tja, försöker gå ner i vikt men utan resultat. har varit vältränad för ca 5-6 år sen men sen slutade jag träna och blev alkis så nu har man samlat på sig ca 20-30kg som jag skulle vilja bli av med och tränar nu mellan 5-7 dagar i veckan och äter kanske 1000-1300kcal om dagen och har gjort det i ca 2 månader och vågen säger fortfarande samma, någon som har något tips på vad jag kan ändra? äter nu smoothie på bär och lätt yoghurt till frukost och en proteinbar till lunch efter träning sen en lätt middag
Hur noga är du med ditt intag, dvs mängd? Räknar/väger du rätt eller höftar du? Långvarigt alkoholbruk sliter på kroppen, har du kollat upp hur dina värden ser ut? Underliggande sjukdomar?
Hej!
Vet inte riktigt vart detta hör, mitt inlägg får flyttas eller dumpas i papperskorgen om jag är fel ute.
Är matmissbrukare. Har inte alltid varit det men det har eskalerat pga ångest och psykisk ohälsa samt en fotskada som gjorde att jag har haft problem att gå och gick upp massor i vikt då promenader var min främsta "go to" motionsform.
Nu har jag nog nått botten. Brukar inte hetsäta men hade fått löning och blev sugen på massa gott men det fanns ingen ände på det. Åt helt enkelt macka till frukost, lax till lunch och en stor sushisallad till middag och sedan tryckte jag i mig en gott och blandat godispåse, en läsk, en cider och en hel (?) chokladkaka.
Åt rätt sent igår och mådde pyton hela natten och hatade mig själv och tänkte varför gör jag såhär?!?! Det kändes som att jag hade blivit förgiftad av att äta för mycket mat och socker.
Hatar detta och vill banta nu!
Vilka är era bästa tips på viktnedgång. Jag är 165 cm lång och lämplig vikt för mig är 65 kg men vore nöjd med 75 kg. Väger mer än så nu.
Har sportat mycket i perioder och ätit hälsosamt men sedan får jag svackor. Det handlar ofta om någon kris, antingen att för mycket händer samtidigt (stress) eller att jag gör klart någon examen eller blir ihop eller gör slut med någon. Anammar också ofta pojkvänners vanor vilket jag hatar. Mitt ex var en av orsakerna tilm min viktuppgång. Vägde kanske 75 kg då och var på väg ner!
Inte för att skylla allt på honom men jag har ingen självkontroll vilket jag behöver jobba på, så drack han massa coca cola ville jag också ha och åt han en stor biff med bea och pommes var det också min mat på tallriken. Han var dock smal som en pinne. Och jag gick ju upp av maten. Försökte säga till honom att detta funkar inte att jag behöver äta mindre mat och mer sallad. Men han fattade aldrig och vi hade gemensam matkassa så känns surt att också betala för hans biff och bea. Var dum och lät honom handla med instruktioner men han handlade alltid super lite sallad och när jag hade gjort egen mat och matlådor med nyttig mat snodde han alltid dem när han inte hade orkat göra mat. Ja nu svävade det ut här lite men jag bor ju själv idag så borde kunna återfå kontrollen. Det har bara varit krisigt nu med flyttar och pendlinng till jobb och permittering och skit
.
Funderar på nån jäkla hård diet så man kommer i skick men det har gått för långt redan med min vikt så jag är rädd att ngn dyr diet som cambridge kuren skulle vara bortkastade pengar om jag inte klarar hålla den. Vet att jag har styrkan att klara allt om jag vill men detta känns som svåraste saken att göra i hela mitt liv.
Men vet att allt kommer bli bättre om jag lyckas. Kommer kunna hitta en snyggare partner och vara friskare och kunna göra mer.
