Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:10
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Troligtvis så träffade väl missilen samma ställe om den gjorde på MH-17, rakt över cockpit. Det är väl därför de inte hörde av sig. Om filmen där man se missilen träffar är riktigt så är chansen stor det stämmer iom den kommer framifrån precis som på MH-17. Har man sett cockpiten på några bilder?

Min far var kapten i flygvapnet och berättade för mig rörande luftvärnsrobotar, han sa att de flyger upp med sides och exploderar. De kan skära av ett jaktflygplan rakt av.
Citera
2020-01-09, 21:11
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jet-A1 är standard flygbränsle för jetmotorer och benämns ibland som flygfotogen.
Även om du har ett flygplan med propeller så kan det röra sig om en "turboprop", vilket innebär att motorn är en gasturbinmotor som driver propellern och fortfarande går på Jet-A1.

Yes i know, orkade bara inte nörda in det i tråden. Utan svarade så hen själv kunde googla lite.
Citera
Medlem
vet inte om det postats innan men här är planet som krashar utanför någons bostad :

https://theync.com/cctv-footage-of-ukraine-plane-crash.htm
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
Helt sjukt att flera journalister försöker skylla det på Trump. Tjejen som precis frågade Trudeau om vad familjerna av de döda tycker om att de hamnat i dispyten mellan US och Iran. Alltså skäms de inte.

Jag är inte så förvånad, Kanada är nog det (efter Sverige) mest vänsterliberala land. Det syns ju också på antalet personer från Kanada på flighten.

Så man skyller alltså på USA genom denna händelsekedja:
1. Mycket spänt läge råder mellan USA och Iran, efter multipla händelser under sommaren/hösten
2. Iran attackerar USA's ambassad i Irak och intar denna
3. USA svarar genom att ta bort den blodtörstige general Soleimani
4. Iran svarar genom att attackera amerikanska och irakiska baser
5. Iran är efter detta på helspänn för en amerikansk motattack
6. Iran skjuter ner planet, kanske av misstag

Och man skyller på USA
Citera
2020-01-09, 21:12
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CEBZ
Du som jobbar inom flyg vet nog att styrman oxå är pilot.

Förlåt ska ändra till kapten och styrman, ja båda flyger om ej samtidigt =). Gör lite mycket nu samtidigt som man läser och skriver tråden.
Citera
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag menar att SVT tryckte oerhört hårt på "av misstag". Inte ett ord om något annat. USA och Kanada säger att det kan ha varit av misstag, men man vet inte (givetvis).

Självklart gör SVT så för att försöka förminska händelsen och göra vanliga svenskar mindre arga på Iran.

Jag tror du överanalyserar. De avsatte trots allt 10 min av sändningen på 40 för att diskutera kraschen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aktuellt öppnar med
Iran sköt ner det ukrainska passagerarplanet av misstag rapporterar Kanada och USA

Sjuk rapportering. De säger ju just att det kan ha varit av misstag. Nu trycker de på "av misstag" igen i första inslaget. Stäng ner SVT!!!

Såja bara att skicka till granskningsnännden
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det var ingen olycka. Planet sköts ner medvetet.

Ska bli intressant hur svensk islamistmedia som försvarat Iran i flera veckor kommer att reagera nu?
Citera
2020-01-09, 21:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Klart att dom sköt ner planet medvetet. Tror du att mesilen sköt av sig självt och "råkade" träffa planet?

Varför skulle det vara otänkbart? Med automatiskt luftvärnssystem som aktiverats.
Citera
Medlem
Stones avatar
Det ser ut som ni har haft rätt från första misstanken att det blev nedskjutet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
En sak måste man ändå säga, felet ligger inte helt hos Iran tycker jag. Utan på piloten som valde att flyga även fast det skjutits missiler ett par timmar tidigare.

Så det är pilotens fel att iransk militär skjuter ner det civila flygplan han kör? Också så är det väl Trumps fel och alla andra personer du ogillar. Väx upp.
Citera
2020-01-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5ever
Vrakdelarna har hål från splitter i sig vilket indikerar att en träff från luftvärnsrobot.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7863359/Ukrainian-passenger-plane-carrying-180-people-crashes-near-Tehran-local-media.html

Rapporter tyder på att sökaren till en 57e6 (roboten i Pantsir) hittats i närheten.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7868035/Ukrainian-airliner-TURNED-crashed-near-Tehran-killing-176.html

Roboten i fråga har en maxräckvidd på 18km så avfyrningsplatsen måste vara inom en 20km radie från Tehran.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Surface-to-air_guided_missile_9M330.jpg
(elektroniken ligger framtill, sprängladdningen ligger längre bak, man ser att det är en väldigt lik robot)

Tyvärr händer sånt i krig. Iran väntade på amerikansk vedergällning i form av flyganfall så att någon ängslig luftvärnssoldat sköt var väntat.

Det som förvånade mig var att de bara sköt ner ett flygplan.
Var det inte det där dom tidigt sa var från nedslag och bara smuts, även experter? Bilden på motorn jag såg igår visar inget mer än ett misstänkt fläkthaveri där delar kastats ut ur den, mycket uppenbart och troligen orsaken till att alla då sa att det var ett motorhaveri. Men visst, det kanske var den andra motorn som träffades och den på bild havererade efter för hög belastning.

Nej, det ska inte behöva hända om alla tar ansvar.
Senast redigerad av Moretex 2020-01-09 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in