2019-12-06, 21:12
Bannlyst
3-4 ggr i veckan. Basövningar som andra också rekommenderat, men kör tungt. Riktigt tungt.

Och isolationsövningar, underarm, biceps, axlar. M m.
Citera
2019-12-06, 21:13
Medlem
note-its avatar
Absolut. Det är då man ska träna.
Citera
2019-12-06, 21:27
Medlem
Träningsbarheten minskar inte med ålder, det finns studier på att 90+are har samma relativa träningsbarhet som 20åringar. De förbättrade sin styrka med 50 - 200% i runda siffror i en jag läste nyligen.

Det som är viktigt att tänka på i din ålder är att ta det lite lugnare. Inte lugnare som i att du ska lyfta lätt för tvärtemot vad många tror ska äldre träna tungt och även lite plyometriskt. Detta för att bevara benmassa och behålla explosiviteten som behövs för att t.ex. komma ur en stol.

Med lugnt menar jag att du inte ökar för mycket för snabbt. Se till att värma upp ordentligt också.

Du behöver ingen PT, finns mängder med bra program online. Lyssna på kroppen och försök ta alla stora muskelgrupper 1 - 3 ggr/veckan.
Citera
2019-12-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Är det någon idé att börja träna vid 50 års ålder? Ger det resultat? Går det att få en vältränad och spänstig kropp och undvika "gubbkropp"?

Kolla på Joe Rogan. Han är en bit över 50. Sylvester Stallone är en bit över 70.

Grejen med att bli äldre är väl primärt att testosteronnivån går ner. I övrigt är det väl inga konstigheter just vid styrketräning. Testosteron skrivs dock ut, inte så välvilligt i Sverige kanske, men man kan argumentera för att det vore rimligt att äldre personer får en testosteronnivå motsvarande en yngre person för att lättare behålla muskelmassa o.s.v. Det finns jättemycket problem med svaghet bland äldre, fall och liknande som kunder motverkas av det.
Citera
2019-12-07, 00:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag skulle vilja veta om det finns några 50-plusare här på tråden som tränar och som har några tips, typ övningar, kost, eventuella tillskott, etc.

Jag springer en del och har ganska bra grundkondis, men jag märker att jag har börjat tackla av vad gäller vikt, muskler, mm.

Sista dottern flyttar ut nu så jag och frugan flyttar in från landet till stan och kommer att bo med ett 24/7 som ligger jättenära. Jag tänkte att jag måste börja göra något med denna anläggning som utgångspunkt.

Kan det funka? Vad ska jag tänka på? Ni som har erfarenhet och är i min ålder - har ni några tips?
Citera
2019-12-07, 00:21
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Är det någon idé att börja träna vid 50 års ålder? Ger det resultat? Går det att få en vältränad och spänstig kropp och undvika "gubbkropp"?

Jag är inte 50+, men då jag sett personer på 50+ träna, så självklart! 😊 Jag har t.o.m sett en, i princip, rullstolsbunden 70åring gå från att knappt kunna gå till att både träna knäböj och marklyft på respektabla vikter.

Kör hårt!

Edit : En släkting är i 90års åldern och tränar styrketräning 3ggr/v. Det är aldrig för sent.
Citera
2019-12-07, 00:28
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag skulle vilja veta om det finns några 50-plusare här på tråden som tränar och som har några tips, typ övningar, kost, eventuella tillskott, etc.

Jag springer en del och har ganska bra grundkondis, men jag märker att jag har börjat tackla av vad gäller vikt, muskler, mm.

Sista dottern flyttar ut nu så jag och frugan flyttar in från landet till stan och kommer att bo med ett 24/7 som ligger jättenära. Jag tänkte att jag måste börja göra något med denna anläggning som utgångspunkt.

Kan det funka? Vad ska jag tänka på? Ni som har erfarenhet och är i min ålder - har ni några tips?

Skit i åldern. Har du gymet inpå hörnet är det nästan skam om du inte är där varje dag.
Citera
2019-12-07, 00:38
Medlem
Citat:

Femtiplus - check.
Marklyft, knäböj - inte en j-a chans. Dock bänkpress! Kör en h-tes massa core istället.
10 grundövningar, 3 gånger i veckan - sedan 30 år tillbaka! Tror det går att replikera, för mig är det viktigare än någonting annat.
Citera
2019-12-07, 00:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joni505
Femtiplus - check.
Marklyft, knäböj - inte en j-a chans. Dock bänkpress! Kör en h-tes massa core istället.
10 grundövningar, 3 gånger i veckan - sedan 30 år tillbaka! Tror det går att replikera, för mig är det viktigare än någonting annat.
Jag börjar efter flytten i januari. Jag vill inte förlora mer muskelmassa och vikt och jag vill helst få tillbaka "klippet", explosiviteten som jag en gång var så stolt över. Det här är viktigt.
Citera
2019-12-07, 02:22
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Jag börjar efter flytten i januari. Jag vill inte förlora mer muskelmassa och vikt och jag vill helst få tillbaka "klippet", explosiviteten som jag en gång var så stolt över. Det här är viktigt.
Klippet? Du låter som en gubba. Det är ju bara och träna för att bli stark, svårare än så är det inte
Citera
2019-12-07, 06:31
Medlem
MrWins avatar
Man måste vara mer uppmärksam på skador när man blir äldre. Jag joggade tidigare varje dag men har fått minska ner till två gånger i veckan p g a risk för förslitningsskador i fötterna.
Citera
2019-12-07, 07:36
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpo9
Kolla på Joe Rogan. Han är en bit över 50. Sylvester Stallone är en bit över 70.

Grejen med att bli äldre är väl primärt att testosteronnivån går ner. I övrigt är det väl inga konstigheter just vid styrketräning. Testosteron skrivs dock ut, inte så välvilligt i Sverige kanske, men man kan argumentera för att det vore rimligt att äldre personer får en testosteronnivå motsvarande en yngre person för att lättare behålla muskelmassa o.s.v. Det finns jättemycket problem med svaghet bland äldre, fall och liknande som kunder motverkas av det.

Nu är ju detta tabu i Sverige, men steroider i väl avvägda doser kan göra underverk för livskvaliteten på äldre dagar.

i Sverige målas som vanligt biverkningarna upp, som påverkan på testiklar osv, som kanske inte är relevant på något sätt i den åldern.

En attitydförändring till ämnet i Sverige hade höjt livskvaliteten något otroligt för äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in