• 7
  • 8
2019-12-11, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Tack för alla svar. Orkar inte citera alla var för sig, men detta är MYCKET motiverande

Har läst vad ni skriver och försöker sammanfatta:
Kör 3ggr/V med basövningar i 2-3 månader
Kör tungt
Kombinera med motion. (jag gillar att gå+simma och basta)
Ät tillskott av protein, vitaminer, mineraler
Ät kött och grönsaker. Skippa socker och tomma kolhydrater.

Efter 3 månade så ska jag fixa en PT för att ett optimerat program?
Försök få testosteron utskrivet på laglig väg.

Har jag fattat rätt?

Ärligt talat, gör det inte så förbenat komplicerat för dig själv. Det kommer att stjälpa allt (!). Sluta prata om ålder hit och dit och jämföra kroppskonstitutioner med alltifrån Ingmar Stenmark till Dolph Lundgren (som f ö är 62bast).

Ja, utifrån ditt livspussel, bestäm dig för att träna 2,3,4 gånger per vecka. Gillar du att simma så simma en kväll i veckan (och då menar jag simma, som i någorlunda tempo) och gå på gym två kvällar i veckan. Bestäm dig, och gör det och håll i det i minst 3 månader. Då ska du ha kommit upp i ca 36st träningspass, och så utvärderar du. Mår du bra, mår du bättre, är det kul, funkar det i mitt övriga liv.

Kör tungt. (!?). Ja, tungt utifrån att det är ett träningspass. Tungt är på ett sätt väldigt subjektivt. Tungt som i att träna med en tung vikt, tungt som i att träna många set och repetitioner, tungt som i att träna i ett högt tempo / kort vila. Tycker att du skall utgå från att du "tränar", oavsett om du promenerar, simmar eller lyfter vikter på gym. Lyfter du vikter, börja med vikt X kör X reps gånger X set. När det börjar kännas "lätt", höj vikten. Finns ingen poäng att vi säger börja med "50kg" kör 5reps ā 5 set. För vi har ingen aning om din bakgrund och ditt nuläge.

Absolut. Kombinera gärna med motion. Men se det som "träning".

Äta tillskott. Tveksamt. Såvida du inte äter rimligt välbalanserat under en veckas tid, eller vet med dig om att du har "vitaminbrist". Pulver, piller är generellt sett dyrt. Värdera om du verkligen behöver detta. Se första punkten, dvs börja träna först. Sen kan det möjligen vara värt, vara kul att se om "proteinpulver" ger någon effekt, eller om "kreatin" kan ge något lite extra. Men spring inte iväg och handla dig fattig på en massa färgglada burkar det första du gör.

Ät kött och grönsaker. Ja, visst, varför inte. Käka gärna fågel (kyckling), släng in lite fisk också vettja. Skippa socker. Kan vara jättebra. Skippa tomma kolhydrater. Absolut, men käka gärna kolhydrater dock.

PT. Upp till dig. Somliga behöver det som en motivator, andra för att lära sig. Själv så skulle jag skippa det (men jag har rimlig koll på min träningsbakgrund och vad som funkar för mig, samt att jag behöver inte ha någon främling som vare sig hjälper mig, motiverar mig, skriker på mig...)

Testosteron på laglig väg. Here we go... Det råder en fullkomlig hysteri kring testosteronhalter just nu hos somliga män, oavsett ålder. Du kan ha 20-25åringar som anser att deras avsaknad av resultat (i gymmet) måste handla om "låga halter" av testosteron. Visst, rent medicinskt kan äldre män må "bättre" av ett tillskott av testosteron, men svensk sjukvård är oerhört restriktiva att skriva ut detta, än mindre om du kommer gapande om att du "faktiskt tränar och mina kompisar på gymmet är betydligt starkare och större än vad jag är", "dessutom så har jag svårt att få stånd när jag ska sätta på frugan". Glöm det spåret skulle jag säga. Missförstå inte heller de människor som pratar om "testo", "testo" som i att skaffa fram det på "olaglig" väg och börja "preppa". Glöm det bara säger jag. Du är inte i närheten av att veta vad du behöver, och vad det innebär.

Målet är att börja träna X ggr per vecka. Börja med att nå det målet. Kontinuitet är nyckeln när det gäller all slags träning. Räkna med att du kommer att missa ett pass här eller där, något kom emellan, en förkylning, etc bla.

Sen kan du sätta andra mål, utifrån dina förutsättningar och vad du eventuellt vill uppnå. Gå ner X kg till sommaren, kunna crawla 400m med bra teknik och med bra tempo, etc bla bla.

mvh
40+++
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här