2022-02-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alaskaspov
Har gymmat rätt intensivt sen i september, innan dess hade jag nästan inget kroppsfett alls men har nu, förutom muskler, lagt på mig lite mer fett.

Bra kan man tycka, men om jag nu vill behålla de muskler jag lagt på mig, samt återgå till samma fettprocent som innan, bör jag då ligga kvar på samma kaloriintag men promenera/springa mer (eller annan motsvarande konditionsträning) eller bör jag dra ner på intaget? Vill inte förlora de muskler jag byggt upp (ska inte sluta gymma). Ligger, tror jag, på nånstans runt 2800kcal i nuläget och har fram tills nu åtminstone haft en hög metabolism.

Verkar vara en svår ekvation att både bygga/behålla och reducera fett men hade varit guld med lite pekpinnar kring hur jag bör tänka.

Bra kämpat! Ät färre kalorier och träna medan fettmassan minskar. Oundvikligt kommer du bli svagare då fettet gjort dig starkare. Så noja inte utan tappa allt fett och se vad som blir kvar. Även om du tränat rätt okey så blir det ingen större mängd muskelmassa på så få månader. Se det som en lärdom och ät färre kalorier medan du bygger. Du ska se att musklerna växer, inte fettet.

Citat:
Ursprungligen postat av sadusteneller
Hur står det till med att äta på olika tider av dagen? Har det någon större påverkan om jag t.ex äter en större måltid på morgonen, och sedan väntar tills lite senare på kvällen?

Ät när det passar dig.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-02-07 kl. 09:28.
Citera
2022-02-08, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Sjukt att man kan gå ned 500-700 kalorier i daglig intag vissa dagar och känna sig mätt, i början var man vrålhungrig och helt sjösjuk av all sallad.
Det beror helt på vilka matvaror man käkar. Jag befinner mig där jag med för tillfället och är inte det minsta hungrig.

Gjorde ett försök att testa den magiska broccolin för en gång skull. Jag fick sova på soffan redan första natten, för bruden klarade inte av hur jag fullständigt fyllde atmosfären i sovrummet med den vidrigaste tarmgas hon upplevt. Jag kan bara hålla med, när hon väckte mig (sket i sömnen) så var det som att få en slägga i mitt yrvakna ansikte.

Aldrig mer broccoli!
Citera
2022-02-08, 16:07
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaskaspov
Har gymmat rätt intensivt sen i september, innan dess hade jag nästan inget kroppsfett alls men har nu, förutom muskler, lagt på mig lite mer fett.

Bra kan man tycka, men om jag nu vill behålla de muskler jag lagt på mig, samt återgå till samma fettprocent som innan, bör jag då ligga kvar på samma kaloriintag men promenera/springa mer (eller annan motsvarande konditionsträning) eller bör jag dra ner på intaget? Vill inte förlora de muskler jag byggt upp (ska inte sluta gymma). Ligger, tror jag, på nånstans runt 2800kcal i nuläget och har fram tills nu åtminstone haft en hög metabolism.

Verkar vara en svår ekvation att både bygga/behålla och reducera fett men hade varit guld med lite pekpinnar kring hur jag bör tänka.

Vilken % fett låg du på innan och nu? Räkna ut ditt TDEE och sen kör du en snäll deff(200-300 underskott) på det så bör du vara rippad till sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det beror helt på vilka matvaror man käkar. Jag befinner mig där jag med för tillfället och är inte det minsta hungrig.

Gjorde ett försök att testa den magiska broccolin för en gång skull. Jag fick sova på soffan redan första natten, för bruden klarade inte av hur jag fullständigt fyllde atmosfären i sovrummet med den vidrigaste tarmgas hon upplevt. Jag kan bara hålla med, när hon väckte mig (sket i sömnen) så var det som att få en slägga i mitt yrvakna ansikte.

Aldrig mer broccoli!

Haha! Underbart.

Måndagsångesten när man står och skivar zucchinipasta är lite dryg men bara att påminna sig om att hålla regimen så blir man belönad och förhoppningsvis en rippad tank till sommaren.

Kosttips; köpte kycklingsfärs som innehåller 100 kalorier med 19 gram protein, det kan man äta rejält av och uppnå sin dagliga proteinkvot och fortfarande ha plats att unna sig något som en croissant har jag märkt. När jag käkar superkalorisnåla saker som kycklingsfärs och torskrygg hamnar jag ibland 800 kalorier under mitt TDEE, så försöker justera det lite nu.
Citera
2022-02-08, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Vilken % fett låg du på innan och nu? Räkna ut ditt TDEE och sen kör du en snäll deff(200-300 underskott) på det så bör du vara rippad till sommaren.

