Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 23:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Två robotträffar med 27 sekunders mellanrum?

Här görs försök att tolka filmen som visar vad som troligen är en robot som träffar planet.

https://www.bellingcat.com/news/mena/2020/01/09/video-apparently-showing-flight-ps572-missile-strike-geolocated-to-iranian-suburb/comment-page-1/

Jag tycker tolkningen förefaller trovärdig. Om den är korrekt så är det här platsen där roboten träffar planet.

Robot impact: 02:45:24 (UTC), 35.513778, 50.921712
Länk: Robot impact location

Sista transponderdata: 02:44:57 (UTC), 35.49046,50.95299, kurs=312°, hasighet=276 kn.

Mellan dessa två punkter gäller,
kurs = 312,4°
avstånd = 3,84 km
tid (om hastigheten är 276 knop/511 km/t): ≈27 sekunder

Vi har uppgifter (från intel USA/Kanada och UK) och vittnesuppgift (från twitter) om att två missiler avfyrats.

Det troligaste, som någon varit inne på tidigare, är väl att platserna ovan anger var de två missilerna träffat.

I så fall har den första träffen, missil #1, bl.a. slagit ut transponder, men kanske inte orsakat någon omfattande brand i planet eftersom planet inte syns (på videon) innan träffen av missil #2. Efter träff av missil #2 lyser planet upp, som om det brinner. Jag har inte sett någon video på missil #1, om det var en sådan.

Det kan ju vara så att synen av och ljudet från missil #1 fick några att ta fram mobilen och filma missil #2?

Intressant, och bra analys! Om det stämmer, så är de ju ännu längre från nedslagsplatsen vid träff #2, ungefär borta i högerkanten på denna bild.

https://imgur.com/a/1TBCGQJ

Planet måste då sen ha gjort en 125 graders sväng åt höger och flugit vidare ca 18 kilometer. Någon pilotstackare måste då ha levt och försökt rädda planet efter träff #2.
Citera
2020-01-10, 23:56
Medlem
remixutoheavens avatar
Angående morgondagens presskonferens som Iran kommer hålla och presentera vad som har hänt så tror jag att det är ett av dessa fyra alternativ som man antagligen kommer gå ut med;

1. Iran erkänner att man har av misstag skjutit ner planet.

2. Går på samma linje som innan, att flygplanet har kraschat pga tekniskt fel/motorhaveri.

3. Påstår att USA och Israel ligger bakom samt är en ”black ops” för att smutsa kasta Iran.

4. Terrorister ligger bakom och är ansvarig för nerskjutningen.

Vad tror ni?
Citera
2020-01-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2KK
Svar Ja
Man samarbetar med tillverkaren i utredningar för att dom ska bli så kompletta som möjligt. Dom blir även ålagda att utgöra beordrade tester och simuleringar.

Jaa, det säger jag inget om! Klart de samarbetar.
Men jag menar själva jobbet att läsa ur datan ur en minnesenhet!
Pratar inte om vad som händer sedan när datan väl är framme.
Citera
2020-01-11, 00:00
Medlem
Är det någon som kan ge någon uppskattning om hur passagerarna levde efter att planet blev ”träffat”? Jag kan bara hoppas samtliga fick dö direkt utan att känna någon dödsångest eller rädsla.. det där skulle vara min värsta mardröm att vara vid medvetande när planet är påväg ner. 😭
Citera
2020-01-11, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Var tvungen att googla litegrann så jag med säkerhet bara skriver det som är öppen info.
Hör kommer lite som passar i primärradarfrågan:
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2017/lfv-bygger-primarradar-i-sodra-sverige
Jag såg det, skrev det i förra svaret att det var en nystart på G, bra.

