2020-02-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Oj vad du ljuger när du blir påkommen med bristande kunskap.

Straffvärdet ligger någonstans kring 2.5 år och minimumstraffet är 2 år.
Så när du säger att det var väntat att han släpptes, tacka fan för att man ifrågasätter det clownyttrandet.

Det var på intet sätt väntat TR skulle frikänna honom för våldtäkt (ja, han är åtalad för det oavsett hur mycket du lägger till "oaktsam"....)

Jo, han skryter över faktumet att han får frågan "är det du som är mördaren" (en normalt funtad människa hade inte tagit upp det där öht.)

Du får gärna syna dig själv i sömmarna innan du kastar ur dej om bristande kunskap.
Fortfarande, att vara åtalad är inte straffbelagt som du skriver gång efter annan. Den åtalade ska bli dömd först. Fattaru?
Sen är det åklagaren som lägger fram åtalspunkterna, inte jag. Fattaru? Läs den del av fup:en som finns länkad till längre bak i tråden.
Så om du läser ansvarsyrkandena i åtalspunkten för våldtäkt alternativt oaktsam våldtäkt framgår det ganska klart att det saknas vittnen till själva händelsen. Men du måste läsa fup:en. Och värdera innehållet utan att lägga in dina egna känslor och tyckande i saken.
Jag lägger inget övrigt i det utan bara konstaterar utifrån den delen av fup:en som länkas till här i tråden och då är inte slutsatsen så svår att komma fram till. Som du skrev till mig några sidor bakåt, tänk logiskt.
Citera
2020-02-16, 17:20
Medlem
shoot-outs avatar
[quote=NoF8|70296708]När du säger ”ni poliser” talar du allmänt misstänker jag för är det mig specifikt du talar om så misstar du dig gällande mig. Grovt.

Hur som helst. Grovt rattfyllerier ger indraget kk i två år. Att det blir de följdverkningar du radar upp med fem års karens är inte sannolikt. Det skulle innebära att en person som döms till grovt rattfyllerier med alkohol kan behålla kk med alkohollås dispens för att sedan återfå det när de två år gått som är lag vid gr rattfylleri, medan en som begår samma brott fast med droger är av med kk i 5+ år.

Det är även så att presumtionen att någon ska begå brott i framtiden är inget som en svensk myndighet får bedöma så som du beskriver ett möjligt framtida scenario om han skulle tex köra lastbil. Det skulle ju i så fall kunna innebära att du tex får reseförbud för att det kan misstänkas att du kommer begå brott i samband med resan. Vad det är för brott är ju oväsentligt då man inte gör bedömningen på sådan grund enligt dina ovan nämnda förutsättningar.

(QUOTE)

Ni poliser ! Då menar jag likt polis. Dock inte meningen just du skulle ta åt dig som förolämpling. Ursäkta isf.

Du målar upp scenario som jag ej påstått om framtida brott. Men denna Meat-head polis (ex) går verkligen igång på biljakter och verkar gilla bilkörning. Så det blir väl orimligt att tro att han ej kör nån gång olovligt han har ju bevisat annat. Men visst självklart kan ingen dömas för framtida brott.

Vet inte om du förstod scenariot vid grov fylleridom. Försöker en gång till ponera att du blir av med kk i 2 år dvs du måste ta om ditt kk. Visst du kan ansöka om sk blåsutrustning i ett fordon som du bekostar själv 35-50.000 sek. Men det gäller ju alkoholrelaterade domar i JJ:fall klassas det som grov rattfylla och handlar om substanser i blodet. Då gäller enl transportstyrelsens policy att 5 år fr dom vunnit laga kraft (obs ej från brottsdagen) överklagar du blir förlängning tills som sagt domen vunnit laga kraft. Du kan ansöka efter att 2 år gått men de kommer isf först låta dig genomgå prover både lever och blod/urinprov i minst 6 mån och oftast 6 mån till enl säkra källor. De flesta kommuner/landsting kräver att du betalar 8.000 kr och oftast x2 = 16.000 kr. Är prover ok kan du då ansöka om ett sk körkortstillstånd. Så chans finns inom ca 3-4 år fr domdagen och självfallet får du då börja ta kk. Väntar du utan att genomgå prover är det 5 år som gäller fr domdagen. Ska du sen ta högre behörighet får du vänta ytterligare ngt år.
Senast redigerad av shoot-out 2020-02-16 kl. 17:32. Anledning: glömde skiva in svar
Citera
2020-02-16, 17:28
Medlem
[quote=shoot-out|70297965]
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
När du säger ”ni poliser” talar du allmänt misstänker jag för är det mig specifikt du talar om så misstar du dig gällande mig. Grovt.