Haha! Underbart.

Måndagsångesten när man står och skivar zucchinipasta är lite dryg men bara att påminna sig om att hålla regimen så blir man belönad och förhoppningsvis en rippad tank till sommaren.

Kosttips; köpte kycklingsfärs som innehåller 100 kalorier med 19 gram protein, det kan man äta rejält av och uppnå sin dagliga proteinkvot och fortfarande ha plats att unna sig något som en croissant har jag märkt. När jag käkar superkalorisnåla saker som kycklingsfärs och torskrygg hamnar jag ibland 800 kalorier under mitt TDEE, så försöker justera det lite nu.

Du kan varva med vitkålspasta, det är faktiskt gott att fräsa lätt i stekpannan.
Citera
2022-02-10, 20:27
Medlem
Oväntat låg viktnedgång?
Har sedan drygt 4 veckor försökt komma i form. Målet är att gå från 82kg till ca 74kg och minska kroppsfettprocenten.
Sedan dess har jag:
Tränat: 3 pass styrka, 3 pass löpning, 2 pass klättring i veckan.
Ätit: i snitt 1400 kalorier/dag (37% protein, 3
39% kolhydrat, 24% fett).
Förbrukat: 2700 kalorier/dag (enligt garmin träningsklocka).
Trots detta har jag bara förlorat 1kg på drygt 4 veckor!
Enligt vågen ligger jag dessutom fortfarande på 22% kroppsfett.
Äter jag förlite och är i nåt slags svältläge eller bör jag minska kaloriintaget ännu mer?
Citera
2022-02-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Oväntat låg viktnedgång?
Har sedan drygt 4 veckor försökt komma i form. Målet är att gå från 82kg till ca 74kg och minska kroppsfettprocenten.
Sedan dess har jag:
Äter jag förlite och är i nåt slags svältläge eller bör jag minska kaloriintaget ännu mer?

Du har kunskapsbrister. Jag vet inte hur ödmjuk du är. Vissa blir bara irriterade när deras bild av verkligheten raseras så man orkar ju inte skriva för mycket. Vill du se ut på ett sätt så är det bara att lära sig hur naturens lagar fungerar. Hur du lär dig är upp till dig. Visst kan du sänka kalorierna, men då kommer ju nästa grej istället. Anlita någon eller lägg tiden på att bilda dig.
Citera
2022-02-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Du har kunskapsbrister. Jag vet inte hur ödmjuk du är. Vissa blir bara irriterade när deras bild av verkligheten raseras så man orkar ju inte skriva för mycket. Vill du se ut på ett sätt så är det bara att lära sig hur naturens lagar fungerar. Hur du lär dig är upp till dig. Visst kan du sänka kalorierna, men då kommer ju nästa grej istället. Anlita någon eller lägg tiden på att bilda dig.
Jo, är väl medveten om att jag inte har så stora kunskaper om kost och näring. När man försöker läsa på så kan jag tycka att informationen är rätt spretig. En del käller hävdar att det är så enkelkt som kalorier in vs kalorier ut, medans andra försöker pusha för specifika dieter.
Utan någon vidare kunskap inom området har jag väl dock en viss skepsis mot diverse specifika dieter. Har förlitat mig till principen att ha högre kalori förbrukning än intag, samt äta ca1,8g protyein per kg kropsvikt. Vedrkar dock inte hett något resultat än.
Sen är ju förståss spårning av kaloriförbrukning inte så exakt heller.
Har tittat på lite olika formler för att räkna ur basmetabolism samt hur det multipliceras med aktivitetsnivå för att få fram netto kaloriförbrukning, men även där tycks det finnas en uppsjö av varianter som alla ger olika resultat.
Citera
2022-02-11, 10:16
Medlem
Citat:
Jo, är väl medveten om att jag inte har så stora kunskaper om kost och näring. När man försöker läsa på så kan jag tycka att informationen är rätt spretig. En del käller hävdar att det är så enkelkt som kalorier in vs kalorier ut, medans andra försöker pusha för specifika dieter.
Utan någon vidare kunskap inom området har jag väl dock en viss skepsis mot diverse specifika dieter. Har förlitat mig till principen att ha högre kalori förbrukning än intag, samt äta ca1,8g protyein per kg kropsvikt. Vedrkar dock inte hett något resultat än.
Sen är ju förståss spårning av kaloriförbrukning inte så exakt heller.
Har tittat på lite olika formler för att räkna ur basmetabolism samt hur det multipliceras med aktivitetsnivå för att få fram netto kaloriförbrukning, men även där tycks det finnas en uppsjö av varianter som alla ger olika resultat.

