• 1
  • 2
2019-12-06, 19:42
Medlem
Greenlighthazes avatar
Är det någon idé att börja träna vid 50 års ålder? Ger det resultat? Går det att få en vältränad och spänstig kropp och undvika "gubbkropp"?
Citera
2019-12-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenlighthaze
Är det någon idé att börja träna vid 50 års ålder? Ger det resultat? Går det att få en vältränad och spänstig kropp och undvika "gubbkropp"?
Det är aldrig för sent. Här har du en grupp som fått utmärkta resultat. Lycka till.
http://www.bristguiden.se/de/nyhet/h...fit-for-fight/
Citera
2019-12-06, 19:48
Medlem
Turist i tidens avatar
Du kommer inte att få en trettioårigs kropp, men du kommer att må bättre när du blir äldre
Citera
2019-12-06, 19:49
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:

Absolut, det är aldrig fel att börja träna och visst ger det resultat.
Citera
2019-12-06, 19:54
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Du kommer inte att få en trettioårigs kropp, men du kommer att må bättre när du blir äldre

Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Absolut, det är aldrig fel att börja träna och visst ger det resultat.

Jo att det är bra och ger resultat är en sak, men jag tänker mer om det går att få en riktigt vältränad kropp?
Jag blev inspirerad av Henrik Schyffert. Han började när han var 40++ som jag fattat det och det blev bra. Skulle räcka för mig. Jag är lika gammal som Henrik men har inte börjat än.

Hur ska man träna i så fall? Jag kan grunderna och har gått sporadiskt på gym.
Hur lägger man upp ett bra schema? Finns det "jag är gubbe och vill bli ung" program?
Är PT ett måste?
Vad ska jag äta?
Citera
2019-12-06, 20:01
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Ja, det går utmärkt även om det kräver mer prestation än en viril ung man mellan 18-25. Satsa på basövningar 3ggr/V, vila mer än de unga och satsa på periodisk fasta.

Satsa på att räkna kalorierna i en app samt ha koll på hur du lyfter och presterar på gymet. Satsa på fullkornspasta, fullkornsris/bulgur, ägg, kyckling, kött och fisk. Sen en massa grönsaker. Nötter och riskakor är bra snacks. Sov gott och ta en multivitamin och kanske ZMA 2-3 ggr/V.
Senast redigerad av Lost.Villain 2019-12-06 kl. 20:04.
Citera
2019-12-06, 20:02
Medlem
Träning är lika viktigt i alla åldrar.
Citera
2019-12-06, 20:12
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Ja, det går utmärkt även om det kräver mer prestation än en viril ung man mellan 18-25. Satsa på basövningar 3ggr/V, vila mer än de unga och satsa på periodisk fasta.

Satsa på att räkna kalorierna i en app samt ha koll på hur du lyfter och presterar på gymet. Satsa på fullkornspasta, fullkornsris/bulgur, ägg, kyckling, kött och fisk. Sen en massa grönsaker. Nötter och riskakor är bra snacks. Sov gott och ta en multivitamin och kanske ZMA 2-3 ggr/V.

Bra tack!
Vad menas med satsa på basövningar 3ggr/V? Är det att träna hela kroppen 3ggr/v eller dela upp så hela kroppen blir tränad 1ggr/vecka?

Jag äter massor av vitaminer. Magnesium, Zink, alla B + massa annat.
Citera
2019-12-06, 20:23
50+? Rena ungdomen. Det är aldrig för sent att börja lyfta vikter. ALLA över 50 borde lyfta.

Starting strength är ett utmärkt program. Bara att googla.

Hälsovinsterna kommer visa sig omedelbart! Bättre sömn, mindre värk, färre sjukdagar, bättre kondition.
Citera
2019-12-06, 20:23
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Bra tack!
Vad menas med satsa på basövningar 3ggr/V? Är det att träna hela kroppen 3ggr/v eller dela upp så hela kroppen blir tränad 1ggr/vecka?

Jag äter massor av vitaminer. Magnesium, Zink, alla B + massa annat.

Basövningar kallas ofta flerledsövningar och det råder ett ganska brett konsensus om att det är de mest effektiva övningarna för en rekomposition av kroppen. Benböj, marklyft, bänk samt en del andra övningar som involverar flera muskelgrupper samt leder. Mycket drag och press.

Motsatsen är isolationsövningar som t.ex. bicepscurl, som enbart är till för en muskel. Jag skulle, om jag var du, enbart börja med 3 pass/V med basövningar samt flerledsövningar i minst 3-4 månader tills du fått en bättre grundfysik. Sen får du lära dig mer om kosten på vägen. Det är fullt möjligt att gå från ölmage till 6-pack med enbart basövningar samt en bra kost på 5-6 månader.
Citera
2019-12-06, 20:25
Medlem
Självklart så går det.
Citera
2019-12-06, 20:32
Medlem
scoremaxs avatar
Ja det går absolut.

Men det kräver ett engagemang som är avsevärt.
Senast redigerad av scoremax 2019-12-06 kl. 20:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in