Min rekommendation är att inte ändra allt på en gång. Försök istället ta det successivt och förbättra vanorna med tiden. Börja med att minimera den uppenbara skräpmaten i ditt liv, undvik att köpa hem det du gillar så som godis. Börja istället äta mer frukt/grönt, du skrev att du äter lax så mer av sådant kan du äta. En bra grund som är näringsrik helt enkelt. Var så aktiv som möjligt och försök hitta en träningsform som du tycker är rolig, gå inte från 0 pass till 7 pass i veckan, öka långsamt. Det är en förändring av livsstilen som krävs och då kommer inte detta ske över en natt. Har du problem när det gäller den psykiska hälsan och relationen till mat så rekommenderar jag även att du går och pratar med någon professionell inom ämnet, det kan tyvärr inte ett forum hjälpa dig med. Så sök hjälp och jobba och utveckla dig själv. Gör inte detta för någon annans skull än dig egen, blir mycket lättare om du slutar försöka leva ditt liv efter andras åsikter. Att du vill förändra din situation är jättebra, men se till att det är av rätt anledning. Lycka till.
tja, försöker gå ner i vikt men utan resultat. har varit vältränad för ca 5-6 år sen men sen slutade jag träna och blev alkis så nu har man samlat på sig ca 20-30kg som jag skulle vilja bli av med och tränar nu mellan 5-7 dagar i veckan och äter kanske 1000-1300kcal om dagen och har gjort det i ca 2 månader och vågen säger fortfarande samma, någon som har något tips på vad jag kan ändra? äter nu smoothie på bär och lätt yoghurt till frukost och en proteinbar till lunch efter träning sen en lätt middag
äter du 1000-1300 kcal om dagen plus tränar och inte går ner i vikt?
Hej!
Vet inte riktigt vart detta hör, mitt inlägg får flyttas eller dumpas i papperskorgen om jag är fel ute.
Är matmissbrukare. Har inte alltid varit det men det har eskalerat pga ångest och psykisk ohälsa samt en fotskada som gjorde att jag har haft problem att gå och gick upp massor i vikt då promenader var min främsta "go to" motionsform.
Nu har jag nog nått botten. Brukar inte hetsäta men hade fått löning och blev sugen på massa gott men det fanns ingen ände på det. Åt helt enkelt macka till frukost, lax till lunch och en stor sushisallad till middag och sedan tryckte jag i mig en gott och blandat godispåse, en läsk, en cider och en hel (?) chokladkaka.
Åt rätt sent igår och mådde pyton hela natten och hatade mig själv och tänkte varför gör jag såhär?!?! Det kändes som att jag hade blivit förgiftad av att äta för mycket mat och socker.
Hatar detta och vill banta nu!
Vilka är era bästa tips på viktnedgång. Jag är 165 cm lång och lämplig vikt för mig är 65 kg men vore nöjd med 75 kg. Väger mer än så nu.
Har sportat mycket i perioder och ätit hälsosamt men sedan får jag svackor. Det handlar ofta om någon kris, antingen att för mycket händer samtidigt (stress) eller att jag gör klart någon examen eller blir ihop eller gör slut med någon. Anammar också ofta pojkvänners vanor vilket jag hatar. Mitt ex var en av orsakerna tilm min viktuppgång. Vägde kanske 75 kg då och var på väg ner!
Inte för att skylla allt på honom men jag har ingen självkontroll vilket jag behöver jobba på, så drack han massa coca cola ville jag också ha och åt han en stor biff med bea och pommes var det också min mat på tallriken. Han var dock smal som en pinne. Och jag gick ju upp av maten. Försökte säga till honom att detta funkar inte att jag behöver äta mindre mat och mer sallad. Men han fattade aldrig och vi hade gemensam matkassa så känns surt att också betala för hans biff och bea. Var dum och lät honom handla med instruktioner men han handlade alltid super lite sallad och när jag hade gjort egen mat och matlådor med nyttig mat snodde han alltid dem när han inte hade orkat göra mat. Ja nu svävade det ut här lite men jag bor ju själv idag så borde kunna återfå kontrollen. Det har bara varit krisigt nu med flyttar och pendlinng till jobb och permittering och skit
.
