Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Njae...
Audi 80 (B4) som var den sista Audin att byggas efter VAGs lättvikts/korthusmodell var riktigt farlig att smälla med.
Den tvingades man komplettera med bonn-mecksystemet "Procon-ten" för att den inte alldeles skulle döda sin förare redan vid parkeringsincidenter. Notabelt är att Audi sålde 80-modellen med Procon-ten som extra tillval under flera år.
Modellen gick ur produktion typ -94 (cabben rullade på) och B5 efterträdde.
Denna modell hette faktiskt "80" under två modellår, men bytte namn 1996 till A4.
Så, på sätt och vis har du rätt, men det är oceaner av krocksäkerhetsskillnad mellan B4 och B5 oavsett om modellen har 80 eller A4 på bakluckan.
Dock fortfarande svag i offset-momentet
Då hade jag väl rätt på alla moment i den kommentaren?
En Audi A4, som hette 80 tidigare.. Att den hetat B4 fram till 2 år innan namnbytet spelar väl ingen roll? Den var ju B5, i ca 2år, innan den bytte namn till A4.
Audi 100, bytte namn till A6 i samma veva, fortfarande samma C5a. Volvo, som jag skrev. Bytte namn på 850, till V70/S70 vid facelift ungefär samtidigt. Med mindre kantig kaross, kraftigare krutladdningar till bältesförstreckarna. Vanliga facelift förbättringar. Men nytt namn.
Då den bilen 2 förolyckades i. Enligt tidigare uppgift var en-96a. Och du själv skriver att b4 gick ur produktion -94. Efterträddes av B5, under namnet Audi 80. Som bytte namn till A4 1996. Dvs året olycksbilen var ifrån, och det verkar ha varit en B5 A4.
Förstår inte Njae't i början? Angående svaret på min kommentar #133 Eller att jag "På sätt och vis hade rätt"