2021-08-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friluftsliv
Jag har legat på ungefär 2g/kg i proteinmängd. Jag låg ca 300-500 i underskott men svårt att motivera när kroppen är så oproportionerlig att det tillslut såg rent komiskt ut. Om vi säger att jag ligger i balans och jag nöter på i gymmet. Omfördelas mängden fett att bli mer muskler i slutändan? Typ jag ligger på samma vikt men i lägre fettprocent?
:
Ja det borde jämna ut sej, men det tar lite tid, bara o nöta på!
Har inte läst hela tråden men ändrar du dina träningsscheman ibland? 5x5 - 3-4x8 - 3x12, pyramider? Kan inte säga att det funkar för alla men för mej ger det helt klart en boost.
Citera
2021-08-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ds3
Ja det borde jämna ut sej, men det tar lite tid, bara o nöta på!
Har inte läst hela tråden men ändrar du dina träningsscheman ibland? 5x5 - 3-4x8 - 3x12, pyramider? Kan inte säga att det funkar för alla men för mej ger det helt klart en boost.

Jag har varierat under året men jag är inte superinsatt då detta är en hel vetenskap att grotta ner sig i och oändligt med olika upplägg. Tackar för svar 🙌 Ska fortsätta nöta
Citera
2021-08-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friluftsliv
Någon får rätta mig om jag förstått fel men krävs det inte ett överskott för att bygga muskler? Jag låg ca 300-500 kcal back vilket jag inte anser vara extremt. Det gick bra till en början tills efter ca 4 månader så stod jag still eller minskade i övningarna.

Näe inte till en början i alla fall.

När jag började min resa låg jag på 114 kg (195 centimeter lång) med ett BMI på 30.

Idag väger jag 96 kg och har väl stått stadigt på det cirka 4-5 månader.
Mitt BMI har stått på 25 i cirka 4-5 månader. Under den här perioden får man anta att jag har varit i någon form av kaloribalans. Men midjemåttet har minskat, jag har även ökat i styrka och börjat få magrutor. Men enligt BMI så är jag överviktig.

BMI slutar ju att fungera som ett bra måttstock när du börjar förlora fett och få muskler. Så det kan vara en bra indikator också för att se om du faktiskt bygger muskler samtidigt som du förlorar fett genom att ta mått på tex midja.

Men att ligga på överskott är såklart det effektivaste sättet att bygga muskler. Mitt mål är enbart att få väldefinierade muskler.
Citera
2021-08-04, 05:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0n3g4n
Näe inte till en början i alla fall.

När jag började min resa låg jag på 114 kg (195 centimeter lång) med ett BMI på 30.

Idag väger jag 96 kg och har väl stått stadigt på det cirka 4-5 månader.
Mitt BMI har stått på 25 i cirka 4-5 månader. Under den här perioden får man anta att jag har varit i någon form av kaloribalans. Men midjemåttet har minskat, jag har även ökat i styrka och börjat få magrutor. Men enligt BMI så är jag överviktig.

BMI slutar ju att fungera som ett bra måttstock när du börjar förlora fett och få muskler. Så det kan vara en bra indikator också för att se om du faktiskt bygger muskler samtidigt som du förlorar fett genom att ta mått på tex midja.

Men att ligga på överskott är såklart det effektivaste sättet att bygga muskler. Mitt mål är enbart att få väldefinierade muskler.

Bry dig inte så mycket om BMI. Matt Fraser har ett BMI på 30,4 t.ex..
Däremot ditt midjemått; det ska du bry dig om.
Citera
2021-08-08, 01:02
Medlem
Hur minska fettprocent?

Hej! Har 40% fett och vill minska detta. Kvinna, väger 83 kg 168 lång och joggar 4ggr/v annars stillasittande. Äter 1600 kcal men stått stilla i vikt i ett år. Tips?
Citera
2021-08-08, 01:10
Medlem
Wallahabibiis avatar
1600kcal är för mycket om du är kvinna på diet. Max 1000/dag.
Citera
2021-08-08, 01:36
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallahabibii
1600kcal är för mycket om du är kvinna på diet. Max 1000/dag.
1600 är inte mycket om man ligger på diet. 1000 är ju nästan svält.

Dra ner på kolhydraterna, och var strikt med maten.
Citera
2021-08-08, 02:10
Medlem
Wallahabibiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
1600 är inte mycket om man ligger på diet. 1000 är ju nästan svält.

Dra ner på kolhydraterna, och var strikt med maten.

Håller inte med. Inte om hon är stillasittande. Hon kan fortsätta äta 1600 men röra på sig mer men jag utgår ifrån att hon vill fortsätta på samma spår med minimal ansträngning.
Citera
2021-08-08, 02:19
Medlem
Jag skulle inte jogga med den vikten, det sliter rätt hårt på kroppen.

Nyckeln är ju kosten, eftersom människor är olika - funkar ju olika saker. Det är väl bara att testa olika varianter, 2 månader per test.

Tycker att 1600 (vilket borde vara plus minus noll för en stilla sittande kvinnas behov) låter ganska högt. Ligg på det, och kör 2 dgr med 600 (periodisk fasta) då tror jag du minskar med nått halv kilo i veckan.
Citera
2021-08-08, 08:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
Hej! Har 40% fett och vill minska detta. Kvinna, väger 83 kg 168 lång och joggar 4ggr/v annars stillasittande. Äter 1600 kcal men stått stilla i vikt i ett år. Tips?
Hur noga väger och räknar du det du äter? Är du säker på att du äter 1600 kcal och dag? Hur gammal är du? Vidare så är det som så att man får justera kalorierna allteftersom viktnedgången fortsätter. Det som var ett kaloriunderskott till en början kommer inte längre vara det när man tappat X kg. Då kommer snarare kaloriintaget motsvara kaloribalans. Vad vägde du för ett år sedan? Hur vet du din fettprocent? Är du frisk i övrigt?
Citera
2021-08-08, 09:35
Medlem
NeonCrosss avatar
Mitt träningsupplägg - NeonCross

Hej,

Lite bakgrund:

Jag har tränat till och från i några år.

Denna pandemi har gjort mig överviktig men har nu tränat seriöst i snart en månad. Går på gym, går på promenad på 5-6km när jag inte gymmar.

Vill gå ner i vikt, ungefär 20kg och är på rätt väg, gått ner 4kg på tre veckor.

Vet att viktminskning har med kalorier in kalorier ut att göra.

Äter mat med mycket protein i, minskat drastiskt på snabba kolhydrater. Har lagt ner med skräpmat och socker helt.

Vad tycker ni är bäst för en bra och hälsosam viktnedgång?

Längd: 193cm

Startvikt: 128kg

Nuvarande vikt: 124
Senast redigerad av NeonCross 2021-08-08 kl. 10:21.
Citera
2021-08-08, 10:11
Medlem
Pungterings avatar
2% per månad är ett bra tempo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in