Jag hör att du anstränger dig. Det är jättebra. Vill du gå vägen att bilda dig så ska du först lära dig mycket och sedan försöka använda dig av kunskaperna. Lång väg kan jag säga, samtidigt givande.
Du kommer behöva lära dig mycket som du inte kommer ha användning av eftersom du inte vet på förhand. Så det är knivigt.
Jag tycker personligen att en coach är bra kompliment då man kan få mycket serverat och då sparar man väldigt många timmar. Men när du bildar dig så måste du använda en pålitlig källa eller några stycken, så att du inte plockar lite av allt du hör. Det är fortfarande så att personer som vill gå ner i vikt är en kassa-ko för alla som vill försöka jobba inom branschen. Det är den största branschen som finns skulle jag tro.
Vill man gå ner i vikt och hålla det så innebär det en annan livstil med andra rutiner. "Hur fan gör jag för jag trodde jag skulle banta och sen vara smal ?" Jag diskuterar mycket med människor som vill lära sig. Det är ett så brett ämne. Vem som helst kan sluta äta och bli smal gör en stund. Så därför finns det dieter, men under ytan är det komplext.
Citera
2022-02-11, 10:25
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Oväntat låg viktnedgång?
Sedan dess har jag:

Det kan vara klurigt att hitta sin kaloriförbrukning. Det kan ta tid men det är en bra början för att lära känna sin kropp.

Har du haft dessa träningsformer innan viktnedgången?
Har din träning påverkats under dessa veckor?
Vad består din kost av?
Har din spontana rörelse och ork förändrats?
Hur ser dagarna utanför träningen?

Mäta vikt, räkna kcal, använda energi räknare osv, är bara verktyg. Det ger tyvärr inget universellt svar. Och det kan vara många faktorer som påverkar vikten men det kan fortfarande vara en lyckad eller misslyckad viktnedgång.

Ser du någon förändring i spegeln?
Har du tagit mått? Är du kvinna eller man?

Förmodligen finns det mycket förbättringar att tillämpa, det gör det alltid. Men det behövs nog en djupare kartläggning för kunna korrigera det hela.
Citera
2022-02-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Det kan vara klurigt att hitta sin kaloriförbrukning. Det kan ta tid men det är en bra början för att lära känna sin kropp.

Har du haft dessa träningsformer innan viktnedgången?
Har din träning påverkats under dessa veckor?
Vad består din kost av?
Har din spontana rörelse och ork förändrats?
Hur ser dagarna utanför träningen?

Mäta vikt, räkna kcal, använda energi räknare osv, är bara verktyg. Det ger tyvärr inget universellt svar. Och det kan vara många faktorer som påverkar vikten men det kan fortfarande vara en lyckad eller misslyckad viktnedgång.

Ser du någon förändring i spegeln?
Har du tagit mått? Är du kvinna eller man?

Förmodligen finns det mycket förbättringar att tillämpa, det gör det alltid. Men det behövs nog en djupare kartläggning för kunna korrigera det hela.

Är man ~40år. Är rätt stillasittande utöver träningspassen.
Har inte tagit några mått, men upplever ingen större förändring.
Har löptränat eller klättrat 2-3 ggr veckan tidigare, men nu ökat det lite samt lagt till 3 styrkepass på 1-1,5 h styck i veckan.
Så totalt kör jag väl i snitt 1h träning av någon form varje dag.

Försöker ligga på 1,8 g protein per kg kroppsvikt. Inga halvfabrikat, äter mycket kyckling och grönsaker.

Enligt garmin träningsklocka så ligger jag på en total kaloriförbrukning på i snitt 2700kcal per dag. Är införstådd att den mycket väl kan visa rätt fel, men den borde ju ge någon indikation var jag ligger?
Tänker att mitt första steg är att testa förändra kaloriintaget.
Vet dock inte om jag ska tolka oförändringen av vikt som att intag på 14-1500kcal/dag varit för lite eller förmycket?
Läste att om man ligger för långt under kan kroppen hamna i svältläge och då förbränna mindre.

