2020-03-29, 18:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Hemska scener från Italien idag

https://www.youtube.com/watch?v=s2XHVkT7U88

Så vackert..
Citera
2020-03-29, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var fick du siffran 5 ifrån? FHM kanske som inte får inrapporterat alla dödsfall.

Betydligt trovärdigare siffra är 11 döda i dag just nu. https://c19.se/

Glöm inte att vissa regioner bara rapporterar 2ggr per vecka till FHM men släpper rapporter varje dag. Om några dagar kommer det spika uppåt där alla inräkningar tas i beräkningen. Det blir bara värre och värre i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Väldigt fina siffror. Båda har stabiliserats.

Fina? Inga dödsiffror är fina.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vi klarar oss bra då vi har typ flest singelhushåll i världen, vi bor i glesbyggd sett till andra länder. Svenskar har allmänt känt bra hygien och rent vatten i kranen. Sverige behöver nog inte vidta fler åtgärder annat än att skydda riskgrupperna. Vi är nog även världens renaste folk i Norden med tvål och vatten hemma.
Är inte alls förvånad att det dör folk i Spanien och Italien, dessa är storrökare och bor i stora familjer. Vi har även ren och fi luft i Sverige och nu i Corona tider känns luften renare än på länge då folk inte kör i onödan. Sverige kommer klara sig galant och södra Europa kommer se oss som ett framgångsland.
Jag har verkligen tvärvänt i den här frågan, men kanske inte faran är helt över ännu. Men finns inget som tyder på en katastrof i Sverige likt den i södra Europa.

Ber för att du har rätt!
Håller med i din analys av Sverige i övrigt och tror detta kan vara/bli en del av vår "framgång".
har en dålig känsla i magen fortfarande dock. Men den kommer inte släppa innan vi har facit tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fina? Inga dödsiffror är fina.

Okej, det dör 500 000 barn per månad i fattiga länder. Om den minskar till 250 000 är det inte att glädjas över?

Tänk efter lite.
Citera
2020-03-29, 18:52
Medlem
Citat:
Och varför ska Sydeuropa ha hjälp hela jävla tiden?

Ja.. dom hjälper aldrig oss.
Citera
2020-03-29, 18:52
Medlem
Regeringen planerar att ge Folkhälsomyndgiheten i uppdrag att testa flera svenskar för corona, rapporterar Sveriges radios Ekot.

Uppdraget ska enligt Ekot vara att ”skyndsamt ta fram en nationell strategi för att utöka provtagning för covid-19” men det framgår inte av radions rapportering om det innebär en ”masstestning”
Citera
2020-03-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja.. dom hjälper aldrig oss.

Nja, de hjälpte Sverige under tsunamin och under skogsbränderna.

Att vi sedan är kassa på att förhandla om EU-avgiften får vi ta på oss.
Citera
Medlem
Citat:
Okej, det dör 500 000 barn per månad i fattiga länder. Om den minskar till 250 000 är det inte att glädjas över?

Tänk efter lite.

Nu är det Corona siffror jag efterfrågade.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag kollade lte snabbt och det enda jag hittade var att regeringen bad kommunerna att inte ha strängare regler än vad regeringen beslutar om.

Sverige har agerat som den storebror vi är och lillbrorsan blir plötsligt lite tryggare.
Citera
2020-03-29, 18:54
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Olika åtgärder behövs för olika områden/länder.

Tex man kan inte rekommendera till Bulgarer/Italienare att hålla sig hemma, jobba hemifrån, eller belöna med karensdag för det har de inte. Medan Skandinavien redan tillämpat social distancing när man jämför med sydeuropeer, Asien tex har ansiktsmasker och alla förväntar sig det lika mycket som svenskar förväntat sig att en okänd inte sätter sig bredvid en i kollektivtrafik. Befolkningstätheten är inte likadan heller.

Åtgärd som funkar för ett land, kan bli total katastrof för ett annat land, angående efterföljande av lagar och effekter på ekonomin.

Att tro att samma lagar/åtgärder skulle gälla för alla länder är ju löjligt typiskt självutnämnda epidemiologer som lärt sig det ordet för 20 dagar sedan.

Jag håller med. Men de andra tre nordiska länderna har också valt andra strategier. Danmark är mer tättbefolkat och ligger närmare kontinenten. Men Norge och Finland borde ju ha ungefär samma förutsättningar som oss?

Så vi kan inte vara säkra på att vårt sätt är det bästa. Vi är bara 5 min in i första perioden.
Citera
2020-03-29, 18:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Åkte förbi ikea vid e18 idag då jag bor åt det hållet.

Parkeringen var inte ens halvfull. En vanlig söndag är den full till 120%
Parkeringen skulle ha varit TOM!!!

Ska det verkligen vara så förbannat svårt att förstå 2 enkla ord som STANNA HEMMA!

Vi ska STANNA HEMMA för att inte sprida smittan mer. Även dom som inte ens känner sig det minsta sjuka kan vara smittbärare. IDIOTER
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in