Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Om videon är autentisk så är det ju ganska så uppenbart att det rör sig om en explosion av något slag.
Mycket tycks peka på att en rysk buk-missil var i farten, nästan en repris av MH17 i Ukraina. Som vanligt tiger regimen och ger bortförklaringar. Ryssland eller Iran, same shit.
Visst är det så och det börjar bli ett populärt scenario. Kanske dags då att flygbolag tar halva kostnaden i skadestånden så vi får bort dessa och denna avart av händelser. Dom tar ju trots allt risken att flyga över konfliktområden och precis som i Ukraina stänger luftfartsmyndigheter heller inte flygrummet. Det är mycket märkligt att inte detta tas upp av säkerhetsansvariga i världen utan dom låter det fortgå. Men många verkar acceptera att oskyldiga människor offras på detta vis för underliga agendor vad det nu kan vara som att tjäna mer pengar eller makt.
Nu vet jag inte om jag ska tro på en missil denna gång heller för det är alldeles för lämpligt och det var väl tur att inga dignitärer från Iran var ombord (för den eventuella operatören och Iran). Då är det mer rimligt med en bomb ombord eftersom militär i Iran lätt kunde ha följt denna flight från start utan att missta det för något annat, det handla trots allt bara om några minuter från start. Men kanske någon i Iran misstänkte ett 911-scenario då det vände om mot flygplatsen och Tehran och transpondern var ur funktion och sköt ner det av den anledningen. Naturligtvis är ju USA säker idag fast inte igår att Iran markerade planet med sin radar och avfyrade två missiler mot passagerarflyget. Det märkliga är att ingen verkat ha sett dessa två missiler denna mörka morgon då folk skulle till jobben eller hört smällen på bara 2400 meters höjd (1400 m från mark). Dom får nog tag i sådana vittnen med om det viftas med sedelbunten men ingen sa något direkt om det. Videon har jag sett där passagerarflyget brinnande faller utan motorkraft på någon av motorerna som det verkar.
Sen är media snabba att skriva om sånt här som på beställning. Någon hittar en Tor-M1 Gauntlet men ingen källkritik här inte utan blås på. Varför inte ta alla andra spekulationer också som ett terrordåd av Saudiarabien eller Israel för att nita dit Iran lite extra, en krock med en drönare eller varför inte ett UFO etc. Två tagna, motorhaveri och nerskjutning av Iran och man skulle tro att dom stoppar där, jobbet gjort och snart glöms allt bort. Sanna och bra nyheter med källkritik var det, ingen "fake news".
Men visst, omöjligt är det inte och jag trodde också på en missil eller bomb men tycker det är märkligt att ingen sett och piloterna inte anropade flygledningen. Dom svängde alltså närmast döda tillbaka mot flygplatsen. I nedskjutningen över Ukraina så fanns tidiga tecken på en misil och där föll också planet i bitar på hög höjd men i detta fall gled det ner i minst en minut.
Märklig men intressant och man får väl se vad utredningen ger i framtiden.