2019-12-29, 01:47
Medlem
Nu har jag läst fram och tillbaka, hit och dit, och genom inlägg vars grammatik gjort det omöjligt att förstå någonting. Jag kan inte för mitt liv klura ut vem som körde och var i bilen de omkomna satt. Snälla någon, klargör detta åt mig, och var tydlig, jag är antagligen ganska korkad som inte kan räkna ut detta...
Citera
2019-12-29, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
Nu har jag läst fram och tillbaka, hit och dit, och genom inlägg vars grammatik gjort det omöjligt att förstå någonting. Jag kan inte för mitt liv klura ut vem som körde och var i bilen de omkomna satt. Snälla någon, klargör detta åt mig, och var tydlig, jag är antagligen ganska korkad som inte kan räkna ut detta...
Det är väll ingen direkt som vet om de va jak*ob som körde men största sannerligen är att jak*ob körde och är väll ingen som vet hur ungdomarna satt heller mer än att jes*pers mamma skriver att jes*per och han klasskamrat satt på samma sida och hade bälte på sig! Så jak*ob och phi*lip borde suttit på samma sida i bilen!
Citera
2019-12-29, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quenn
Det är väll ingen direkt som vet om de va jak*ob som körde men största sannerligen är att jak*ob körde och är väll ingen som vet hur ungdomarna satt heller mer än att jes*pers mamma skriver att jes*per och han klasskamrat satt på samma sida och hade bälte på sig! Så jak*ob och phi*lip borde suttit på samma sida i bilen!
Tack!
Citera
2019-12-29, 08:37
Medlem
RIP Fredrik, ett oskyldigt dödsoffer, efter vad som sägs i denna tråd iaf ☹️
Citera
2019-12-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Har du inte läst tråden? Toyota RAV4 2002, Audi A4 1996. Med andra ord inte fem stjärnor i Euro-Ncap.

Nej, inte 5 stjärnor ens när bilarna konstruerades för 20 - 25 år sedan, eller testades för typ 15 -20 år sedan.
Vad båda bilmodellerna dessutom har gemensamt är att dom redan då, när dom testades, både var dåliga på att hantera offset-krascher. Det lär ha lagt sten till börda i just denna smällen.

Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Bilarna är av modeller, från en tid när airbag var i sin linda. Då byggdes bilar mycket mjukare, för att genom större deformation, skydda dom åkande från höga g krafter. På den tiden, gick det helt enkelt inte att skydda folk i framsätena. Som det gör idag. Med styvare deformationszoner, som kompenseras av moderna bältesförsträckare. Och belastningsbegränsare i bältena. Plus modernare, och bättre airbag.

Går ju naturligtvis inte att säga, att någon av de avlidna. Skulle varit i livet i dag, i en nyare version av samma bil. Men chansen hade naturligtvis ökat!

Bra analys!

Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Vikten bilarna i mellan. Verkar inte ha varit en faktor. Möjligen åldern, på bilarna. Då mycket hänt på 20 år. Båda bilarna är -90 tals konstruktioner. Rav 4an debuterade -00, men utvecklades under senare delen av -90 talet. En A4 från -96, var väl ett facelift av en Audi 80? Typ som Volvo 850, blev S/V70 vid ansiktslyft, eller?

Njae...
Audi 80 (B4) som var den sista Audin att byggas efter VAGs lättvikts/korthusmodell var riktigt farlig att smälla med.
Den tvingades man komplettera med bonn-mecksystemet "Procon-ten" för att den inte alldeles skulle döda sin förare redan vid parkeringsincidenter. Notabelt är att Audi sålde 80-modellen med Procon-ten som extra tillval under flera år.
Modellen gick ur produktion typ -94 (cabben rullade på) och B5 efterträdde.
Denna modell hette faktiskt "80" under två modellår, men bytte namn 1996 till A4.

Så, på sätt och vis har du rätt, men det är oceaner av krocksäkerhetsskillnad mellan B4 och B5 oavsett om modellen har 80 eller A4 på bakluckan.
Dock fortfarande svag i offset-momentet.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vikt är som sagt alltid en faktor när det gäller köregenskaper och hur bilen reagerar på förarens input (styrning, gas, broms) i förhållande till hastigheten. Men det är klart att en 23 år gammal bils bärande delar rostar, och karossen flexar så svetsar inte håller ihop lika bra som när den var ny. Lägg därtill billiga bromsbelägg osv.

