Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aktuellt öppnar med
Iran sköt ner det ukrainska passagerarplanet av misstag rapporterar Kanada och USA

Sjuk rapportering. De säger ju just att det kan ha varit av misstag. Nu trycker de på "av misstag" igen i första inslaget. Stäng ner SVT!!!

Nä hur fan kan man av misstag skjuta ner ett plan som följer en förplanerad rutt från ett av landets flygplatser?

Alla inklusive oss och Iran kan se på internet vilken rutt planen flyger. På det så vet ju en missilbas så nära en flygplats om att civila plan flyger där.

Finns i min mening inte mycket utrymmet för ett misstag om inte dom som sköter iranska missilbaser är direkt efterblivna.
Citera
2020-01-09, 21:06
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Jet A1 flyger 373-800 på.

Sorry 2 eller något senare på den pucken.

Jet-A1 är standard flygbränsle för jetmotorer och benämns ibland som flygfotogen.
Även om du har ett flygplan med propeller så kan det röra sig om en "turboprop", vilket innebär att motorn är en gasturbinmotor som driver propellern och fortfarande går på Jet-A1.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Man skulle ju kunna tycka att under rådande omständigheter, att samtliga flyg ställs in över Iran/Irak hållet.

Jag tror att det kan mycket väl bara varit några soldater med dålig kommunikation med sin ledning kring basen som blev skitnödiga och avfyrade under ren panik.

Jag satt och kollade lite på flyg på flightradar igår som avgick innan olyckan igår på samma flygplats och jag såg flera plan som åkte runt en timme innan. Men flera av dessa plan åkte i en annan riktning men det var 2-3 som gick ungefär samma väg och någon av dessa gjorde en märklig krokig väg ungefär där planet försvann från radarn. Man kan ju undra varför inte dessa blev utsatta?
Citera
Medlem
CEBZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Nej pucko, prova att läsa lite utbildningar inom flyg och jobba inom sagda bransch. Och vara bekant med flygplanstypen. Så får man en ganska bra bild.

Ett sådant flygplan går ej i backen på det sätt som denna gjorde om ej något utifrån skadat kärran.

(Visst kan piloten slänga kärran i backen men så direkt efter start så är på pilot och styrman i cockpit så då ska dom vara med på det båda 2 = osannolikt!)
Du som jobbar inom flyg vet nog att styrman oxå är pilot.
Citera
2020-01-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Om videon är autentisk så är det ju ganska så uppenbart att det rör sig om en explosion av något slag.

Mycket tycks peka på att en rysk buk-missil var i farten, nästan en repris av MH17 i Ukraina. Som vanligt tiger regimen och ger bortförklaringar. Ryssland eller Iran, same shit.
Visst är det så och det börjar bli ett populärt scenario. Kanske dags då att flygbolag tar halva kostnaden i skadestånden så vi får bort dessa och denna avart av händelser. Dom tar ju trots allt risken att flyga över konfliktområden och precis som i Ukraina stänger luftfartsmyndigheter heller inte flygrummet. Det är mycket märkligt att inte detta tas upp av säkerhetsansvariga i världen utan dom låter det fortgå. Men många verkar acceptera att oskyldiga människor offras på detta vis för underliga agendor vad det nu kan vara som att tjäna mer pengar eller makt.

Nu vet jag inte om jag ska tro på en missil denna gång heller för det är alldeles för lämpligt och det var väl tur att inga dignitärer från Iran var ombord (för den eventuella operatören och Iran). Då är det mer rimligt med en bomb ombord eftersom militär i Iran lätt kunde ha följt denna flight från start utan att missta det för något annat, det handla trots allt bara om några minuter från start. Men kanske någon i Iran misstänkte ett 911-scenario då det vände om mot flygplatsen och Tehran och transpondern var ur funktion och sköt ner det av den anledningen. Naturligtvis är ju USA säker idag fast inte igår att Iran markerade planet med sin radar och avfyrade två missiler mot passagerarflyget. Det märkliga är att ingen verkat ha sett dessa två missiler denna mörka morgon då folk skulle till jobben eller hört smällen på bara 2400 meters höjd (1400 m från mark). Dom får nog tag i sådana vittnen med om det viftas med sedelbunten men ingen sa något direkt om det. Videon har jag sett där passagerarflyget brinnande faller utan motorkraft på någon av motorerna som det verkar.