Hur som helst. Grovt rattfyllerier ger indraget kk i två år. Att det blir de följdverkningar du radar upp med fem års karens är inte sannolikt. Det skulle innebära att en person som döms till grovt rattfyllerier med alkohol kan behålla kk med alkohollås dispens för att sedan återfå det när de två år gått som är lag vid gr rattfylleri, medan en som begår samma brott fast med droger är av med kk i 5+ år.

Det är även så att presumtionen att någon ska begå brott i framtiden är inget som en svensk myndighet får bedöma så som du beskriver ett möjligt framtida scenario om han skulle tex köra lastbil. Det skulle ju i så fall kunna innebära att du tex får reseförbud för att det kan misstänkas att du kommer begå brott i samband med resan. Vad det är för brott är ju oväsentligt då man inte gör bedömningen på sådan grund enligt dina ovan nämnda förutsättningar.

Ni poliser ! Då menar jag likt polis. Dock inte meningen just du skulle ta åt dig som förolämpling. Ursäkta isf.

Du målar upp scenario som jag ej påstått om framtida brott. Men denna Meat-head polis (ex) går verkligen igång på biljakter och verkar gilla bilkörning. Så det blir väl orimligt att tro att han ej kör nån gång olovligt han har ju bevisat annat. Men visst självklart kan ingen dömas för framtida brott.

Vet inte om du förstod scenariot vid grov fylleridom. Försöker en gång till ponera att du blir av med kk i 2 år dvs du måste ta om ditt kk. Visst du kan ansöka om sk blåsutrustning i ett fordon som du bekostar själv 35-50.000 sek. Men det gäller ju alkoholrelaterade domar i JJ:fall klassas det som grov rattfylla och handlar om substanser i blodet. Då gäller enl transportstyrelsens policy att 5 år fr dom vunnit laga kraft (obs ej från brottsdagen) överklagar du blir förlängning tills som sagt domen vunnit laga kraft. Du kan ansöka efter att 2 år gått men de kommer isf först låta dig genomgå prover både lever och blod/urinprov i minst 6 mån och oftast 6 mån till enl säkra källor. De flesta kommuner/landsting kräver att du betalar 8.000 kr och oftast x2 = 16.000 kr. Är prover ok kan du då ansöka om ett sk körkortstillstånd. Så chans finns inom ca 3-4 år fr domdagen och självfallet får du då börja ta kk. Väntar du utan att genomgå prover är det 5 år som gäller fr domdagen. Ska du sen ta högre behörighet får du vänta ytterligare ngt år.

Taget. Det blev enklare att följa resonemanget. Du har poänger där.

Vi är helt eniga i att vad som än sker med JJ nu så har han en ganska lång vandring innan han är i en sits där han åtnjuter något förtroende. Om han nu inte får något förmildrande frikort från PAN eller egna myndigheten.
Citera
2020-02-16, 17:46
Medlem
tjorven2019s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

En liten update. Övriga handlingar finns hos Örebro tingsrätt och är redan maskade. Dock har man valt att även där hänvisa till en paragraf ur tryckfrihetsförordningen daterad 1949. Att man sedan skickat den andra förundersökningen via mail kan tyckas något underligt.