Har nu kört ökad träning, räknat kalorier och bättre kost i 30 dagar! Kanske är jag för ivrig som förväntat mig nåt mätbart resultat på den tiden?
Citera
2022-02-11, 11:08
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Är man ~40år. Är rätt stillasittande utöver träningspassen.
Har inte tagit några mått, men upplever ingen större förändring.
Har löptränat eller klättrat 2-3 ggr veckan tidigare, men nu ökat det lite samt lagt till 3 styrkepass på 1-1,5 h styck i veckan.
Så totalt kör jag väl i snitt 1h träning av någon form varje dag.

Försöker ligga på 1,8 g protein per kg kroppsvikt. Inga halvfabrikat, äter mycket kyckling och grönsaker.

Enligt garmin träningsklocka så ligger jag på en total kaloriförbrukning på i snitt 2700kcal per dag. Är införstådd att den mycket väl kan visa rätt fel, men den borde ju ge någon indikation var jag ligger?
Tänker att mitt första steg är att testa förändra kaloriintaget.
Vet dock inte om jag ska tolka oförändringen av vikt som att intag på 14-1500kcal/dag varit för lite eller förmycket?
Läste att om man ligger för långt under kan kroppen hamna i svältläge och då förbränna mindre.

Har nu kört ökad träning, räknat kalorier och bättre kost i 30 dagar! Kanske är jag för ivrig som förväntat mig nåt mätbart resultat på den tiden?

En del saker händer med kroppen vid ett underskott. Funktioner och hormoner i kroppen regleras ned.
Det med svältläge kan ju tolkas på olika sätt och kan framstå värre än vad det är. Vanlig sak är tex att man får mindre spontana rörelser för kroppen vill förhindra att man gör av med energi.

En sak jag kan tänka mig är att du tränar för mycket med underskottet. Det tar mycket resurser på återhämtningen och din återhämtning är sämre av kalori underskottet.
Kan eventuellt påverka viktnedgången.

Hade eventuellt dragit ner på träningen och ökat rörelsen i vardagen istället.
Eventuellt bytt löpningen till lugna promenader eller iaf tagit bort 1 pass och kortat ner de samt tempot.
Få ner och balansera stressen kroppen utsätts för och inflammationer. Detta kan även binda mer vätska.

En annan sak är att du kanske binder mer vätska i musklerna nu när du styrketränar som inte ger rätt bild på vågen.

Det är väl bra att välja bort halvfabrikat och ha koll på proteinet. Men hur gör du och tänker du kring micros (vitaminer och mineraler) och fetter?
Hur upplever du välmående, sömn, hunger för övrigt?
Hur stressigt har du fysiskt och mentalt för övrigt?
Senast redigerad av Skalman19xx 2022-02-11 kl. 11:16.
Citera
2022-02-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
En del saker händer med kroppen vid ett underskott. Funktioner och hormoner i kroppen regleras ned.
Det med svältläge kan ju tolkas på olika sätt och kan framstå värre än vad det är. Vanlig sak är tex att man får mindre spontana rörelser för kroppen vill förhindra att man gör av med energi.

En sak jag kan tänka mig är att du tränar för mycket med underskottet. Det tar mycket resurser på återhämtningen och din återhämtning är sämre av kalori underskottet.
Kan eventuellt påverka viktnedgången.

Hade eventuellt dragit ner på träningen och ökat rörelsen i vardagen istället.
Eventuellt bytt löpningen till lugna promenader eller iaf tagit bort 1 pass och kortat ner de samt tempot.
Få ner och balansera stressen kroppen utsätts för och inflammationer. Detta kan även binda mer vätska.

En annan sak är att du kanske binder mer vätska i musklerna nu när du styrketränar som inte ger rätt bild på vågen.

Det är väl bra att välja bort halvfabrikat och ha koll på proteinet. Men hur gör du och tänker du kring micros (vitaminer och mineraler) och fetter?
Hur upplever du välmående, sömn, hunger för övrigt?
Hur stressigt har du fysiskt och mentalt för övrigt?

Ok, kör idag 2x20-30min samt 1x60 min löpning i veckan, men kanske prövar byta ut ett mot promenad.
Är inne på att öka kaloriintagen till 17-1800/dag i några veckor och se om det gör någon skillnad.
Sover 7-8 timmer per natt, mår bra och känner förvånansvärt nog inte någon märkvärd ökad hunger.
Kan inte påstå att jag har jättebra koll på mitt intag av micros, men försöker äta lite varierat typ kyckling, fisk, mycket broccoli, bönor osv. Samt tar vitamintillskott.
Ligger på ca 20-25% fettintag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in