Citat:
Ursprungligen postat av
Skalman19xx
Det kan vara klurigt att hitta sin kaloriförbrukning. Det kan ta tid men det är en bra början för att lära känna sin kropp.
Har du haft dessa träningsformer innan viktnedgången?
Har din träning påverkats under dessa veckor?
Vad består din kost av?
Har din spontana rörelse och ork förändrats?
Hur ser dagarna utanför träningen?
Mäta vikt, räkna kcal, använda energi räknare osv, är bara verktyg. Det ger tyvärr inget universellt svar. Och det kan vara många faktorer som påverkar vikten men det kan fortfarande vara en lyckad eller misslyckad viktnedgång.
Ser du någon förändring i spegeln?
Har du tagit mått? Är du kvinna eller man?
Förmodligen finns det mycket förbättringar att tillämpa, det gör det alltid. Men det behövs nog en djupare kartläggning för kunna korrigera det hela.
Är man ~40år. Är rätt stillasittande utöver träningspassen.
Har inte tagit några mått, men upplever ingen större förändring.
Har löptränat eller klättrat 2-3 ggr veckan tidigare, men nu ökat det lite samt lagt till 3 styrkepass på 1-1,5 h styck i veckan.
Så totalt kör jag väl i snitt 1h träning av någon form varje dag.
Försöker ligga på 1,8 g protein per kg kroppsvikt. Inga halvfabrikat, äter mycket kyckling och grönsaker.
Enligt garmin träningsklocka så ligger jag på en total kaloriförbrukning på i snitt 2700kcal per dag. Är införstådd att den mycket väl kan visa rätt fel, men den borde ju ge någon indikation var jag ligger?
Tänker att mitt första steg är att testa förändra kaloriintaget.
Vet dock inte om jag ska tolka oförändringen av vikt som att intag på 14-1500kcal/dag varit för lite eller förmycket?
Läste att om man ligger för långt under kan kroppen hamna i svältläge och då förbränna mindre.
Har nu kört ökad träning, räknat kalorier och bättre kost i 30 dagar! Kanske är jag för ivrig som förväntat mig nåt mätbart resultat på den tiden?