Hursom. Jag har aldrig varit med tidigare att man på ett så aggresivt sätt vägrat att lämna ut handlingar. Det finns saker här som man troligtvis inte vill skall komma allmänheten till känna.

Vi får helt jobba vidare på detta.

Om du tänker efter så tror jag du förstår! särskillt utifrån svårigheterna du beskriver när du försöker gräva fram ett underlag. Vilket jag måste berömma dig för. Men som du märker så är motståndet kraftfullt eftersom det är besvärande när tjänstemän begår brott särskillt poliser. Därav varmgången och höjd intensitet i data trafiken hos de som anses obekväma på sociala medier som ex. vis FB mfl.
Är mkt nyfiken på dom och domskäl för denna "Meat-head" polis,ex-polis som gång på gång lyckats undkomma straff.[/quote]

Ja, det är inte direkt första gången jag begärt ut offentliga handlingar om man säger så men trycker återigen på det ovanligt hårdnackade motståndet denna gången. Dock har jag lite mer alternativ jag tänkte pröva på under nästa vecka. Dokumentet kommer att läggas upp nedan länkade tråd förr eller senare, var så säker.

(FB) Tråden där vi hänger ut kriminella poliser

Detta har dock blivit lite av en principsak då vissa offentliga handlingar redan är skickade digitalt från samma instans men nu verkar det inte vara okej. Det är självklart ett ytterst tveksamt sätt att försöka begränsa möjligheten att ta del av offentliga handlingar. Men som sagt, under nästa vecka vet vi lite mer. Har mycket annat gott på gång i ovan nämnda tråd så ta för vana att gå in lite då och då.

Trilskas dom ännu mera så köper jag loss dem och skannar in dem själv. Den som gillar det alternativet får gärna skicka mig en hundring i någon form av symboliskt syfte. Det är lite irriterande att folk här begär en massa men inte ens vågar ange fakturaadress etc. i rädsla av att staten skulle få reda på vem du är. Skall vi få till någon form av någorlunda uppstyrt nätverkade för att dra fram den här typen av korruption i ljuset krävs en minimal men värdefull insats från fler än någon enstaka person. Det borde rimligtvis här finnas folk som stött på Jörgen och har ett horn i sidan på honom.

Jag har inte den begränsingen.

Som sagt, min magkänsla är att förundersökningen angående våldtäkt innehåller mycket komprometterande detaljer. Vi kommer snart få se.

Må väl!
Senast redigerad av tjorven2019 2020-02-16 kl. 18:19.
Citera
2020-02-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Hur tänker du här?

Måste sambon ha vetskap om narkotikabruk hos sin partner? I så fall från första intaget? Eller tredje eller när??
Och att partnern har delegerat narkotikaansvar i egenskap som chef på sin arbetsplats gör att hon skulle vetat om att sambon ev. är narkotikapåverkad?! Vad menar du egentligen?

Tror du att alla som har delegerat ansvar för narkotikahantering i egenskap av chef per automatik har tillgång till narkotikan själva?
Ja det är de närmsta runt en person som bör se förändring, hur det är på hennes arbetsplats är en annan sak som jag inte vet men tydligen du. Då är det klarlagt att narkotikaansvaret är delegerat och att tillgång inte finns där. Jag har själv upptäckt närstående och polisanmälde innehav! Kk borta ganska omgående, hårt men för att skydda hen o andra. MYCKET KONSTIGT att inte kollegor o andra runt J inte upptäckt något,. Du har troligen kännedom av annan ssk som absolut inte har med detta o J att göra, hur långt o länge fick det pågå då det var obekvämt att ta tag i, det slutade inte väl. Hör med Rutger vad o hur alla knuffade bort ansvaret om honom, om det nu är samma person du o jag menade.
Citera
2020-02-16, 19:24
Medlem
1945s avatar
Har inte hängt med här alls. Ställer därför den enda relevanta frågan, kommer idioten få behålla jobbet?
Citera
2020-02-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Har inte hängt med här alls. Ställer därför den enda relevanta frågan, kommer idioten få behålla jobbet?

Det är svårt att svara på rakt av. Enligt nerikes allehanda så uppger han själv att han inte återgår till polisyrket. Men han kanske ändrar sig med tiden?
Beroende på vad han döms för och hur arbetsgivaren tolkar det så kan han kanske så småningom återgå till någon form av tjänst. De som har något att säga till om är arbetsgivaren i samråd med PAN samt ST/PF. Det uppenbara behovet av företagshälsovård (arb.giv. ansvar) kommer först.
Citera
2020-02-16, 19:59
Medlem
Citat:
Det är svårt att svara på rakt av. Enligt nerikes allehanda så uppger han själv att han inte återgår till polisyrket. Men han kanske ändrar sig med tiden?
Beroende på vad han döms för och hur arbetsgivaren tolkar det så kan han kanske så småningom återgå till någon form av tjänst. De som har något att säga till om är arbetsgivaren i samråd med PAN samt ST/PF. Det uppenbara behovet av företagshälsovård (arb.giv. ansvar) kommer först.
Jag gissar att han filat på en taktik... nämligen att hävda sitt vårdbehov för att snart nog kunna "styrka" att han är en hyvens kille och en bra snut. Självklart ska terminologin "vård" vara en tillämpbar lösning i normala fall. Men likaväl som ingen skulle sätta sig i ett flygplan med en knarkare bakom spakarna, så ska väl ändå inte vi samhällsmedborgare ens behöva tänka tanken på att en skjutgalen obalanserad "meat-head" återigen får härja fritt med snutledningens goda minne. Då är många i riskzonen. Mördarjörgen är nämligen ingenting i sin lilla värld så länge han inte har en laglig makt att skjuta ihjäl folk godtyckligt. Så kontentan blir nog tyvärr att galningen snackar in sig hos sina väl valda snutar.
Citera
2020-02-16, 20:02
Medlem
tjorven2019s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945

Troligtvis då han suttit på ett visst våldskapital. "Han är ett psykfall, men det är ändå vårat psykfall". Dock verkar han ha spårat ur mer och mer och tillslut var man tvungen att göra något åt saken.

25 åtalspunkter är nog lite av ett svenskt rekord mot en sk. "polisman" vid ett och samma tillfäle. Att man inte har fått indikationer långt tidigare är knappast speciellt trovärdigt.

Och slutligen, Jörgen kommer med 99% sannolikhet få se sig om efter ett nytt jobb.

Det lite komiska i situationen är att den här personen som har missbrukat statens våldsmonopol är nu troligtvis den person i Sverige som är mest beroende av att det fungerar vid en ev. fängelsedom. Tidigare gris med minst två ytterst tveksamma dödskjutningar under bältet är knappast en merit i fängelsevärlden. Finns nog en och annan som vill lägga labbarna på den där nu när han är att betrakta som "fredlös".
Senast redigerad av tjorven2019 2020-02-16 kl. 20:06.
Citera
2020-02-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven2019
Troligtvis då han suttit på ett visst våldskapital. "Han är ett psykfall, men det är ändå vårat psykfall". Dock verkar han ha spårat ur mer och mer och tillslut var man tvungen att göra något åt saken.

25 åtalspunkter är nog lite av ett svenskt rekord mot en sk. "polisman" vid ett och samma tillfäle. Att man inte har fått indikationer långt tidigare är knappast speciellt trovärdigt.

Och slutligen, Jörgen kommer med 99% sannolikhet få se sig om efter ett nytt jobb.

Det lite komiska i situationen är att den här personen som har missbrukat statens våldsmonopol är nu troligtvis den person i Sverige som är mest beroende av att det fungerar vid en ev. fängelsedom. Tidigare gris med minst två ytterst tveksamma dödskjutningar under bältet är knappast en merit i fängelsevärlden. Finns nog en och annan som vill lägga labbarna på den där nu när han är att betrakta som "fredlös".
Ja sant. Men tyvärr tror jag inte det är en allt för vild gissning att tro att rättsvårdande myndighet anser att han riskerar en aning "styvmoderlig" behandling, vilket då talar för att han går lindrigt undan. För jäävligt, men tyvärr tror jag risken är överhängande. Vi ÄR inte lika inför lagen. Sedan HOPPAS jag att rättsystemet funkar och utdelar rättmätigt straff, oavsett att det skulle innebära att han själv till slut skulle få smaka på att bli utsatt som han utsatt andra under alla år.
Citera
2020-02-16, 20:31
Medlem
tjorven2019s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grollmann
Ja sant. Men tyvärr tror jag inte det är en allt för vild gissning att tro att rättsvårdande myndighet anser att han riskerar en aning "styvmoderlig" behandling, vilket då talar för att han går lindrigt undan. För jäävligt, men tyvärr tror jag risken är överhängande. Vi ÄR inte lika inför lagen. Sedan HOPPAS jag att rättsystemet funkar och utdelar rättmätigt straff, oavsett att det skulle innebära att han själv till slut skulle få smaka på att bli utsatt som han utsatt andra under alla år.

Snubben har erkänt att han åkt runt amfetaminpåverkad samt gjord en rad olämpliga slagningar. Man har hittat narkotika på hans arbetsplats samt han har stulit ur beslag.

Tro mig, vare sig dom vill eller inte är han rökt. Kommer lägga upp personalansvarsnämndens beslut i tråden jag länkat till innan vart det lider.

Ställningsbyggare, flyttkarl och liknande kommer vara hans framtida huvudsakliga inkomstkälla.
Citera
2020-02-17, 08:05
Medlem
Citat:
Du får gärna syna dig själv i sömmarna innan du kastar ur dej om bristande kunskap.
Fortfarande, att vara åtalad är inte straffbelagt som du skriver gång efter annan. Den åtalade ska bli dömd först. Fattaru?
Sen är det åklagaren som lägger fram åtalspunkterna, inte jag. Fattaru? Läs den del av fup:en som finns länkad till längre bak i tråden.
Så om du läser ansvarsyrkandena i åtalspunkten för våldtäkt alternativt oaktsam våldtäkt framgår det ganska klart att det saknas vittnen till själva händelsen. Men du måste läsa fup:en. Och värdera innehållet utan att lägga in dina egna känslor och tyckande i saken.
Jag lägger inget övrigt i det utan bara konstaterar utifrån den delen av fup:en som länkas till här i tråden och då är inte slutsatsen så svår att komma fram till. Som du skrev till mig några sidor bakåt, tänk logiskt.

Hahaha

Visa mig ett endaste exempel på där jag skriver att det skulle vara "straffbelagt" (som du påstår att jag skriver "gång efter annan"), vilket blir helt omöjligt för dig, då jag aldrig har skrivit det.

Det är DU som skrev att det var väntat att han skulle bli släppt från häktet före det att dom föll, vilket är bullshit.

Ser man till siffrorna för åtalade civilister så ligger fällande dom på 95% (och tar man bort sexualbrott, då landar det på nära 99%).

Poliser däremot åtnjuter fördelen av att bara bli fällda i 45% av fallen med åtal.

Nu är han väl åtalad som civilist gällande våldtäkten och borde då tillhöra de 95% (vilket dock i sexualbrott är närmare 55% fällande domar).

Sammantaget gör det här, att det inte öht var "väntat" att han skulle bli släppt.

Straffvärdet för den påstådda våldtäkten är ca 2.5 år och minimumstraffet är 2 år.
Det är även det något som gör att han borde kvarbli i häkte i normalfallet (så länge man kan förvänta sig att han blir dömd för det).

Så ta du och svälj faktumet att ditt "det var väntat" är trams och intet annat. (och ja, jag har bett dig tänka logiskt tidigare, även det får du svälja)
Senast redigerad av Berra168cm 2020-02-17 kl. 08:06. Anledning: missat ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in