2023-04-30, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lamia11
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Jag har räknat på att du är 180cm 90kg och 25 år
= 2035 kcal.

1kg fett = ca 7000kcal
7000x15 dagar = 105 000 kcal
105 000/55 dagar = 1909kcal

Du måste bränna 1909 kcal varje dag för att uppnå ditt mål.
Alternativen är att inte äta någonting alls på 55 dagar, vilket skulle vara livsfarligt.
Eller t.ex. löpträning (10km/h) ca 3h per dag

Att du skulle löpa nästan ett maraton varje dag i 55 dagar är nästintill omöjligt.

Det här är bara krångligt och onödigt. En förlegad model från 80-talet att räkna varenda kalori och tro att man måste ”bränna” dessa kalorier med träning.

Det görs bäst och mycket enklare med att förändra metabolismen. Det görs med kosten. Träna för all del, men det är primärt kosten och hormonerna som avgör.
Citera
2023-04-30, 09:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDa
Jag och en polare slog vad, om jag lyckas så ska han betala en tatuering och vice versa.
Jag ska gå ner 15 kg minst men framför allt så ska ölkaggen bort.

Jag måste tokträna , jag har tills 2023-06-24 på mig att tappa mitt bukfett. Tänker jag måste gå en timma varje dag på äckliga löpbandet alternativt på cykeln. Givetvis är det slut med all form av alkohol start idag men jag vill inte svälta. Vad bra kost som gör att du går ner i vikt men samtidigt orkar tokträna för att minska typ 15 kg fram till midsommar?

Du kommer aldrig i helvetet gå ner 15kg på två månader om du inte halverar ditt kaloriintag. Toktränar du kommer du bara omvandla fett till muskler och inte tappa vikt.

Vill du verkligen vinna vadet är det bara amfetamin som gäller tyvärr.
Citera
2023-04-30, 09:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det går mycket fortare om han får kroppen att använda fettet till energi, alltså hamna i ketos. Det görs fortare med högre fettintag. Så jo, hoppa inte över dressingen så länge den inte innehåller massa socker.

Men fett har mycket energi såklart så han får bara skära ner på andra saker och inte äta extrema mängder av det, men det borde vara hans primära energikälla.

Jag har testat varianter av det många gånger. Mer fett i dieten gör att man bränner kroppsfettet betydligt fortare. Man behöver inte snåla. Antalet ketoner går att mäta i urinen och man ser det inte minst på midjemåttet och vågen.

Att bara äta protein och sallad utan fett tar säkert 3 ggr så lång tid att nå sammas resultat. Helt seriöst.

jag tenderar att hålla med faktiskt.
Jag provade en gång att bara gå och äta en kryddstark ost kontinuerlig tillförsel, men inga stora mängder.

Hög fett och proteinhalt, och vilket gav mättnadskänsla, obs att inget annat användes, och jag tyckte det var tämligen effektivt.
Citera
2023-04-30, 09:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Jag har räknat på att du är 180cm 90kg och 25 år
= 2035 kcal.

1kg fett = ca 7000kcal
7000x15 dagar = 105 000 kcal
105 000/55 dagar = 1909kcal

Du måste bränna 1909 kcal varje dag för att uppnå ditt mål.
Alternativen är att inte äta någonting alls på 55 dagar, vilket skulle vara livsfarligt.
Eller t.ex. löpträning (10km/h) ca 3h per dag

Att du skulle löpa nästan ett maraton varje dag i 55 dagar är nästintill omöjligt.

Cykla funkar alldeles utmärkt. Låg några månader på 3h om dagen i långdistanstempo. Effektmätare för att beräkna energiåtgång korrekt. Låg på 1800-2000 kcal om dagen.
Citera
2023-04-30, 09:28
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDa
Jag och en polare slog vad, om jag lyckas så ska han betala en tatuering och vice versa.
Jag ska gå ner 15 kg minst men framför allt så ska ölkaggen bort.