Precis. De olika Ncap-normerna är ju i sig glidande. 4 stjärnor för en nybil för 10 år sedan kan inte jämföras med 4 stjärnor för en ny bil idag. Normen justeras kontinuerligt.
Och, som du säger - rost och materialmattning påverkar massor.
4 stjärnor för 20 år sedan när bilen presenterades har mycket liten relevans när man smäller idag.
A Lucky Star betyder mycket mer på äldre bilar.

Som jag tolkar tråden just nu kan lek i trafik varit en bidragande eller rent av avgörande faktor.
Detta för mig till den mystiska svarta V70in.

Citat:
Ja tydligen väldigt känd av polisen Å*sa hon är väll den enda som klarat sig i från poliserna med sin A-traktor även aldrig blivit stoppad fast bilen är full tornad med hela instrumenten är full av så kallade poppy’s

A-traktor nämns. Har Åsa-Emma ett förflutet med A-traktor?
Anledning till att detta kan vara intressant är att man brukar säga att några år i en A-traktor är en bra förberedelse för bilkörkortet, att man lär sig trafiken fungerar och yada-yada.
Jag har själv hävdat just dessa argument i diskussioner för/emot A-traktorer, men jag har börjat svänga de senaste åren.
Det verkar som det här och var i landet uppstår en jäkligt negativ kultur kring traktorerna där man fullständigt skiter i skick på fordonen och hur dom framförs. Polisen agerar visserligen mer än tidigare mot fenomenet, men hinner inte med mellan larmen.
Tänk om man som A-traktorförare tar med sig denna nonchalanta inställning över till den riktiga bilen...?

Citat:
Ursprungligen postat av natale28
En anhörig till en av dom som överlevde skriver på FB att hennes bror och hans tjejkompis satt på ”rätt” sida av bilen och var bältade och därför överlevde dom. Betyder det att smällen tog på sidan av bilen? Eller kan bilen ha flugit in i ett träd med sidan först och därför krossat...

https://m.facebook.com/story.php?sto...p?id=714008276

"Rätt sida och bältade"
Intressant. I (outsagd) motsats till "fel sida och obältade...?"
Det tyder på en offset-krock där båda sidors passagerare utsätts för kraftigt våld i form av G-krafter, och vänstersidans förare dessutom får smaka på inträngning och deformation av kupén.
Men vänster baksätespassagerare...? Too cool for school?
Så tuff att han inte behövde ha på sig bilbälte?

Det finns lärdomar att dra för alla genom att grotta i andras olyckor.
Citera
2019-12-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, inte 5 stjärnor ens när bilarna konstruerades för 20 - 25 år sedan, eller testades för typ 15 -20 år sedan.
Vad båda bilmodellerna dessutom har gemensamt är att dom redan då, när dom testades, både var dåliga på att hantera offset-krascher. Det lär ha lagt sten till börda i just denna smällen.

Bra analys!

Njae...
Audi 80 (B4) som var den sista Audin att byggas efter VAGs lättvikts/korthusmodell var riktigt farlig att smälla med.
Den tvingades man komplettera med bonn-mecksystemet "Procon-ten" för att den inte alldeles skulle döda sin förare redan vid parkeringsincidenter. Notabelt är att Audi sålde 80-modellen med Procon-ten som extra tillval under flera år.
Modellen gick ur produktion typ -94 (cabben rullade på) och B5 efterträdde.
Denna modell hette faktiskt "80" under två modellår, men bytte namn 1996 till A4.

Så, på sätt och vis har du rätt, men det är oceaner av krocksäkerhetsskillnad mellan B4 och B5 oavsett om modellen har 80 eller A4 på bakluckan.
Dock fortfarande svag i offset-momentet.

Precis. De olika Ncap-normerna är ju i sig glidande. 4 stjärnor för en nybil för 10 år sedan kan inte jämföras med 4 stjärnor för en ny bil idag. Normen justeras kontinuerligt.
Och, som du säger - rost och materialmattning påverkar massor.
4 stjärnor för 20 år sedan när bilen presenterades har mycket liten relevans när man smäller idag.
A Lucky Star betyder mycket mer på äldre bilar.

