2019-12-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Hur vet du det?
För att polisen visste att det var tre döda.
Citera
2019-12-30, 21:59
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att polisen visste att det var tre döda.

Kan man inte ha gjort sig skyldig till brott strax
innan man dör?

Då kan Ja*ob inte heller vara skyldig till vållande?
Citera
2019-12-30, 22:14
Medlem
Citat:
Kan man inte ha gjort sig skyldig till brott strax
innan man dör?

Då kan Ja*ob inte heller vara skyldig till vållande?
Jakob är vållande eftersom han kolliderat med Toyotan. Polisen utreder inte brott när ingen skyldig kan utpekas utan de utreder händelseförloppet. Precis som de sagt till media alltså. Därför finns ingen brottsmisstänkt, dels för att de vet att de inblandade är döda, dels för att de inte vet hur olyckan gått till.

Jag vill bara rätta en sak jag skrev förut. Nån sa att det måste finnas en som är vållande till annans död för att nån ska kunna dömas för medhjälp. Så var det inte i ett fall när rätten inte kunde avgöra vem som hade kört. Den som förmodligen hade kört dömdes till medhjälp till vållande av annans död.

Jag brukar inte läsa Excessen, så medhjälp till vållande till annans död kommer helt och hållet från mig själv.
Citera
2019-12-30, 22:31
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Jakob är vållande eftersom han kolliderat med Toyotan. Polisen utreder inte brott när ingen skyldig kan utpekas utan de utreder händelseförloppet. Precis som de sagt till media alltså. Därför finns ingen brottsmisstänkt, dels för att de vet att de inblandade är döda, dels för att de inte vet hur olyckan gått till.

Jag vill bara rätta en sak jag skrev förut. Nån sa att det måste finnas en som är vållande till annans död för att nån ska kunna dömas för medhjälp. Så var det inte i ett fall när rätten inte kunde avgöra vem som hade kört. Den som förmodligen hade kört dömdes till medhjälp till vållande av annans död.

Jag brukar inte läsa Excessen, så medhjälp till vållande till annans död kommer helt och hållet från mig själv.

Polisen har beslagtagit de båda bilarna och har än så länge tre rubriceringar på dödsolyckan:

Grovt vållande till annans död.
Grovt vållande till kroppsskada.
Grov vårdslöshet i trafik.

Expressen

Där står det att en förundersökning pågår och att de där tre är rubriceringarna. Inget om någon medhjälp till vållande till annans död, inget om någon smitning, inget om att de inte utreder brott.
Citera
2019-12-30, 23:03
Medlem
Kan ni vara snälla och sluta fylla tråden med massa juridik babbel!!!! Mod gör dit jobb!!!
Senast redigerad av skitpadig 2019-12-30 kl. 23:04. Anledning: Staving
Citera
2019-12-30, 23:14
Medlem
Citat:
En skrev att Jakob hade motorn i knät

Säger inte att det inte är sant, men för att det är skrivet här, behöver det ju inte vara en sanning. Folk snackar så mycket, efter händelser o i slutändan är inte hälften sant..
Citera
2019-12-30, 23:30
Medlem
Frid@Fr&J passade på att byta profilbild igår...
Citera
2019-12-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Njae...
Audi 80 (B4) som var den sista Audin att byggas efter VAGs lättvikts/korthusmodell var riktigt farlig att smälla med.
Den tvingades man komplettera med bonn-mecksystemet "Procon-ten" för att den inte alldeles skulle döda sin förare redan vid parkeringsincidenter. Notabelt är att Audi sålde 80-modellen med Procon-ten som extra tillval under flera år.
Modellen gick ur produktion typ -94 (cabben rullade på) och B5 efterträdde.
Denna modell hette faktiskt "80" under två modellår, men bytte namn 1996 till A4.

Så, på sätt och vis har du rätt, men det är oceaner av krocksäkerhetsskillnad mellan B4 och B5 oavsett om modellen har 80 eller A4 på bakluckan.
Dock fortfarande svag i offset-momentet
Då hade jag väl rätt på alla moment i den kommentaren?

En Audi A4, som hette 80 tidigare.. Att den hetat B4 fram till 2 år innan namnbytet spelar väl ingen roll? Den var ju B5, i ca 2år, innan den bytte namn till A4.

Audi 100, bytte namn till A6 i samma veva, fortfarande samma C5a. Volvo, som jag skrev. Bytte namn på 850, till V70/S70 vid facelift ungefär samtidigt. Med mindre kantig kaross, kraftigare krutladdningar till bältesförstreckarna. Vanliga facelift förbättringar. Men nytt namn.

