Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:00
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vet inte riktigt vad man ska svara på alla som skriver "jag visste det direkt". Grattis? Krävs väl IQ som sin skostorlek för den slutsatsen.

Nej pucko, prova att läsa lite utbildningar inom flyg och jobba inom sagda bransch. Och vara bekant med flygplanstypen. Så får man en ganska bra bild.

Ett sådant flygplan går ej i backen på det sätt som denna gjorde om ej något utifrån skadat kärran.

(Visst kan piloten slänga kärran i backen men så direkt efter start så är på kapten och styrman i cockpit så då ska dom vara med på det båda 2 = osannolikt!)
Senast redigerad av MrAndres 2020-01-09 kl. 21:13.
Citera
2020-01-09, 21:02
Bannlyst
Rätt äckligt att man under konfliktnatten satt och tittade på flightradar för att se hur många flygplan som låg över iranskt luftrum. Så zoomade jag till och med in mot Khomeini-flygplatsen runt en timme innan vederbörande flygplan skulle lyfta. Men det var helt tomt på flygplan på den flygplatsen då. Sen lägger jag mig och vaknar till en skitnyhet.
Citera
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu kan det nog vara stötskador på dem men på bilderna så ser inte lådorna så deformerade ut.. tänk på att det enda syftet dessa lådor har är att tåla onormalt kraftiga stötar och höga temperaturer. De är i princip okrossbara

Hm har inte sett bilderna på lådorna, ska googla lite.
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Minns inte riktigt hur det var i Ukraina. När planet sköts ned av Ryssarna. Erkände man direkt?

Tror fortfarande ingen har tagit på sig ansvaret fullt ut där. Låter ju inte helt rimligt att ryssarna skulle ta på sig en sådan sak frivilligt. Mina fördomar talar fritt.
Citera
2020-01-09, 21:03
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Q&A med DDN för att reda ut lite missuppfattningar:

Fråga:
Har Iran luftvärn vid civila flygplatser?

Svar:
En huvudstadsflygplats är en av de mest strategiska och skyddsvärda platser en nation kan ha. Därför så har man en plan för flygplatsens försvar i orostider. Det gäller Imam Khomeinis internationella flygplats så väl som Arlanda. Det betyder inte att det alltid finns luftvärn utplacerat där. För ett par år sedan då Obama lättade sanktioner så satt det antagligen inte luftvärnsgrupper på helspänn runt Teherans flygplats precis som att Attundalandbataljonen inte vanligtvis ligger ute och campar i förläggningstält 12 i Upplands Väsbys granskogar.

Men 8 januari 2020 så är det helt orimligt att Iran inte var annat än fullt grupperade med LV runt Teherans flygplats och Teheran för den delen.

Fråga:
Kom missilerna från den hemliga missilbasen nära flygplatsen?

Svar:
Ja och nej. Luftvärn är rörliga enheter som grupperas tillfälligt på platser de ska skydda. Missilbas kan i detta fall dels handla om det regemente som personalen normalt befinner sig, där man utbildar ny personal, där man servar materiel och där man normalt har LV system förvarade och där man har medarbetarsamtal om det här med att få gå ifrån radarskärmar för att be eller inte.
Missilbas kan också vara fast installation av ballistisk missil.

Så precis som att om Sverige hamnar i onåd med Ryssland och Stockholms luftförsvar ska försvaras så skjuts ju inte ryska plan som närmar sig Stockholm ned från Halmstad utan de grupperar på platser runt huvudstaden.

Det finns ingen vits att försöka få reda på om missilen man ser på videon verkar komma från "missilbasen". Det är troligast att det inte är så och att den var på grupperingsplats. En av dessa grupperingsplatser kan i och för sig befinna sig i direkt anslutning till "missilbasen" för snabb gruppering.

Fråga:
Sköt man med planet med flit eller av misstag?

Svar:
Det finns mycket som pekar på att misstag är det troliga. Hela scenariot är som ett enda skolboksexempel på när misstag sker. Det var en medveten handling att vrida om nyckel och skicka iväg missilen, men det är troligt att i huvudet på operatören fanns en stark tanke om att man sköt mot ett fientligt flyg.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-01-09 kl. 21:14.
Citera
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aktuellt öppnar med
Iran sköt ner det ukrainska passagerarplanet av misstag rapporterar Kanada och USA

Sjuk rapportering. De säger ju just att det kan ha varit av misstag. Nu trycker de på "av misstag" igen i första inslaget. Stäng ner SVT!!!

Så du menar att Iran gjorde det medvetet eller?
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hur avskrev du en bomb ombord?

Även om landet är ett så kallat shithole country, så tror jag ej bomb någonsin var aktuellt.

Visst bomba ett amerikanskt plan, men det är ju amerikaner som dom vill hämnas på så då blir lite fail där. När inga amerikaner finns ombord.

Sedan brukar dom ej utföra sådant på hemmaplan. För dåligt resultat.
Citera
2020-01-09, 21:04
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Du låter väldigt säker. Har du länk till mer info om detta?

Ja min kompetens och mina ögon, det var rätt verkar det som.
Citera
2020-01-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Råkade dom skjuta ner planet när dom skickade misiler mot usas militärbaser eller?

Nej, dom sköt ner planet medvetet.
Citera
2020-01-09, 21:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej pucko, prova att läsa lite utbildningar inom flyg och jobba inom sagda bransch. Och vara bekant med flygplanstypen. Så får man en ganska bra bild.

Ett sådant flygplan går ej i backen på det sätt som denna gjorde om ej något utifrån skadat kärran.

(Visst kan piloten slänga kärran i backen men så direkt efter start så är på pilot och styrman i cockpit så då ska dom vara med på det båda 2 = osannolikt!)

Jag behöver inte läsa utbildningar om flyg för att förstå att det fanns stor risk för att detta plan blev nedskjutet. Den slutsatsen drog nog väldigt många direkt planet krashat. Vill du ha beröm för att du misstänkte att planet blivit nedskjutet? Jag kan även ge dig beröm för att du klarar av att knyta skorna om du vill. (Oklart om du kan det dock).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simplyred
Usch fy, hemsk olycka. Tror som sagt planet vart nedskjutet

Det var ingen olycka. Planet sköts ner medvetet.
Citera
Medlem
5evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Kan någon vänlig själ sammanställa alla videos som sprutar ut nu, verkar som de plockas bort från Twitter omedelbart för jag kan inte ladda någon av dem. Gärna någon annan mirror. Svårt att hänga med i tempot i tråden med.
Vrakdelarna har hål från splitter i sig vilket indikerar att en träff från luftvärnsrobot.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7863359/Ukrainian-passenger-plane-carrying-180-people-crashes-near-Tehran-local-media.html

Rapporter tyder på att sökaren till en 57e6 (roboten i Pantsir) hittats i närheten.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7868035/Ukrainian-airliner-TURNED-crashed-near-Tehran-killing-176.html

Roboten i fråga har en maxräckvidd på 18km så avfyrningsplatsen måste vara inom en 20km radie från Tehran.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Surface-to-air_guided_missile_9M330.jpg
(elektroniken ligger framtill, sprängladdningen ligger längre bak, man ser att det är en väldigt lik robot)

Tyvärr händer sånt i krig. Iran väntade på amerikansk vedergällning i form av flyganfall så att någon ängslig luftvärnssoldat sköt var väntat.

Det som förvånade mig var att de bara sköt ner ett flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in