Som jag tolkar tråden just nu kan lek i trafik varit en bidragande eller rent av avgörande faktor.
Detta för mig till den mystiska svarta V70in.

Anledning till att detta kan vara intressant är att man brukar säga att några år i en A-traktor är en bra förberedelse för bilkörkortet, att man lär sig trafiken fungerar och yada-yada.
Jag har själv hävdat just dessa argument i diskussioner för/emot A-traktorer, men jag har börjat svänga de senaste åren.
Det verkar som det här och var i landet uppstår en jäkligt negativ kultur kring traktorerna där man fullständigt skiter i skick på fordonen och hur dom framförs. Polisen agerar visserligen mer än tidigare mot fenomenet, men hinner inte med mellan larmen.
Tänk om man som A-traktorförare tar med sig denna nonchalanta inställning över till den riktiga bilen...?

"Rätt sida och bältade"
Intressant. I (outsagd) motsats till "fel sida och obältade...?"
Det tyder på en offset-krock där båda sidors passagerare utsätts för kraftigt våld i form av G-krafter, och vänstersidans förare dessutom får smaka på inträngning och deformation av kupén.
Men vänster baksätespassagerare...? Too cool for school?
Så tuff att han inte behövde ha på sig bilbälte?

Det finns lärdomar att dra för alla genom att grotta i andras olyckor.
Nya lärdomar? Senare , kanske, med FUP i handen. Om nu allt klaras ut, inblandade fordon och så.
Med tanke på krockvåldet mot Audin och de som satt till vänster; kan Fredriks bil ha kommit diagonalt över mittlinjen, mycket kort före smällen? Kan det ha handlat om en s.k. upphinnandeolycka?
Basfrågan är bl.a. ; var (sidledes) på vägbanan skedde första kontakten mellan bilarna?
Jag gissar nu, att den ena föraren har fått noll förvarning om att det var en kollision under uppsegling. Att det bara sa pang.
Citera
2019-12-29, 14:12
Medlem
Ett gäng Volvo raggare som både tävlar, kör för fort och dödar varandra
Måste ju bli ett långt fängelse straff för förarna samt livstids avstängning från att någonsin ta körkort igen.
Citera
2019-12-29, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugsv4mp
Ett gäng Volvo raggare som både tävlar, kör för fort och dödar varandra
Måste ju bli ett långt fängelse straff för förarna samt livstids avstängning från att någonsin ta körkort igen.
Fredrik S var ingen wanna be Volvoraggare, snarare på väg hem till sin familj, efter jobb. Blev han dräpt? Juryn är fortfarande ute, alla volvos, inkl. Epas, ska ringas in först.
Dom gånger jag stannar till i Vetlanda, för en fika kvällstid, då får jag klara vibbar om vad slags raketforskare det är som far runt på landsvägarna där ikring, i sina volvosar....
Citera
2019-12-29, 15:20
Medlem
Vetlanda är väldigt bonnigt lite som dra tillbaka tiden till Ronny o Ragge eran.
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Fredrik S var ingen wanna be Volvoraggare, snarare på väg hem till sin familj, efter jobb. Blev han dräpt? Juryn är fortfarande ute, alla volvos, inkl. Epas, ska ringas in först.
Dom gånger jag stannar till i Vetlanda, för en fika kvällstid, då får jag klara vibbar om vad slags raketforskare det är som far runt på landsvägarna där ikring, i sina volvosar....
Citera
2019-12-29, 17:31
Medlem
Citat:
Jessica var Jakobs flickvän, så hon satt nog i framsätet och inte i baksätet tillsammans med en klåfingrande tonåring. Om det innebär att Phillip och Jakob inte hade bälte på sig är en fråga bara polisen kan svara på.
Citera
2019-12-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Åsa-Nissan är områdespolis i Sävsjö. Volvons förare heter Frida och hade en lila Volvo 940 epa innan hon tog B. Jag har ofta sett epa-buren (utan störtburen) ungdom sladda runt på gatorna när det har snöat. Och påpekat att det är vårdslöshet i trafik.
Citera
2019-12-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Dråp kräver uppsåt, och jag tror inte nån kan bevisa att Jakob eller nån annan hade uppsåt att döda Fredrik. Det brukar som mest bli vållande till annans död vid en trafikolycka. Möjligen kan det bli tal om medhjälp till vållande till annans död för Frida i den svarta Volvon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in