Sen är media snabba att skriva om sånt här som på beställning. Någon hittar en Tor-M1 Gauntlet men ingen källkritik här inte utan blås på. Varför inte ta alla andra spekulationer också som ett terrordåd av Saudiarabien eller Israel för att nita dit Iran lite extra, en krock med en drönare eller varför inte ett UFO etc. Två tagna, motorhaveri och nerskjutning av Iran och man skulle tro att dom stoppar där, jobbet gjort och snart glöms allt bort. Sanna och bra nyheter med källkritik var det, ingen "fake news".

Men visst, omöjligt är det inte och jag trodde också på en missil eller bomb men tycker det är märkligt att ingen sett och piloterna inte anropade flygledningen. Dom svängde alltså närmast döda tillbaka mot flygplatsen. I nedskjutningen över Ukraina så fanns tidiga tecken på en misil och där föll också planet i bitar på hög höjd men i detta fall gled det ner i minst en minut.

Märklig men intressant och man får väl se vad utredningen ger i framtiden.
Senast redigerad av Moretex 2020-01-09 kl. 21:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Hm har inte sett bilderna på lådorna, ska googla lite.

här är ena iaf.
Tydligen cvr enligt cornelia

https://cdn.isna.ir/d/2020/01/08/4/61535829.jpg?ts=1578480283831
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Nä hur fan kan man av misstag skjuta ner ett plan som följer en förplanerad rutt från ett av landets flygplatser?

Alla inklusive oss och Iran kan se på internet vilken rutt planen flyger. På det så vet ju en missilbas så nära en flygplats om att civila plan flyger där.

Finns i min mening inte mycket utrymmet för ett misstag om inte dom som sköter iranska missilbaser är direkt efterblivna.

Man aktiverar sitt luftvärn, som skjuter på allt som rör sig i luften. Ungefär så.
Citera
Medlem
Trudeau fick precis frågan om han ansåg att det var "an act of war".
För tidigt att svara på sade han.
Iran har precis blandat in minst tre nya länder alltså utöver USA och Irak.
Citera
2020-01-09, 21:09
Medlem
shaktas avatar
En sak måste man ändå säga, felet ligger inte helt hos Iran tycker jag. Utan på piloten som valde att flyga även fast det skjutits missiler ett par timmar tidigare. Man borde borde valt att ställa in flighten, men sen kanske piloten mycket väl visste om det och kände att han inte ville vara i en krigszon och chansade på att flyga iväg medans han hade chansen. Så svårt att säga . Dock ligger väl huvudfelet hos Irans regeringen som är riktigt inkompetenta.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Hm har inte sett bilderna på lådorna, ska googla lite.

Någon la ut nån länk till en sida med en massa bilder över olycksplatsen och på nån bild så såg man en orange/röd mackapär. Den är inte riktigt lådformad om du inte sett någon förr
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag behöver inte läsa utbildningar om flyg för att förstå att det fanns stor risk för att detta plan blev nedskjutet. Den slutsatsen drog nog väldigt många direkt planet krashat. Vill du ha beröm för att du misstänkte att planet blivit nedskjutet? Jag kan även ge dig beröm för att du klarar av att knyta skorna om du vill. (Oklart om du kan det dock).

Nej man kan tänka logiskt för att förstå att planet kunde bli nedskjutet i en konflikt. Så bravo, jag ska skicka ditt inlägg till Nobelkommittén. För så smart är ju tydligen du.

Men tänker inte tjafsa med dig. Då jag skrivit tidigare i tråden att det skulle vara osannolikt att det är en olycka. För kärran är för säker och det framkom tvetydigheter direkt.

Som att varken kapten eller styrman skickat ut pon eller mayday.
Citera
2020-01-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
Så du menar att Iran gjorde det medvetet eller?

Klart att dom sköt ner planet medvetet. Tror du att mesilen sköt av sig självt och "råkade" träffa planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in