Jag måste tokträna , jag har tills 2023-06-24 på mig att tappa mitt bukfett. Tänker jag måste gå en timma varje dag på äckliga löpbandet alternativt på cykeln. Givetvis är det slut med all form av alkohol start idag men jag vill inte svälta. Vad bra kost som gör att du går ner i vikt men samtidigt orkar tokträna för att minska typ 15 kg fram till midsommar?

Väg dig med mat och vatten i magen. Väg dig sedan uttorkad. Då lär du förlora kanske 6 kg.
Citera
2023-04-30, 09:44
Medlem
Citat:
Det här är bara krångligt och onödigt. En förlegad model från 80-talet att räkna varenda kalori och tro att man måste ”bränna” dessa kalorier med träning.

Det görs bäst och mycket enklare med att förändra metabolismen. Det görs med kosten. Träna för all del, men det är primärt kosten och hormonerna som avgör.

Ja, och mitt inlägg indikerar hur mycket han kan äta och hur mycket han måste träna för att uppnå sitt mål?
Vilket är nästan ingenting alls eller om han äter normalt så behöver han utföra ca 3h konditionsträning per dag.

Att tappa 15kg fett på mindre än 2 månader är riktigt riktigt svårt.

Modellen från 80 talet fungerar lika bra idag som för för 40 år sedan.
Citera
2023-04-30, 09:52
Medlem
Nej det här var fan ett korkat vad av dig Det är absolut inte hälsosamt att tappa vikt så snabbt, om du väger 90kg.

En rimlig mängd är ca 2kg per månad. Då får kroppen en chans att vänja sig, utan att behöva gå in i svältläge. Risken att misslyckas om du går ner mer än så är dessutom statistiskt högre, eftersom man mår så dåligt av det och då bara vill ”fuska lite”.

TLDR;

Mina tips (om du nu MÅSTE göra detta):

LCHF diet: skippa alla kolhydrater. Ingen pasta, ris, potis, bröd, och framförallt inget socker. Inget zero läsk eller annat skit. Så typ skinnfri kyckling och broccoli varje dag. Lär dig räkna kalorier, vad ditt underskott måste vara för att lyckas.

Sov 8 timmar, med stadigt sömnschema.

Träning: Styrketräning 3ggr i veckan. Du kommer förmodligen inte orka mer på ett sånt kraftigt underskott. Långa promenader. Gå ca 20 000 steg varje dag i hyfsat tempo. Släng in nåt cardio pass, pulshöjande aktivitet på 30 min varje dag, jogga, gå snabbt i trappor, roddmaskin etc.

Jobbet: Vet inte hur din arbetssituation ser ut. Men se till att hålla dig i rörelse. Mycket tid spenderas här och det är dumt att kasta bort det.

Skulle du fuska med något av detta då är du körd. Sista dagen innan vägning så får du typ svälta och inte dricka vatten. Du har verkligen inga marginaler.

Kolla vad typ MMA-fighters gör innan vägning, de har säkert sjuka tips.

Hoppas du inser att vadet var korkat och skiter i det ärligt talat. Det är inte hälsosamt. Men det är all in som gäller annars.
Senast redigerad av lahavana 2023-04-30 kl. 09:52. Anledning: smiley
Citera
2023-04-30, 09:57
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
en timme indoor cycling dvs spinning bränner 900-1300kcl beroende på hur du cyklar. Poängen är att det sker i grupp med musik som sätter takten för cyklingen. Grupptrycket o musiken ”tvingar” dig att prestera.
...

900-1300 kcl låter väldigt överdrivet. Åtminstone för en normal människa. 600 kcal per timme är mer realistiskt. Det är med ganska skapligt tempo som en ok tränad person kan klara utan att vara allt för extremt.
Citera
2023-04-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Cykla funkar alldeles utmärkt. Låg några månader på 3h om dagen i långdistanstempo. Effektmätare för att beräkna energiåtgång korrekt. Låg på 1800-2000 kcal om dagen.

