2023-10-09, 12:56
Medlem
Är det ens värt att jogga för att bli av med fett? Enligt löpbandet på gymmet så bränner jag lite över 200kcal på en halvtimmes löpning. Det känns inte så mycket med tanke på hur mycket energi och tid det tar, speciellt om man ligger på ett kaloriunderskott och styrketränar ganska hårt 4 dagar i veckan.
Citera
2023-10-09, 13:09
Medlem
Här visar jag hur jag gör just nu för att gå ner i vikt. Jag kommer prata mycket om sånt som diskuteras i den här tråden.
Så vill man följa mig hur min resa kommer se ut så kan ni bara kika här

https://youtu.be/-dHL5VoWPE4?si=C83ZpoaT67fe6fjw
Citera
2023-10-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Är det ens värt att jogga för att bli av med fett? Enligt löpbandet på gymmet så bränner jag lite över 200kcal på en halvtimmes löpning. Det känns inte så mycket med tanke på hur mycket energi och tid det tar, speciellt om man ligger på ett kaloriunderskott och styrketränar ganska hårt 4 dagar i veckan.
Vad jag kommit fram till efter många försök med viktnedgång är att konditionsträning och styrketräning gör liten skillnad för vikten.
Tränar man högintensivt så kompenserar kroppen med att vara mindre aktiv resten av dagen.
Man tränar kondition för hjärtat och styrketränar för kroppen och maten för vikten.
Men klart det gör lite skillnad.
Citera
2023-10-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Vad jag kommit fram till efter många försök med viktnedgång är att konditionsträning och styrketräning gör liten skillnad för vikten.
Tränar man högintensivt så kompenserar kroppen med att vara mindre aktiv resten av dagen.
Man tränar kondition för hjärtat och styrketränar för kroppen och maten för vikten.
Men klart det gör lite skillnad.

Det låter rimligt. Kommer nog fortsätta med löpning 2-3 gånger i veckan men inte varje dag som jag gjorde förut. Det tar för mycket tid och energi.
Citera
2023-11-01, 08:03
Moderator
cleolinas avatar
Hej!
Hoppas frågeställningen passar här, kändes onödigt att skapa en ny tråd.
Jag har givetvis googlat, både på svenska och engelska, och det upprepade gånger, men svaren handlar uteslutande om dubbelhakor, dvs fett under hakan.
Det är INTE dubbelhakor jag undrar över!
Blir hakan, alltså den riktiga, mindre om man går ner i vikt? Har man fett även på den? Eller är det brosk? Vad är er erfarenhet?
Det är ju inte bara ben under när man känner med handen, men något är det ju… hoppas detta ”något” går att minsta i storlek, väldigt missnöjd med min form på hakan. (Men har noll dubbelhaka!)
Citera
2023-11-01, 08:16
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Hej!
Hoppas frågeställningen passar här, kändes onödigt att skapa en ny tråd.
Jag har givetvis googlat, både på svenska och engelska, och det upprepade gånger, men svaren handlar uteslutande om dubbelhakor, dvs fett under hakan.
Det är INTE dubbelhakor jag undrar över!
Blir hakan, alltså den riktiga, mindre om man går ner i vikt? Har man fett även på den? Eller är det brosk? Vad är er erfarenhet?
Det är ju inte bara ben under när man känner med handen, men något är det ju… hoppas detta ”något” går att minsta i storlek, väldigt missnöjd med min form på hakan. (Men har noll dubbelhaka!)

