Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-09, 19:46
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Inte jag heller, men jag hoppas det. Dom har världens chans att visa upp sig nu, sköter dom detta snyggt så plockar dom en jäkla massa poäng internationellt och dessa poäng dras av från USA som startade detta.

Jag är rätt övertygad redan sen jag hörde om det, att det inte är en vanlig olycka.
Att Iran gick ut med motorfel osv omedelbart efter olyckan tyder på ett försök att släta över och mörka händelsens verkliga bakgrund.
Att man nu tjafsar om flight recorders är löjligt. Ingen bryr sig egentligen om själva inspelaren. Det är datat man vill åt, när man fått det och sett att det lästs ut korrekt ( tex hos BEA med representanter från Iran, Ukraina osv) så är egter den tidpunkten flight recorders= skrotvärde.

I min värld vet redan Irans ledning om att det sket sig( tex som någon så bra beskrev att eldförbudet missades att nå alla innan trafik släpptes på). Allt tjafs om flight recorders är rökridåer, för att slippa ställa sig upp och berätta att ”Det sket sig, det var vi”.
Jag är inte jättesäker att man tänker släppa linjen med ”vi kommer gå till botten med det här och utreda enligt konstens alla regler”, fast man egentligen sitter och vet exakt vad som hänt.
Citera
2020-01-09, 19:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
USA har inte ens bett om ursäkt, däremot fick kaptenen beröm när han kom hem.

Dom har inte betalat ut en krona eller dollar i skadestånd, $0

Va! Är du full eller bara går på känslor?

https://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655

the United States recognized the aerial incident of 3 July 1988 as a terrible human tragedy and expressed deep regret over the loss of lives caused by the incident

In February 1996, the United States agreed to pay Iran US$131.8 million in settlement

Det är 1.25 miljarder kronor.
Citera
2020-01-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
För om de bryter mot internationella flygregler och lagar kommer de inte att få flyga nånstans, och ingen dit heller...

Fel. Den ska granskas av ett kompetent och godkänt institut. Det behöver inte alls vara i USA.
Citera
2020-01-09, 19:50
Medlem
vet man orsak än? sköts dt ner?
Citera
2020-01-09, 19:51
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag är rätt övertygad redan sen jag hörde om det, att det inte är en vanlig olycka.
Att Iran gick ut med motorfel osv omedelbart efter olyckan tyder på ett försök att släta över och mörka händelsens verkliga bakgrund.
Att man nu tjafsar om flight recorders är löjligt. Ingen bryr sig egentligen om själva inspelaren. Det är datat man vill åt, när man fått det och sett att det lästs ut korrekt ( tex hos BEA med representanter från Iran, Ukraina osv) så är egter den tidpunkten flight recorders= skrotvärde.

I min värld vet redan Irans ledning om att det sket sig( tex som någon så bra beskrev att eldförbudet missades att nå alla innan trafik släpptes på). Allt tjafs om flight recorders är rökridåer, för att slippa ställa sig upp och berätta att ”Det sket sig, det var vi”.
Jag är inte jättesäker att man tänker släppa linjen med ”vi kommer gå till botten med det här och utreda enligt konstens alla regler”, fast man egentligen sitter och vet exakt vad som hänt.

Jag är helt säker på att Iran aldrig kommer att säga ”my bad” angående detta.

- tidig infoops om motorfel
- uttalande om att flight recorder är skadad med viss dataförlust
- bulldozer på haveriplatsen
- behovet att internt inom landet inte visa att man ändå inte är Luftvärnets Messi.
Citera
2020-01-09, 19:51
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webave
Sjukt...rip
Om det är vad som hände så var det definitivt en missilattack, fy fan!
Citera
2020-01-09, 19:55
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dgw91
I ett sådant här tidigt skedde kan man ju tycka att det borde vara avspärrat. Håller med.
Däremot vill nog dem flesta bara hjälpa till.

Lokalbefolkningen plockade även vrakdelar efter MH17 incidenten i Ukraina, vilket dem sedan lämna över till myndigheterna. Dem ville alltså hjälpa till.

Däremot skulle jag inte bli förvånad om någon stolle plockar något och behåller det av någon okänd anledning. Finns ju som sagt folk till allt!
Enligt TV4 så var det de resandes tillhörigheter dem var ute efter.
Citera
Medlem
Äkta?

https://www.liveleak.com/view?t=CUezl_1578591341

Citat:
Ukrainian passenger jet crashed after being hit by Russian-built Tor-M1 missile
The OSINT experts cataloged and mapped some of the debris of the Ukrainian passenger jet and claim that some debris from Boeing 737-800 shows signs of a missile strike.

The Russia-built Tor-M1 surface-to-air missile system, known to NATO as Gauntlet is an all-weather low to medium altitude, short-range surface-to-air missile system designed for engaging airplanes, helicopters, cruise missiles, precision guided munitions, unmanned aerial vehicles and short-range ballistic threats
Citera
Bannlyst
En video som faktiskt verkar visa precis när missilen träffar planet!!

https://twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705/video/1
Citera
2020-01-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Men ser du inte att folk är efterblivna när en person på Twitter postar en bild på en missil-del på ett fält, och man tar det som bevis för att planet sköts ner.

Snorunge.

Nu var det ju inte riktigt så, du skrev igår att det var KONSTATERAT att det var ett motorfel, och alla som trodde det var en robot var foliehattar.

Det var inte enbart bilden på robotdelen som diskuterades, och knappt någon såg det som bevisat. Däremot var det många som såg det som troligt att det var en robot eller bomb som bakom, då motorhaveri helt enkelt inte stämde med förloppet.

Du gjorde bort dig kraftfullt, och att du inte ens kan erkänna det framställer ju bara dig själv som rikstönt nr 1...
Citera
2020-01-09, 19:57
Medlem
Otippat att hetlevrade Iran sköt ner planet när de satt sjukt nervösa och var nojjiga över hur pappa USA skulle reagera över deras fruktlösa sk anfall mot militärbaser. De klarar ju inte ens av att ha en begravning utan att 50 pers dör. Vilket skitland.
Citera
2020-01-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
https://twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705

och det var det.

Potentiell plats kan ha lokaliserats från vart man har filmat om videon är legit. Säger inte att det stämmer dock. Men för den intresserade!

https://twitter.com/AricToler/status/1215342730810986496
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-09 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in