2021-03-18, 18:12
Medlem
Christopher.s avatar
Vad för register har lexbase, är själv fläckfri än så länge, dock har jag varit vittne och motpart i domstolen vid kanske ett dussintal tillfällen, kommer detta visas på något vis? Har säkerligen blivit polisanmäld vid ett par tillfällen också genom åren men som sagt aldrig dömd, finns jag i något register?
Citera
2021-07-16, 00:19
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingpongbombaren
Är det någon som har nåt tips eller uppfattning om hur en sådan process skulle se ut i Sverige? GDPR-domar känner jag till, men det är datainspektionens sanktionsavgifter och inte rena rättsfall.

Den frågan borde ju du nog ställa i juridikdelen av forumet.
Sakfrågan låter ju helt sjuk.. man blir mörkrädd när man hör sådant här. Vilka svin.
Lycka till!
Citera
2021-07-16, 06:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Kanske det

Jag skulle ändå vilja gå så långt som att nästan ALLA (utom nysvenskar) LÅNGTIDSARBETSLÖSA UNDER 40+ har antingen blivit dömda för något (petitess)-brott eller har betalningsanmärkning.

Om någon kan bevisa motsatsen så är jag intresserad men det är nog så att betalningsanmärkning är det som är huvudorsaken till långtidsarbetslösa svenskar under 40+

Möjligen är ditt beteende som orsakar betalningsanmärkningen delaktig i varför du är långtidsarbetslös, men är du duktig får du ju ett jobb ändå. Tror du verkligen på vad du själv skriver?
Citera
2021-07-16, 06:40
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
...

beroende på allvarlighetsgrad.
tydligare exempel på vad jag menade: ex mord eller grov misshandel borde vara kvar mycket längre än ex lite klotter eller cannabis.

Grejen är väl att olika arbetsgivare kommer att rangordna olika brott olika beroende på vad de letar efter att anställa. Kanske skiter de fullständigt i om vakten som ska kolla lokalerna på natten är dömd för misshandel, men det känns som en risk om den har klottrat i liknande lokaler.
Citera
2021-07-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag talade idag med Magnus på Lexbase och han är deras personuppgiftsansvarig.

Lexbase, eller Verifiera.se som de heter nu, säljer sina data till så gott som alla HR-System i Sverige. De har i praktiken ingen konkurrent.
För att ta ett exempel: TeamTailor HR-system, marknadsledande i Norden.

Dessa data RENSAS INTE. Dvs ett trafikbrott du gjort i 20 årsåldern hindrar dig från att få jobb till pensionering 65 års ålder. Det står inte i HR-systemet om det är folkmord eller narkotika eller köra om vid övergångsställe. TeamTailor visar bara i färger rött grönt. = intervju eller brev "tack vi har gått vidare med andra"

Det kostar 59000 + moms att beställa kopplingen till Verifiera.se men finns många andra billigare sätt att köpa datat också via HRsystemen https://www.teamtailor.com/sv/ m fl
Jag har sökt 700 jobb på 4 år och fick 1 jobb. det var ett ensamföretag, där jag fick fast jobb. Alla bolag som har HR-system ratade mig. Han hade inget HR-system.

Lexbase har i sin reklamfilm på sin sajt att arbetsgivare kan (och ska) kolla i smyg utan att någon behöver få reda på något. Arbetsgivarens best practice är att aldrig informera den arbetssökande om varför det blev avslag. Jag fick i förra veckan en som var sjysst nog att berätta det: DÖMD FÖR BROTT blinkade rött fast det handlade om trafikbrott 2008. Jag brydde mig inte om att överklaga den domen när det begav sig då jag jobbade utomlands. Dessutom var det rätt jag skulle få böter 1400 kr för trafikförseelsen och så visste noteringen försvann efter 5 år. Men icke!

700 jobb? Inom vilken bransch?

