2019-12-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuvaLie
Enligt den film som sprida är det Philip som sitter i framsätet.. har väl aldrig hindrat någon att köra utan körkort förut..
Berätta, vad var det för bil?
Citera
2019-12-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Tänkte bara tillägga att ingen behöver ha kört för fort, 80 är tillräckligt hög hastighet för att döda.
Krocktester av bilar sker i mycket lägre hastigheter, bilar skulle bli orimligt dyra annars.
Helt korrekt!!
I en modern bil, klarar en frisk medelålders person livet. I en frontalkrock, upp till ca 70 km/t (efter inbromsning). Om motparten sitter i en lika tung bil dvs. Vid viktskillnad, förskjuts naturligtvis hastigheten. Till den tyngre bilens favör.

Vid ca 60G's belastning, brister stora kroppspulsådern (aorta). Lägre G vid högre ålder, och något högre belastning klaras vid lägre ålder. Man kan naturligtvis avlida, vid lägre belastningar. Pga sjuka kärl, sjukdom, eller att säkerhetsburen i bilen kollapsar mm mm.
Senast redigerad av busbosse 2019-12-27 kl. 21:52.
Citera
2019-12-27, 22:12
Medlem
systems avatar
Jag har ingen aning om vem som är rätt att lägga skulden på. Hela historian är tragisk då det är så många inblandade. Skuld är en senare fråga. Det första som behövs är såklart en förklaring. Vårdslöshet? Kanske.

Det händer att jag kör den vägen, bland många andra. Den har då inte varit mycket trafikerad alls. Men de få jag sett har ofta haft mer bråttom än jag. Ibland väldigt bråttom.

Så till ämnet vill jag föra att det på denna sträcka finns en kutym att köra fortare än lovligt.

Om det har med olyckan att göra vet jag inte, men det är iallafall min uppfattning om sträckan.
Citera
2019-12-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag har ingen aning om vem som är rätt att lägga skulden på. Hela historian är tragisk då det är så många inblandade. Skuld är en senare fråga. Det första som behövs är såklart en förklaring. Vårdslöshet? Kanske.

Det händer att jag kör den vägen, bland många andra. Den har då inte varit mycket trafikerad alls. Men de få jag sett har ofta haft mer bråttom än jag. Ibland väldigt bråttom.

Så till ämnet vill jag föra att det på denna sträcka finns en kutym att köra fortare än lovligt.

Om det har med olyckan att göra vet jag inte, men det är iallafall min uppfattning om sträckan.

Tja det har varit 90väg sen 40+ år tillbaka, men även då så var det vanligt med folk som körde för fort pga. rak väg och gles trafik.
Citera
2019-12-27, 22:49
Medlem
Jag kan komma med riktig fakta och inte spekulationer.
Bilarna är Toyota raw 4 och Audi A4 avant.
Föraren av Audin var J*kob.
Dessa uppgifter är 100% säkra, kan inte tala om hur jag vet.
Citera
2019-12-27, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshot
Tja det har varit 90väg sen 40+ år tillbaka, men även då så var det vanligt med folk som körde för fort pga. rak väg och gles trafik.

många år sedan dom sänkte till 80väg..
Citera
2019-12-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoopycom1
Bra att få det svart på vitt så vi slipper falska anklagelser om vem som körde. Inte bra med sån ryktesspridning i ett litet samhälle som Sävsjö.
Citera
2019-12-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoopycom1
Vet du ungefärliga årsmodeller? Då det är modeller som funnits länge. Och därmed, med högst skiftande krocksäkerhet! Och vikt! Båda kom väl på 90 talet, ev redan 80 talet för Rav 4. Och båda har flera modellskiften bakom sig. Där dom blivit både tyngre, och säkrare varje gång.
Senast redigerad av busbosse 2019-12-27 kl. 23:21.
Citera
2019-12-27, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Är du 100 på efternamnet där?

Nej, han var där ifrån tror jag. Usch så hemskt, mina tankar tillägnas dom anhöriga.
Citera
2019-12-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Vet du ungefärliga årsmodeller? Då det är modeller som funnits länge. Och därmed, med högst skiftande krocksäkerhet! Och vikt!
Har du inte läst tråden? Toyota RAV4 2002, Audi A4 1996. Med andra ord inte fem stjärnor i Euro-Ncap.
Citera
2019-12-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Vet du ungefärliga årsmodeller? Då det är modeller som funnits länge. Och därmed, med högst skiftande krocksäkerhet! Och vikt!
Toyota 2002 Audi 1996
Citera
2019-12-27, 23:21
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Det är 80 på den vägen. Punkt

Beror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto