2020-02-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarsPannkaka
Måste bara ta bladet från munnen och klargöra en sak; JJ är ingen slipad superskurk á la Keyser Söze eller Professor Moriarty.

Han är bufflig och gå-påig, men ingen mastermind som har kapacitet att orkestrera några mer avancerade konspirationer.

Jag har gått i samma klass som honom i tre år. Tre fakta från den tiden:
1. Han ville bli polis
2. Han skulle aldrig få några studieskulder.
3. Han gick under namnet ”meat-head”.

Vilka år? Sköllersta, Pålsboda eller Hallsberg? Om det är Hallsberg så kan jag avslöja att vi är klasskamrater. Kommer du i sådana fall ihåg vad som hände när Meathead tog körkort och hur han snackade efter det? Enligt mig var han en gris redan då. Vore kul med svar från dig!

Vad det gäller Sarbaz - nej, man hade inte behövt göra så som man gjorde, en mindre hetsig polis hade förmodligen planerat på ett annat sätt, en patrull (civil) vid arbetsplatsen och en patrull på hemadressen. Då hade man lugnt och sansat kunnat tagit honom när han parkerat men det var inte coolt nog för Meathead.

Jag är oerhört besviken på att han är släppt, en friande dom för våldtäkten är väl att vänta, tyvärr. Örebro TR friade visserligen Em*l Öhl*nd också för våldtäktsförsöket på en liten flicka 2018 som sedan Göta HR dömde honom för till 3 års fängelse så vi får väl hoppas på en överklagan.
Citera
2020-02-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runforyourlive
Vilka år? Sköllersta, Pålsboda eller Hallsberg? Om det är Hallsberg så kan jag avslöja att vi är klasskamrater. Kommer du i sådana fall ihåg vad som hände när Meathead tog körkort och hur han snackade efter det? Enligt mig var han en gris redan då. Vore kul med svar från dig!

Vad det gäller Sarbaz - nej, man hade inte behövt göra så som man gjorde, en mindre hetsig polis hade förmodligen planerat på ett annat sätt, en patrull (civil) vid arbetsplatsen och en patrull på hemadressen. Då hade man lugnt och sansat kunnat tagit honom när han parkerat men det var inte coolt nog för Meathead.

Jag är oerhört besviken på att han är släppt, en friande dom för våldtäkten är väl att vänta, tyvärr. Örebro TR friade visserligen Em*l Öhl*nd också för våldtäktsförsöket på en liten flicka 2018 som sedan Göta HR dömde honom för till 3 års fängelse så vi får väl hoppas på en överklagan.
Jag kan tänka att man resonerar som så att JJ kommer förlora jobbet, och därmed avstår man från fängelse i straffskalan. Däremot kan det bli ett bötesbelopp och kraftigt skadestånd.
Citera
2020-02-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan tänka att man resonerar som så att JJ kommer förlora jobbet, och därmed avstår man från fängelse i straffskalan. Däremot kan det bli ett bötesbelopp och kraftigt skadestånd.

Så kan det säkert vara. Tyvärr! Att värdera en våldtäkt mot ett arbetet är bara fel enligt mig.

Den JJ som jag kände (och haft "nöjet" att följa på ganska nära håll av helt andra anledningar (nej, jag är inte kriminell, det är väl snarare som så att stadens OV hade alla ett gott öga till JJ och några av dem är vänner till några av mina vänner, dessutom umgås jag med en del poliser (jag har hela tiden stått fast vid vad jag tyckt (och tycker) om JJ)). Fick höra häromdagen vilka OV det var han åt julbord med innan han köpte "lite" amfetamin och "roade" sig, tror de ångrar sin inbjudan.

Jag är helt novis på knark men det känns som man tagit ett stort steg i den världen om man kör med amfetamin, inkörsporten brukar väl vara hasch och lite "maja" för att sedan gå vidare till kokain?

Fick samtidigt höra (som julbordet) att JJ vid ett tillfälle hämtat och transporterat en man som greps av OV (från samma firma som julbordet) för ett pågående våldtäktsförsök. Detta skall vara några år sedan men lite lyteskomik känns det som.

Den sk "sexväskan" - avancerat! Inget gemene man (eller för den delen kvinna) har i sin ägo va? Det luktar mycket Kapten Klänning och den stora frågan är ju om han gjort det förut (våldtagit alltså)?

Edit - det är från mina polisvänner som jag fått hur Sarbaz borde ha gripits (kan väl avslöja att dessa inte har ett gott öga till JJ och ett par av dem undrar varför han ens fick fortsätta som polis efter Lindesberg ("man ska inte bära vapen och vara en del av statens våldsmonopol om man skiter i brallan" - citat av en kompis)).
Senast redigerad av Runforyourlive 2020-02-17 kl. 16:17.
Citera
2020-02-17, 16:42
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Så kan det säkert vara. Tyvärr! Att värdera en våldtäkt mot ett arbetet är bara fel enligt mig.

Den JJ som jag kände (och haft "nöjet" att följa på ganska nära håll av helt andra anledningar (nej, jag är inte kriminell, det är väl snarare som så att stadens OV hade alla ett gott öga till JJ och några av dem är vänner till några av mina vänner, dessutom umgås jag med en del poliser (jag har hela tiden stått fast vid vad jag tyckt (och tycker) om JJ)). Fick höra häromdagen vilka OV det var han åt julbord med innan han köpte "lite" amfetamin och "roade" sig, tror de ångrar sin inbjudan.

Jag är helt novis på knark men det känns som man tagit ett stort steg i den världen om man kör med amfetamin, inkörsporten brukar väl vara hasch och lite "maja" för att sedan gå vidare till kokain?

