste, t.ex. vilket sjukt sofistikerat smittspårningssystem Sydkorea har.
Jag visste att de hade Drive-In-testning och GPS-spårning av smittade, men jag visste inte att t.ex. alla som befunnit sig på samma ställe som en smittad automatiskt får sms så att de kan testa sig typ varsomhelst och få svar några timmar senare.
Sydkorea verkar verkligen ha en imponerande kombination av aktiv bekämpning och minimalt med samhällsstörningar! Det är såklart ett väldigt folktätt land så deras behov är större än vårt (nästan alla länder råkar väl också ha en större befolkningstäthet en oss)
Oops, råkade glömma att länka videon:
https://youtu.be/BQHbFWKcw3k