Funderar på nån jäkla hård diet så man kommer i skick men det har gått för långt redan med min vikt så jag är rädd att ngn dyr diet som cambridge kuren skulle vara bortkastade pengar om jag inte klarar hålla den. Vet att jag har styrkan att klara allt om jag vill men detta känns som svåraste saken att göra i hela mitt liv.
Men vet att allt kommer bli bättre om jag lyckas. Kommer kunna hitta en snyggare partner och vara friskare och kunna göra mer.
Det handlar om att ställa om till en hälsosamare livsstil. Läs böcker, kolla med kostrådgivare etc etc.
Står redan i tråden bra vad man kan äta. Ta bild och jämför sedan med en ny bild efter 1 månad. Bara fortsätt äta som du gör. Går du inte ner så räknar du fel.
Kosthållning för att gå ner i fett men bygga muskler?
Som rubriken lyder. Jag har inte mycket erfarenhet i kost över lag.
Jag har styrketränat i ca 7 månader & har byggt på mig en del muskler, men äter dock väldigt mycket mat & utöver bra mat blir det oftast mängder av godis & chips, så har utöver muskler lagt på mig en del fett också.
Det jag vill är alltså att bygga muskler men thighta till rätt så rejält!
Jag gymmar 5 dagar i veckan, brukar bli 2 dagars vila totalt då jag tar långa promenader istället. Jag joggar till gymmet (2km) & hem från gymmet.
Ska jag ligga på ett kalorieunderskott?
Jag är 174cm lång, väger 70kg , kön: kvinna.
Jag har styrketränat i ca 7 månader & har byggt på mig en del muskler, men äter dock väldigt mycket mat & utöver bra mat blir det oftast mängder av godis & chips, så har utöver muskler lagt på mig en del fett också.
Jag gymmar 5 dagar i veckan, brukar bli 2 dagars vila totalt då jag tar långa promenader istället. Jag joggar till gymmet (2km) & hem från gymmet.
Protein trots kaloriunderskott kan hjälpa dig behålla muskelmassa, ev lägga på dig lite också.
2-3g per kilo kroppsvikt är väl vad som brukar rekommenderas.
Men skulle nog säga såhär. Skippa chipsen och godiset och träna som du gör nu. Så kommer du se mer vältränad ut iom att dallret försvinner.
Även om du har samma mängd muskelmassa kvar.
Du kan inte gå ner i fett och gå upp i muskler samtidigt.
Du får bestämma dig.
Citat:
Ursprungligen postat av enprocentt
I see, det var lite det jag misstänkte..
Det går det visst. Det där är en myt. Däremot tar det väldigt lång tid, och antar att du vill ha snabba resultat så lägg dig på ett lätt kaloriunderskott. Det ska inte vara så mycket så att du inte orkar med träningen/måste gå ner i volym. Då blir det helt fel. Runt 2-300 kalorier är bäst. Kör mer cardio om du känner att det är svårt att äta mindre. Och håll koll på kalorierna, finns massor med appar osv
Att gå ned i fettmassa och öka, eller åtminstone behålla, muskelmassa är fullt möjligt. Beroende på omständigheterna. Det jag rekommenderar att börja med är att minska den uppenbara så kallade skräpmaten i din kost, så som chips och godis. Det är ingen katastrof att inkludera detta såklart, dock vid ett kaloriunderskott (som du måste ligga på i detta fall) så är kaloribudgeten mindre och därmed får du göra klokare val när det gäller kosten. Du vill försöka äta så näringsrikt som möjligt, här tenderar godis och chips att inte tillföra så särskilt mycket mer än enbart energi. Du måste inte utesluta det helt men minimera tillfällen du äter det. Proteinet bör ligga runt 2 g/kg, hur du sedan fördelar fett kontra kolhydrat har främst med personliga preferenser att göra. Även frekvensen av måltider, vissa föredrar periodisk fasta, andra föredrar fler mål utspritt under dagen. Kom ihåg att det ska vara hållbart och fungera för din vardag, detta underlättar om du vill lyckas. Att väga och räkna kan vara en bra riktlinje att använda sig av för att veta mängden och enkelt justera därefter.
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-04-25 kl. 07:46.