2020-03-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vi klarar oss bra då vi har typ flest singelhushåll i världen, vi bor i glesbyggd sett till andra länder. Svenskar har allmänt känt bra hygien och rent vatten i kranen. Sverige behöver nog inte vidta fler åtgärder annat än att skydda riskgrupperna. Vi är nog även världens renaste folk i Norden med tvål och vatten hemma.
Är inte alls förvånad att det dör folk i Spanien och Italien, dessa är storrökare och bor i stora familjer. Vi har även ren och fi luft i Sverige och nu i Corona tider känns luften renare än på länge då folk inte kör i onödan. Sverige kommer klara sig galant och södra Europa kommer se oss som ett framgångsland.
Jag har verkligen tvärvänt i den här frågan, men kanske inte faran är helt över ännu. Men finns inget som tyder på en katastrof i Sverige likt den i södra Europa.

Rökning och luftkvalitén är säkerligen jätte viktiga faktorer när det gäller överlevnad av Corona.

Hoppas Corona bär med sig en massiv anti-tobak-inställning hos alla åldrar. Vi behöver våra lungor friska och oförstörda av olika kemikalier. Att skippa cigaretterna kan betyda skillnad mellan liv och dö här och NU - inte "sen"..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.
Någon som vet hur effektivast man får i sig askorbinsyra (C-vitamin) och hur mkt man ska få i sig per dag? Äter D3 vitamin också i kapsel form tänkte kombinera dessa två plus mixar ingefära med citron och ananas en flera ggr i veckan, boostar immunförsvaret sägs de. Är genuint intresserad hur jag effektivast kan få i mig C-vitamin samt hur mkt och ofta. Vad för mer vitaminer etc rekommenderar ni man ska beställa hem? Länka gärna. Vi får alla hålla ihop och hjälpa varandra så mkt vi kan nu när våran mögliga regering med FHM i spetsen sviker oss såhär.

Tacksam för svar.

Någon?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Fördelen med mask i Sverige är att endel blir direkt rädda. Har en bekant som bär mask. Några iprincip springer ifrån honom vad han berättat. Så otroligt effektivt ur den aspekten för att skydda sig

Faktiskt. En bandana funkar också och folk lär än mer dra sig åt sidan. Man bör föreslagsvis inte gå in i butiker och banker sådär dock.
Citera
2020-03-29, 19:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
En väldigt intressant analys från en brittisk kanal (TLDR News)

Han jämför de olika metoderna som olika länder kör:
- Sverige (undvik omfattade samhällsstörningar)
- UK (Sveriges väg först, men sedan plötslig vändning och börja panikstämning saker)
- Kina (stäng ner allt med brutala metoder)

En väldigt intressant iakttagelse är orsaken till varför Sverige via Folkhälsomyndigheten kan göra såhär men varför det inte är möjligt för UK även om de hoppades på det först.

Kort och gott så menar han att UKs myndigheter direkt politiskt bundna, medan våra agerar självständigt, vilket gör att vi kan fatta beslut även om det inte är politiskt populärt (det populära alternativet är då att stänga ner rubbet)

UK kan då alltså inte göra det på grund av politiskt tryck (vilket grundar sig i folks rädsla)

Han tar även upp andra intressanta saker som jag inte visste, t.ex. vilket sjukt sofistikerat smittspårningssystem Sydkorea har

Fast om man går efter vad folk vill så undrar jag om det inte skulle förbli öppet hus i Sverige. Medelsvensson vill överlag inte ha en nedstängning vad jag tycker det verkar som.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra synpukter ifrån dig. Men vi får se när hela skiten är över, om det någonsin går över. Jag tror att hemtjänsten är en svag punkt och kanske måste hemtjänsten sätta in vikarier som bär smittan. Då går det illa. Men facit kanske kommer.
Hemtjänsten, vård och omsorg samt särskilda omsorgen. Där bör det vara mer kontroller, tester , striktare . Inom de grupperna är de stora riskgrupperna.
Vet redan att man inom en del hemtjänster då man handlar åt gamlingar, lägger kassarna med varor utanför dörren och ringer på. Bra smittskydd.

Jag hoppas att Sverige rider ut den här stormen.
De agerar smart ändå.När dödsfallsantalen stiger agerar man med små inskränkningar. Tex från 500 personer i folksamlingar till 50 från och med idag.
Man körde aldrig med fullt artelleri från första början.
Man anpassar sig efter stigningen. Blir kanske mer överkomligt än att reagera i affekt.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-29 kl. 19:09.
Citera
Medlem
Läkarna är ytterst oroliga, främst i Stockholm pga brist på skyddsutrustning... önskar man kunde hjälpa på något vis
Citera
2020-03-29, 19:07
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
En väldigt intressant analys från en brittisk kanal (TLDR News)

Han jämför de olika metoderna som olika länder kör:
- Sverige (undvik omfattade samhällsstörningar)
- UK (Sveriges väg först, men sedan plötslig vändning och börja panikstämning saker)
- Kina (stäng ner allt med brutala metoder)

En väldigt intressant iakttagelse är orsaken till varför Sverige via Folkhälsomyndigheten kan göra såhär men varför det inte är möjligt för UK även om de hoppades på det först.

Kort och gott så menar han att UKs myndigheter direkt politiskt bundna, medan våra agerar självständigt, vilket gör att vi kan fatta beslut även om det inte är politiskt populärt (det populära alternativet är då att stänga ner rubbet)

UK kan då alltså inte göra det på grund av politiskt tryck (vilket grundar sig i folks rädsla)

Det är vackert att se hur vi i Sverige lade alla gräl åt sidan och gick till gemensam attack mot den osynliga fienden. I samförstånd, med kyla, beslutsamhet och hjärna. Inte någonstans i världen har covid-19 mött en sådan kompetent motståndare.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Parkeringen skulle ha varit TOM!!!

Ska det verkligen vara så förbannat svårt att förstå 2 enkla ord som STANNA HEMMA!

Vi ska STANNA HEMMA för att inte sprida smittan mer. Även dom som inte ens känner sig det minsta sjuka kan vara smittbärare. IDIOTER

Håller med. Men bättre en knappt halvfull parkering än en överfull som en vanlig söndag
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.
Någon?

Drick med vatten då det är vattenlösligt. Ta inte kalcium samtidigt eller drick mjölk. Naturligt är alltid bäst så apelsinger, citroner, färska paprikor.
Citera
2020-03-29, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det roliga är att nästan ingen trodde på tegnell i början. Jag var också kritisk. Men han vet vad han pratar om, så han har aldrig behövt tveka när han fått kritik

Tegnell har inte haft en siffra rätt.

Vad det handlar om är att de flesta svenskar slutat lyssna på honom. De tar till sig information från utländska experter istället.

Att Sverige klarat sig ganska bra hittills beror på social distansering, att landet är glesbefolkat, att boendeytan per person är ganska stor och att folkhälsan är ganska god. Möjligen beror det även på genetiska faktorer, men det är för tidigt att uttala sig om.

Inget av detta är Tegnells förtjänst.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo det tror jag.
I långsam takt och inte på ålderdomshem.
Ja. Då får den närmaste framtiden ses som en överraskning för er som tror det var en bra idé.
Hoppas du inte bryter benet eller får blindtarmen de närmaste månaderna.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
De döljs inte av fettlager utan de finns i slemhinorna.
Jag menade att deras ACE2 receptorer kunde kanske vara B-ade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in