Då den bilen 2 förolyckades i. Enligt tidigare uppgift var en-96a. Och du själv skriver att b4 gick ur produktion -94. Efterträddes av B5, under namnet Audi 80. Som bytte namn till A4 1996. Dvs året olycksbilen var ifrån, och det verkar ha varit en B5 A4.

Förstår inte Njae't i början? Angående svaret på min kommentar #133 Eller att jag "På sätt och vis hade rätt"
Senast redigerad av busbosse 2019-12-31 kl. 01:11.
Citera
2019-12-31, 02:14
Medlem
Citat:
Polisen har beslagtagit de båda bilarna och har än så länge tre rubriceringar på dödsolyckan:

Grovt vållande till annans död.
Grovt vållande till kroppsskada.
Grov vårdslöshet i trafik.

Expressen

Där står det att en förundersökning pågår och att de där tre är rubriceringarna. Inget om någon medhjälp till vållande till annans död, inget om någon smitning, inget om att de inte utreder brott.
Ingen smitning för att Simon says...jag menar tråden att Frida har sagt till kommuninvånare att hon var först framme vid olycksplatsen. Det placerar henne i närheten av olyckan när den skedde, och hon kan ha uppmärksammats av Stefan, andra vittnen och polisen.
Citera
2019-12-31, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Säger inte att det inte är sant, men för att det är skrivet här, behöver det ju inte vara en sanning. Folk snackar så mycket, efter händelser o i slutändan är inte hälften sant..
Precis, räddningstjänsten snackar. Andra snackar. Det finns säkert fler vittnen till händelsen.
Citera
2019-12-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Då hade jag väl rätt på alla moment i den kommentaren?

En Audi A4, som hette 80 tidigare.. Att den hetat B4 fram till 2 år innan namnbytet spelar väl ingen roll? Den var ju B5, i ca 2år, innan den bytte namn till A4.

Audi 100, bytte namn till A6 i samma veva, fortfarande samma C5a. Volvo, som jag skrev. Bytte namn på 850, till V70/S70 vid facelift ungefär samtidigt. Med mindre kantig kaross, kraftigare krutladdningar till bältesförstreckarna. Vanliga facelift förbättringar. Men nytt namn.

Då den bilen 2 förolyckades i. Enligt tidigare uppgift var en-96a. Och du själv skriver att b4 gick ur produktion -94. Efterträddes av B5, under namnet Audi 80. Som bytte namn till A4 1996. Dvs året olycksbilen var ifrån, och det verkar ha varit en B5 A4.

Förstår inte Njae't i början? Angående svaret på min kommentar #133 Eller att jag "På sätt och vis hade rätt"
Nej inte riktigt. Audi A4 d.v.s. B5 bottenplattan såldes aldrig som audi 80 I Sverige. Det är en helt annan konstruktion än b4/audi 80. Så försök inte göra bilen sämre än vad den är. Bilen genomgick dessutom en säkerhetsupogradering 98 med betydligt bättre elektroniska hjälpsystem (bland annat ny abs)

Ang A6 så döptes C4/Audi 100 om när A4 började säljas i Sverige. Bottenplattan C5 kom 98 och är anledningen till säkerhetsuppgraderingar på A4 också.

Båda modeller har längsmonterad motor vilket är en nackdel i frontalkrock i högre fart då motorn inte glider in under bilen som vid tvärställd montering utan kommer igenom torped väggen.
Citera
2019-12-31, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Nej inte riktigt. Audi A4 d.v.s. B5 bottenplattan såldes aldrig som audi 80 I Sverige. Det är en helt annan konstruktion än b4/audi 80. Så försök inte göra bilen sämre än vad den är. Bilen genomgick dessutom en säkerhetsupogradering 98 med betydligt bättre elektroniska hjälpsystem (bland annat ny abs)

Ang A6 så döptes C4/Audi 100 om när A4 började säljas i Sverige. Bottenplattan C5 kom 98 och är anledningen till säkerhetsuppgraderingar på A4 också.

Båda modeller har längsmonterad motor vilket är en nackdel i frontalkrock i högre fart då motorn inte glider in under bilen som vid tvärställd montering utan kommer igenom torped väggen.
Heureka!! Så för att överleva sin hemresa borde Fredrik S. ha åkt i en ganska ny och säker bil. Tillverkad typ 2016 eller så. Skymning!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in