Du ser/känner väll skillnad på fett, hud och brosk?
Brosk går inte att träna bort.
Citera
2023-11-01, 08:28
Moderator
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du ser/känner väll skillnad på fett, hud och brosk?
Brosk går inte att träna bort.
Haha, ja, fattar att brosk inte går att träna bort, men hoppas att det är fett men verkar omöjligt att via Google få svar på om man verkligen samlar fett där?
Alltså - jag tycker det känns lösare än brosk - men HAR man verkligen fett PÅ hakan? Alltså, inte under då…
Jämför man med brosket i öronen är det helt annorlunda konsistens men jämför man man näsan… Iaf jag har en liten bit av den som varken känns som brosk eller hud? Men har aldrig hört talas om någon som som har fett på näsan…
Tack för ditt svar, dock! ☺️
Citera
2023-11-01, 11:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Haha, ja, fattar att brosk inte går att träna bort, men hoppas att det är fett men verkar omöjligt att via Google få svar på om man verkligen samlar fett där?
Alltså - jag tycker det känns lösare än brosk - men HAR man verkligen fett PÅ hakan? Alltså, inte under då…
Jämför man med brosket i öronen är det helt annorlunda konsistens men jämför man man näsan… Iaf jag har en liten bit av den som varken känns som brosk eller hud? Men har aldrig hört talas om någon som som har fett på näsan…
Tack för ditt svar, dock! ☺️

Om jag förstår dig riktigt, kan du ha fett där du menar, ja.
Citera
2023-11-04, 07:37
Moderator
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om jag förstår dig riktigt, kan du ha fett där du menar, ja.
Sorry, jag är så rörig! ☺️
Ja, det var så jag menade! Tack för svar och då hoppas jag på det bästa!
Citera
2023-11-22, 17:34
Medlem
Tja, hoppas att någon har lite råd att ge.

Har gått ner ca 25 kilo och ligger nu på ca 5 kilo över min målvikt.

Kör hyfsat hårt på gym (vikter) 5 ggr i veckan.

Min målsättning nu är att bygga muskler och minska det sista av fettet.

Men, har väldigt svårt att få i mig den mängden mat jag behöver (ska ligga på ca 2300 kalorier) för jag vill helst inte äta.

Har någon provat att äta en gång om dagen riktigt ordentligt, typ en fet pizza eller så, och resten av dagen köra proteinpulver (så att jag håller uppe protein nivåerna)?

Naturligtvis hålla koll på dom olika makrona.
Citera
2023-11-23, 18:25
Medlem
Jag har sedan 2013 hållit på med deff och känner att det inte är hållbart längre. Då det tar på psyket som fan.
Startvikten 2013: 140kg
Slutvikt:2014:102kg

Efter 2014 har jag en gång kommit upp till 113kg, men lyckats gå ner igen. Jag känner att jag behöver hitta en hållbar lösning.
Vikt idag:101kg
Målvakten är:89kg, då är jag stenhård. Har gymmat sedan 2003. 184cm.

Hur gör ni andra för att ha en konstant kroppsvikt?
Behöver jag liksom söka läkare för ätstörning?

Vill också påpeka att mitt beteende innan 2013 var normalt. Jag åt mycket men hade inte ätstörning på det sättet jag har idag. Min ätstörning har börjat pga. Ätardagar, så fort jag deffar och får sedan chansen att ha en ätardag, då äter jag tills jag inte får luft. Det har resulterat i att jag kan hålla på såhär fram och tillbaka.
Senast redigerad av noproblem88 2023-11-23 kl. 18:30.
Citera
2023-11-27, 23:09
Medlem
Är det en dålig idé att köpa sån där fet bearnaisesås på burk och ha det till köttet två dagar i veckan? Såg att det var mycket fett i en sån men jag försöker öka mitt kcal en aning (men ändå ligga på underskott) för att orka och växa mer av styrketräningen.

Är helt fantasilös och värdelös på mat så jag kommer inte på något annat att ha till köttet än sallad och kanske beasås.

Äter kött och sallad till lunch varje dag men kvällsmaten har jag svårt med. Brukar bli stekt kyckling och sallad men börjar bli jäkligt trött på det. Köpte en fläskfilé och tänkte köpa till beasås för extra kcal. Är det bra eller dåligt? Tror jag får i mig väldigt få kcal på en dag, räknade lite slarvigt en dag och kom upp till ungefär 1700 kcal per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in