2019-12-07, 09:19
Medlem
Kolla på Ingmar Stenmark.

Träning är nödvändigt oavsett ålder. Utan motion och fysisk ansträngning i vardagen så kommer livet bli sämre.

Ska man inte röra sig för att man är en viss ålder eller vad kommer denna fråga ifrån?
Citera
2019-12-07, 09:29
Medlem
Olikt alla andra vill jag höja ett varningens finger när det gäller basövning för äldre personer. Jag själv och samtliga jag känner som skadat sig på gymmet har gjort det p.g.a. basövningar, framför allt bänkpress och knäböj. Och det är inte bara en teknikfråga heller, förvisso har många väldigt dålig teknik men även om man kör dem precis som man ska är skaderisken avsevärd.

Man brukar säga att basövningar ger större ökning av testosteron och därför bidrar till muskeluppbyggnad i hela kroppen, men den effekten minskar när man blir äldre. En 50-åring har hälften så mycket testosteron som en 20-åring och får heller inte samma påslag av testosteron av träning. Så detta argument för basövningar är inte lika relevant. Se https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21058750
Citera
2019-12-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag skulle vilja veta om det finns några 50-plusare här på tråden som tränar och som har några tips, typ övningar, kost, eventuella tillskott, etc.

Jag springer en del och har ganska bra grundkondis, men jag märker att jag har börjat tackla av vad gäller vikt, muskler, mm.

Sista dottern flyttar ut nu så jag och frugan flyttar in från landet till stan och kommer att bo med ett 24/7 som ligger jättenära. Jag tänkte att jag måste börja göra något med denna anläggning som utgångspunkt.

Kan det funka? Vad ska jag tänka på? Ni som har erfarenhet och är i min ålder - har ni några tips?

Är själv 50+ och tränar.
Grundkondition är viktigt, jag går 10 km per dag i snitt (till och från samt i jobbet)
Jag har ett träningsprogram (över och under bål) skiftar varannan dag, 5-6 dagar i veckan.

Om du är ute efter att. Se ut som en 20-30 åring så blir du besviken, tyngdkraften har gjort sitt på 50 år. Visst du får muskler på ställen som du trodde att du inte hade några, men välmåendeeffekten är mycket stor.
Citera
2019-12-07, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag började vid 55, köpte största roddmaskinen, kör 2 x 10 minuter per vecka tills jag är helt slut Allt enligt rönen att om kroppen utmattas några gånger i veckan så förbättras alla blodvärden.

Efter ett år kan jag ro 2 gånger längre, på 30% kortare tid, med 3 gånger större belastning. Förut utvecklade jag 90 watt i varje roddtag, nu 325W. När jag är ute och springer med hunden blir jag inte längre andfådd, lungkapaciteten har ökat. Jag kan lyfta dubbla vikten i vardagen. Jag kan åka skidor alpint igen, förut kunde jag precis staka mig fram på platt mark pga klena armar. Jag kan inte säga att jag ser någon jätteskillnad i utseende, men går säkert med rakare hållning och magen putar mindre. Ingen viktminskning, men muskler väger å andra sidan mer än fett.

Jag har inte tagit några blodprover, men om fakta stämmer så är blodvärdena bättre.

2x10 minuter i veckan, precis innan jag duschar. Hur lätt som helst, och värt det alla gånger.
Citera
2019-12-07, 10:39
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petherb
Är själv 50+ och tränar.
Grundkondition är viktigt, jag går 10 km per dag i snitt (till och från samt i jobbet)
Jag har ett träningsprogram (över och under bål) skiftar varannan dag, 5-6 dagar i veckan.

Om du är ute efter att. Se ut som en 20-30 åring så blir du besviken, tyngdkraften har gjort sitt på 50 år. Visst du får muskler på ställen som du trodde att du inte hade några, men välmåendeeffekten är mycket stor.
Något förslag på program?
Citera
2019-12-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petherb
Är själv 50+ och tränar.

Trams jag närmar mig 50 och har lika ”snygg” kropp som en 20-30 åring som tränar. Så börja träna på riktigt och ät bra innan du kommer med expert-tips
Citera
2019-12-07, 11:17
Medlem
elopis avatar
Testa och kolla vad som händer

Det funkar också med andra träningsformer än gå till gymmet. (innebandy/kampsport/dans/simma/orientering/tennis m.m) åka längdskidor/utförsåkning/långfärdsskridskor på vintrarna och cykla långt/mtb/springa/lyfta däck på somrarna.

Edit: Om du vill gymma är tipset härifrån att ansluta sig till en kraftsportsklubb, tror det ger mer.
Senast redigerad av elopi 2019-12-07 kl. 11:22.
Citera
2019-12-07, 11:43
Medlem
Ja, det går utmärkt att bli både apstark och muskulös efter 50. Skillnaden med åldern är att man har längre återhämtning och inte tål lika mycket träningsvolym.

Det finns massvis med studier på detta. Även vid 70+ ger styrketräning ökad styrka och muskelvolym.
Citera
2019-12-07, 11:52
Medlem
Citat:
Något förslag på program?

Mitt tips är att inga lägga så mycket tankeverksamhet på ett ”program” i början. Se till att komma iväg till gymmet 2-3 gånger i veckan så du får in vanan. Gör det ett par månader, sedan bokar du in en PT som hjälper dig utforma ett mer optimalt upplägg. I början, gör det som känns motiverande; löpband, stakmaskin, vikter etc
Citera
2019-12-07, 12:02
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja veta om det finns några 50-plusare här på tråden som tränar och som har några tips, typ övningar, kost, eventuella tillskott, etc.

Jag springer en del och har ganska bra grundkondis, men jag märker att jag har börjat tackla av vad gäller vikt, muskler, mm.

Sista dottern flyttar ut nu så jag och frugan flyttar in från landet till stan och kommer att bo med ett 24/7 som ligger jättenära. Jag tänkte att jag måste börja göra något med denna anläggning som utgångspunkt.

Kan det funka? Vad ska jag tänka på? Ni som har erfarenhet och är i min ålder - har ni några tips?

Jag är 50+ och är i mycket bra form, garanterat mer vältränad än dom flesta. Hemligheten är kontinuitet, man behöver inte slå världsrekord men man måste hålla i hela tiden. Sen är det viktigt att våga ta i ordentligt, det duger inte att stå och fjösa på gymmet. Ta i så att du blir svintrött 3ggr/v på gymmet. Sen 2 pass kondition ute typ löpning/cykel. Sist men inte minst kosten, inga konstigheter men magrutor tillverkas i köket så tänkt till där, börja med matlådor.
Citera
2019-12-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Är det någon idé att börja träna vid 50 års ålder? Ger det resultat? Går det att få en vältränad och spänstig kropp och undvika "gubbkropp"?

Skulle snarare säga tvärtom. Ju äldre du blir desto viktigare blir det att träna. Jag kommer att träna så länga jag lever.

Framförallt blir konditionen, styrkan, hållningen samt hälsan bättre om man fortsätter träna.
Citera
2019-12-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det går absolut.

Men det kräver ett engagemang som är avsevärt.

Nja, skulle säga att det är betydligt svårare att hålla igång med träningen under småbarnsåren. Vid 50 får folk mycket tid igen. Varför inte använda den till träning istället för att se på TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in