Skulle själv också föredra att cykla. Tror dock inte gemene man har tid eller ork att cykla 3h om dagen.
Antar att du också kompenserade för de kalorier som du brände genom att äta mera. Låg din vikt på +-0 i slutändan? även att cykla 3h om dagen med ett kaloriunderskott på nästan 2000kcal per dag blir tungt väldigt snabbt.
Citera
2023-04-30, 10:16
Avslutad
Citat:
Ja, och mitt inlägg indikerar hur mycket han kan äta och hur mycket han måste träna för att uppnå sitt mål?
Vilket är nästan ingenting alls eller om han äter normalt så behöver han utföra ca 3h konditionsträning per dag.

Att tappa 15kg fett på mindre än 2 månader är riktigt riktigt svårt.

Modellen från 80 talet fungerar lika bra idag som för för 40 år sedan.

Ja men han måste inte träna och räkna massa kalorier för att nå sitt mål. Det räcker med att sätta kroppen i ett tillstånd av ketos så kommer han att gå ner i vikt oavsett om han tränar eller ej.

Visserligen är två månader väldigt kort tid. Därför rekommenderade jag ”vattenbantning” sista vecka innan ”invägning” om han nu vill säkra att nå målet och vinna sitt vad. Det är mycket effektivt och helt säkert. Det är inte ens jobbigt. Bara skippa salt och kolhydrater och dricka efter schemat så kommer han förlora närmare 10kg av bara det.

En inledande ketogen diet upp till sista veckan i kombination med denna vattenbantningen så kommer han nå sitt mål med råge utan att ens behöva träna.

Han kommer såklart att få tillbaka mycket av vätskan efter, men då är han iaf på rätt väg och det mesta av ölmagen kommer vara borta.
Citera
2023-04-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ja men han måste inte träna och räkna massa kalorier för att nå sitt mål. Det räcker med att sätta kroppen i ett tillstånd av ketos så kommer han att gå ner i vikt oavsett om han tränar eller ej.

Visserligen är två månader väldigt kort tid. Därför rekommenderade jag ”vattenbantning” sista vecka innan ”invägning” om han nu vill säkra att nå målet och vinna sitt vad. Det är mycket effektivt och helt säkert. Det är inte ens jobbigt. Bara skippa salt och kolhydrater och dricka efter schemat så kommer han förlora närmare 10kg av bara det.

En inledande ketogen diet upp till sista veckan i kombination med denna vattenbantningen så kommer han nå sitt mål med råge utan att ens behöva träna.

Han kommer såklart att få tillbaka mycket av vätskan efter, men då är han iaf på rätt väg och det mesta av ölmagen kommer vara borta.

Du har ingen aning om vad du talar om.
Citera
2023-04-30, 10:52
Avslutad
Citat:
Du har ingen aning om vad du talar om.

Jo jag vet mycket väl vad jag pratar om, har tävlat i sport med viktklass och har personligen genomgått liknande bantning. Inte lika extrem, men flera ggr.

Vi har kommit längre idag än att följa Friskis och Svettis rekommendationer för feta kärringar att man ska räkna varenda kalori och ”bränna” x antal kcal med olika träningsmetoder. Det är bara trams. ”jogga en timme bränner X Kcal” ”en apelsin innehåller X” ”addera och dra ifrån”… osv. Det tar 2 år av pina att hålla på så.

Varför krångla till det när man kan göra det både enklare och effektivare?

Man borde först och främst fixa metabolismen och se till att sitt endokrina system fungerar optimalt. För att tex ens hamna i ketos så måste man vänja kroppen att använda fett för att bränna fettet. Det kräver ett högt fettintag inledningsvis. Glöm alla modeller från 80-talet eller vara orolig att man skulle ligga på energiöverskott några dagar. Att ordna metabolismen och få fart på förbränning är mycket viktigare. Sedan behöver man knappt ens räkna kalorier.

Man behöver heller inte ens träna, även om det hjälper.

Med mina metoder kommer TS gå ner betydligt fortare än traditionella förlegade metoder som ingen seriöst kampsportare använder sig av längre. Utan att behöva lida dessutom och känna sig stark med full av energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in