Fick samtidigt höra (som julbordet) att JJ vid ett tillfälle hämtat och transporterat en man som greps av OV (från samma firma som julbordet) för ett pågående våldtäktsförsök. Detta skall vara några år sedan men lite lyteskomik känns det som.

Den sk "sexväskan" - avancerat! Inget gemene man (eller för den delen kvinna) har i sin ägo va? Det luktar mycket Kapten Klänning och den stora frågan är ju om han gjort det förut (våldtagit alltså)?

Edit - det är från mina polisvänner som jag fått hur Sarbaz borde ha gripits (kan väl avslöja att dessa inte har ett gott öga till JJ och ett par av dem undrar varför han ens fick fortsätta som polis efter Lindesberg ("man ska inte bära vapen och vara en del av statens våldsmonopol om man skiter i brallan" - citat av en kompis)).
Lite oinsatt men... OV är Ordningsvakt ?
Jag gillar också Iron Maiden .. sett dom live ett par gånger faktiskt
Du har aldrig suttit på kåken va ?
Citera
2020-02-17, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Lite oinsatt men... OV är Ordningsvakt ?
Jag gillar också Iron Maiden .. sett dom live ett par gånger faktiskt
Du har aldrig suttit på kåken va ?

Ja OV är min förkortning för ordningsvakt, ber om ursäkt, skulle givetvis ha skrivit ut det.

Iron maiden - favorit i tonåren innan jag blev lite mer åt det punkiga, aldrig sett dem däremot.

Nej, jag har aldrig suttit på kåken, jag ha faktiskt aldrig ens bötfällts. Det är jag stolt över men du får det att låta som något negativt, du får gärna förklara varför.
Citera
2020-02-17, 17:30
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ja OV är min förkortning för ordningsvakt, ber om ursäkt, skulle givetvis ha skrivit ut det.

Iron maiden - favorit i tonåren innan jag blev lite mer åt det punkiga, aldrig sett dem däremot.

Nej, jag har aldrig suttit på kåken, jag ha faktiskt aldrig ens bötfällts. Det är jag stolt över men du får det att låta som något negativt, du får gärna förklara varför.
Nejdå fel av mig jag är bara lite fördomsfull
Jag har varken suttit i fängelse eller i fyllecell för jag är inte en bjälke i ögat på min broder-polis
Citera
2020-02-17, 17:57
Medlem
Citat:

Tror inte det gått till så att åklagaren och lagmannen tänkte att "vi skiter i åtalet för våldtäkt då J kanske förlorar jobbet ändå". Hoppas jag!
Snarare är det så att våldtäktsåtalet inte kunde bevisas och därmed gick J loss från häktet. Förhoppningsvis får tjorven19 ihop de pengar som behövs för att köpa loss förundersökningen från TR. Och tid att knåpa ihop en pdf av det som vi alla kan ladda ned och läsa själva. Se tjorven19:s inlägg några stycken längre upp för att hjälpa till (skicka PM till hen för vidare diskussion!).
Citera
2020-02-17, 18:02
Medlem
Citat:
ett par av dem undrar varför han ens fick fortsätta som polis efter Lindesberg ("man ska inte bära vapen och vara en del av statens våldsmonopol om man skiter i brallan" - citat av en kompis)).
Och din kompis måste väl tycka att det är precis samma för de andra poliserna som var på plats? eftersom de i förhör uppgav att det lika gärna kunde varit någon av dem som tryckt av skottet.

Jag menar bara att det i så fall borde finnas mer ruttna ägg i korgen som bör nämnas i sammanhanget.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-02-17 kl. 18:04. Anledning: förtydligande
Citera
2020-02-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Vad jag hört ryktas så kom ingen sådan order från någon av kommissarierna, av goda skäl..

Vi är nog många som skulle vilja ta del av din uppgivna statistik hur rättsväsendet gör skillnad på invandrare och helyllesvenskar som du säger. Och framförallt hur definitionen invandrare görs av någon som för statistik.
Du får leta i na? en presentation för ca 1-2 år sedan, du har väl na. Om jag inte kommer ihåg fel var det Lars Ströman som skrev artikeln, dock är jag säker på siffrorna i statistiken. Eftersom det är så många som undrar över det så löser sig nog letandet väldigt lätt.
Citera
2020-02-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Att de över två års rabatt för att han förlorar jobbet händer inte. Det är mycket mindre rabatt än så.

Jag hävdar fortfarande att det är rimligt att de inte kommer att döma honom för våldtäkt i och med att de släppt honom ifrån häktet och att Rättegångsbalken säger att man SKA vara häktad om minimistraffet är två år -vilket det är för våldtäkt.
Citera
2020-02-17, 18:31
Medlem
Citat:
("man ska inte bära vapen och vara en del av statens våldsmonopol om man skiter i brallan" - citat av en kompis)).

Man kan konstatera att Sverige skulle vara ganska tomt på poliser om det var måttstocken.
Citera
2020-02-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Att de över två års rabatt för att han förlorar jobbet händer inte. Det är mycket mindre rabatt än så.

Jag hävdar fortfarande att det är rimligt att de inte kommer att döma honom för våldtäkt i och med att de släppt honom ifrån häktet och att Rättegångsbalken säger att man SKA vara häktad om minimistraffet är två år -vilket det är för våldtäkt.

Han blev obligatoriskt häktad. Men nu har det varit rättegång och han blev släppt, vad jag förstår omedelbart. Vad som kom fram under förhandlingen vet vi inte än. Blir ju spännande att läsa den domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in