Dock ledsen att läsa att den inte finns längre på approach ens, kan det vara så illa?
Citera
2020-01-11, 00:01
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
https://www.cbc.ca/news/canada/minister-of-foreign-affairs-fran%C3%A7ois-philippe-champagne-live-1.5423104

Live stream, Kanadas presskonferens.
Citera
2020-01-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Angående morgondagens presskonferens som Iran kommer hålla och presentera vad som har hänt så tror jag att det är ett av dessa fyra alternativ som man antagligen kommer gå ut med;

2. Går på samma linje som innan, att flygplanet har kraschat pga tekniskt fel/motorhaveri.

3. Påstår att USA och Israel ligger bakom samt är en ”black ops” för att smutsa kasta Iran.

Vad tror ni?

Ja 1,3 eller 4. För något normalt haveri som man brukar låta ta ett år att utreda är det inte frågan om man redan nu kan säga vad som hänt.

Gissar på 4.
Citera
2020-01-11, 00:03
Medlem
Plocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Vad tror ni?

DING-DONG!

Har Black-Ops inträffat förr?!?

Nån som hört om RED-OPS?

Jag förnekar inte att ett stolpskott skickat en missil. MEN!
Citera
2020-01-11, 00:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskan1985
Är det någon som kan ge någon uppskattning om hur passagerarna levde efter att planet blev ”träffat”? Jag kan bara hoppas samtliga fick dö direkt utan att känna någon dödsångest eller rädsla.. det där skulle vara min värsta mardröm att vara vid medvetande när planet är påväg ner. 😭

Jag tror man hamnar i någon form av chocktillstånd och att allt känns overkligt.
Att det liksom inte händer på riktigt. Det är vad jag hoppas i alla fall.
Citera
2020-01-11, 00:06
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Nej är det så att man kan avgöra tydligt så, jag vet inte mer än den usla filmsnutt som jag har sett och kom att tänka på Manpad.

Är det som du påstår då anser jag att nedskjutningen skedde på direkt order och att den ingick i spelet, ja det är ju inte Afrika som det är frågan om med militärer som snortar Brun-brun och tuggar KAT.

Ja, du kan börja med att Youtubegoogla manpads och kolla på rörelsemönstret, de ormar sig fram m.ht den målsökarprincip man använder.
Banmotorn brinner i grova drag ett par sekunder, sedan glidflyger den resten.
En manpads har en mycket liten laddning, så liten att den är byggd för direktträff och anslagsrör när roboten träffar målet. Manpads är byggda för att slå ut helikoptrar och stridsflygplan. Mot ett stort trafikflygplan går nyttan med kraftfullt. Det finns exempel på manpads som bra skadat flygplanen. I detta fall slogs troligen mer eller mindre all elektricitet ut och det klarar inte en manpads på en 737 generellt.
Sammantaget kan vi bedöma att det är en betydligt större robot( minst en då).
Citera
2020-01-11, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskan1985
Ingen aning egentligen, men ska man gissa så kanske 20 st dog när missilen exploderade, 20 till svimmade av chock od men merparten tror jag levde 2-3 minuter antingen tills elden tog dom eller tills dom träffade marken

Riktigt jälva ruskigt slut för dom, skit jobbigt.

Men finns väl fler som är liknande, tex några självmord och de andra nedskjutningarna, Irans Airbus som hade en massa barn, Korea flighten har jag för mig flög rätt länge och JAL 747 som blev av med stabben och flög in i ett berg till slut, sorry för utlägget men det finns mycket tråkigt som hänt i luften också.
Citera
2020-01-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja, du kan börja med att Youtubegoogla manpads och kolla på rörelsemönstret, de ormar sig fram m.ht den målsökarprincip man använder.
Banmotorn brinner i grova drag ett par sekunder, sedan glidflyger den resten.
En manpads har en mycket liten laddning, så liten att den är byggd för direktträff och anslagsrör när roboten träffar målet. Manpads är byggda för att slå ut helikoptrar och stridsflygplan. Mot ett stort trafikflygplan går nyttan med kraftfullt. Det finns exempel på manpads som bra skadat flygplanen. I detta fall slogs troligen mer eller mindre all elektricitet ut och det klarar inte en manpads på en 737 generellt.
Sammantaget kan vi bedöma att det är en betydligt större robot( minst en då).

En fraktkärra blev väl träffad av en manpad en gång, 747? Träffade en motor, men dom redde ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in