2019-12-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Jag är 50+ och är i mycket bra form, garanterat mer vältränad än dom flesta. Hemligheten är kontinuitet, man behöver inte slå världsrekord men man måste hålla i hela tiden. Sen är det viktigt att våga ta i ordentligt, det duger inte att stå och fjösa på gymmet. Ta i så att du blir svintrött 3ggr/v på gymmet. Sen 2 pass kondition ute typ löpning/cykel. Sist men inte minst kosten, inga konstigheter men magrutor tillverkas i köket så tänkt till där, börja med matlådor.

Härligt! Starkt jobbat! Hur lång tid brukar du lägga på varje pass?
Citera
2019-12-07, 12:10
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Testa och kolla vad som händer

Det funkar också med andra träningsformer än gå till gymmet. (innebandy/kampsport/dans/simma/orientering/tennis m.m) åka längdskidor/utförsåkning/långfärdsskridskor på vintrarna och cykla långt/mtb/springa/lyfta däck på somrarna.

Edit: Om du vill gymma är tipset härifrån att ansluta sig till en kraftsportsklubb, tror det ger mer.

Ja man ska köra på en träningsform man tycker är kul. Är såklart inget fel med att lyfta skrot men träning är inte synonymt med gym. Jag kör styrketräning som något sekundärt, ett komplement. Skulle aldrig vilja ha det som enda träning.

Åka skidor 3 gånger i veckan +ett gympass tex låter bra mycket roligare i mina öron än bara gymma. Mindre "gains" för stranden men mycket annat tillbaka.
Citera
2019-12-07, 12:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Nja, skulle säga att det är betydligt svårare att hålla igång med träningen under småbarnsåren. Vid 50 får folk mycket tid igen. Varför inte använda den till träning istället för att se på TV.

Jaja, under småbarnsåren har man fullt upp, men närmande blir äldre, har man tiden, och sen behövs, lägger man mycket tid så...,och det behövs!!
Citera
2019-12-07, 12:11
Medlem
Det går, jag fyller snart 60, än lyser gubbmagen med sin frånvaro. Välj en träningsform du trivs med och tänk på att leder senor och ligament inte är lika mjuka som på yngre. Så värm upp.
Citera
2019-12-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jaja, under småbarnsåren har man fullt upp, men närmande blir äldre, har man tiden, och sen behövs, lägger man mycket tid så...,och det behövs!!

Läste förresten en forskningsstudie för några månader sedan där de testat konditionen på 80-åriga skidåkare och kom fram till att de hade bättre kondition än de flesta 30-åringar. Tyvärr minns jag inte namnet på studien.

Om de kan vid 80 kan väl vi på Flashback när vi är 50.

Jag tror att man överdrivit de negativa effekterna av ålder eftersom tidigare har nästan alla generationer slutat träna när de fyllt 40. De som haft fysiska jobb har haft bäst förutsättningar men när de gått i pension har de slutat per att.
Senast redigerad av Mafia 2019-12-07 kl. 12:18.
Citera
2019-12-07, 14:26
Medlem
Tyska-latsdrags avatar
Vad menar ni som säger att man inte " Kan få en kropp som en 20 - 30åring"?

Det beror väl lite på vem man jämför med. Kan man som 50åring börja träna och komma i lika bra form som en 20 - 30åring som befinner sig i någon slags formtopp? Självklart inte.

Dock så är folk i rätt kass form i största allmänhet år 2019. Majoriteten av män i åldern 20 - 30 som jag ser är antingen riktigt taniga och saknar någon som helst muskelmassa att tala om, eller "dad bods" med ölmage och man boobs.

Om en man i 50års åldern lägger om kosten och börjar träna seriöst så kommer man garanterat få en bättre kropp än majoriteten av befolkningen, även om du inte kan bli en toppatlet.
Citera
2019-12-07, 16:06
Medlem
Greenlighthazes avatar
Tack för alla svar. Orkar inte citera alla var för sig, men detta är MYCKET motiverande

Har läst vad ni skriver och försöker sammanfatta:
Kör 3ggr/V med basövningar i 2-3 månader
Kör tungt
Kombinera med motion. (jag gillar att gå+simma och basta)
Ät tillskott av protein, vitaminer, mineraler
Ät kött och grönsaker. Skippa socker och tomma kolhydrater.

Efter 3 månade så ska jag fixa en PT för att ett optimerat program?
Försök få testosteron utskrivet på laglig väg.

Har jag fattat rätt?
Citera
2019-12-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Tack för alla svar. Orkar inte citera alla var för sig, men detta är MYCKET motiverande

Kör tungt

Har jag fattat rätt?
Skippa PT fråga, brushorna här på FB/kollozzeum
Citera
2019-12-07, 16:23
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Kör tungt

Har jag fattat rätt?

Ganska bra sammanfattat. Men se upp med för mycket testo, easy does it. Sen ska du inte börja tungt, utan komma dit efter några månader. Sätta tekniken i mark och böj i början är viktigt. Starting Strength är ett mycket bra och väl beprövat program för nybörjare:

https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
https://startingstrength.com/
Citera
2019-12-07, 16:51
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrtenGrabb163
Skippa PT fråga, brushorna här på FB/kollozzeum

Ok. Har ni några tips på basprogram?

Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Ganska bra sammanfattat. Men se upp med för mycket testo, easy does it. Sen ska du inte börja tungt, utan komma dit efter några månader. Sätta tekniken i mark och böj i början är viktigt. Starting Strength är ett mycket bra och väl beprövat program för nybörjare:

https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
https://startingstrength.com/

Jag såg en dok på Vetenskapens värld för ett tag sen om hur bra det är med testo för äldre män. Typ allt blev bättre.
Senast redigerad av Greenlighthaze 2019-12-07 kl. 16:55.
Citera
2019-12-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Härligt! Starkt jobbat! Hur lång tid brukar du lägga på varje pass?

1timme på gymmet och längre konditionspass typ 2 timmar
Citera
2019-12-07, 17:07
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ok. Har ni några tips på basprogram?

Jag såg en dok på Vetenskapens värld för ett tag sen om hur bra det är med testo för äldre män. Typ allt blev bättre.

Det är absolut gynnsamt med låga doser testo efter 45, men så fort du går över en gräns så ökar istället riskerna för kardiovaskulära sjukdommar markant, så easy does it. Låg dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in