Är man extremt desperat får man sänka kraven och flytta. Välkommen till Övertorneå!
Citera
2021-07-20, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad för register har lexbase, är själv fläckfri än så länge, dock har jag varit vittne och motpart i domstolen vid kanske ett dussintal tillfällen, kommer detta visas på något vis? Har säkerligen blivit polisanmäld vid ett par tillfällen också genom åren men som sagt aldrig dömd, finns jag i något register?

Lexbase bygger på domar, att du är skyldig.
Citera
2021-07-20, 11:10
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Misstanke registret finns väl sedan har säpo sina register. olika kreditbolag har sina register över hur folk har betalat/lånat rent historiskt.. om man ex. fått ett inkassobrev eller hamnat hos fogden. Polisen har även vissa flaggor för lämplighet att arbeta med mentalt handikappade, barn och liknande. Där kan man hamna även om man inte straffas för något.. det kan handla om så löjliga saker som olämpligt agerande, fyllor, pissa utomhus och liknande..
Citera
2021-10-19, 21:47
Medlem
bump
Citera
2021-12-13, 22:10
Medlem
Jag har begått många brott när jag var ung grova stölder, tillgrepp av fortskaffningsmedel, skadegörelse och slutligen fängelse i 1år. Det har gått över 10år sen dessa brott begicks och när jag nyligen beställde ett brottsregister från polisen så var den blank alltså fanns ingenting allt har gallrats bort. Och söker jag på mig själv på lexbase så hittar den inte mig. Men söker jag på en kompis som är dömd för brott så kommer det upp hans namn där det står tex Lars 1 träff i databas. Innebär detta att tex den här tjänsten Verifera inte kommer kunna ta fram alla gamla saker som gallrats från polisen register? För som jag har förstått utav många här så verkar det inte som om Verfiera gallrar bort brott trots att det gått 20år. Har jag förstått saken rätt att det är lexbase som äger Verifera? Om så är fallet och jag inte finns med hos lexbase borde jag väll inte finnas med hos Verifera eller?
Senast redigerad av Ghoost86 2021-12-13 kl. 22:11. Anledning: Rätta
Citera
2021-12-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoost86
Jag har begått många brott när jag var ung grova stölder, tillgrepp av fortskaffningsmedel, skadegörelse och slutligen fängelse i 1år. Det har gått över 10år sen dessa brott begicks och när jag nyligen beställde ett brottsregister från polisen så var den blank alltså fanns ingenting allt har gallrats bort. Och söker jag på mig själv på lexbase så hittar den inte mig. Men söker jag på en kompis som är dömd för brott så kommer det upp hans namn där det står tex Lars 1 träff i databas. Innebär detta att tex den här tjänsten Verifera inte kommer kunna ta fram alla gamla saker som gallrats från polisen register? För som jag har förstått utav många här så verkar det inte som om Verfiera gallrar bort brott trots att det gått 20år. Har jag förstått saken rätt att det är lexbase som äger Verifera? Om så är fallet och jag inte finns med hos lexbase borde jag väll inte finnas med hos Verifera eller?

Dem har ju inte funnits i så många år, så domar som blivit gallrade innan deras verksamhet drog igång har dem inte i sitt system.

Förövrigt blev jag tagen för fortkörning 6 månader sedan (58 på 50 väg) erkände på plats och betalade böterna och jag är iaf inte med i deras register.

Trodde även sådant hamnade där.
Citera
2021-12-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ta trafikbrott som kan handla om allt från att ha slarvat med bilbältet till att ha varit rattfull.
Är snubben som körde fort på en avsmalnad väg för att inte försinka en ambulans kriminell?!? Där vägen blev bred stod snuten och haffade honom. (I varje fall som det beskrevs i media.)
En bekant erkände brott efter en krock med bilen. Han är inte med på lexbase.
Citera
2022-02-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Lexbase bygger på domar, att du är skyldig.

står " FÖREKOMMANDE " jag är inte dömd för något brott och har aldrig varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in