Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
det hade funnits betydligt mer balans på jorden flora och fauna då. Abima skräpmat orsakar svår miljöförstöring, och nej, vilt kött som Joe Rogan kör med, är inte lösningen.
Skulle stå jordens flora och fauna, samt animalisk skräpmat där, men postade från mobilen och orkade inte korrekturläsa allt, men ja ni fattar
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjosefsson
Okej, så låt oss mötas halvvägs här.
Vad sägs om att du försöker närma dig sanningen?
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjosefsson
Problemet är inte kött, utan vår massproducerande köttindustri.
Jo, kött ÄR verkligen problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjosefsson
Detta kött som kommer från djur som står inomhus i trånga bås är varken aptitligt eller bra för vår planet. Dessutom är detta kött direkt farligt att äta, för att vi sprutar in en jävla massa skit i djuren som sedan hamnar i oss, och så får vi cancer, och så dör vi.
Lokala bönder vars djur går ute och betar på stora ängar är mycket bättre, eftersom både Jorden (marken!) och Djuren mår bättre av detta. Köttet blir godare och bönderna slipper skjuta in massa kanyler i djuren som ska döda alla farliga ämnen med kemikalier.
Människan har ätit kött i alla tider, men det är sättet vi massdödar djur på idag som är fullständigt avskyvärt och det finns inga vinnare där, förutom de som tycker det är trevligt att betala 10kr mindre för att äta mycket sämre och farligare kött. När det kommer till kött passar verkligen mantrat "du får vad du betalar för" att beskriva det hela.
Lösningen är att välja närproducerat ekologiskt kött från frigående djur och inte heller äta för mycket kött. Men att sluta äta kött helt och stoppa i sig massa piller med en vegansk diet är inte rätt väg att gå. Om man inte har någon sjukdom eller liknande som kräver detta (likt laktosintolerans, etc.).
Sen måste Veganerna också göra sitt och sluta köpa sojaprodukter, annars är de själva bidragande till detta slöseri. Vi bränner upp regnskogarna och detta måste vi upphöra med omedelbart!
Angående Ozonskiktet. Jag läste någonstans att det hade börjat återhämta sig nu eftersom vi slutat använda freoner i diverse produkter. Jag är inte så insatt. Någon kan gärna få flika in på det, tack.
1) Självklart är det så, att lokalt, ekologiskt, gräsbetande kött med minimal antibiotika osv, är hälsosammare och miljövänligare än den nuvarande, hårt processade, massproducerade köttindustrin, men det rör sig bokstavligt talat om grader i helvetet. Kött är inte under några som helst omständigheter, nyttigt. Och det gäller inte bara kött för övrigt, utan även mejeriprodukter (som har betydligt värre miljöpåverkan än kött och är minst lika karcinogent, men det är ju samma industri egentligen, alltså kossor) och ägg (som rent tekniskt inte har så enorm miljöpåverkan, men som är minst lika karcinogent, salmonella, antibiotika, kolesterol osv). Sanningen är att dagens köttindustri/mejeriprodukter/kyckling, är den sortens skräpmat vi kan få av att äta animaliska livsmedel. Tror du att det hade varit möjligt att mata 8 miljarder människor helt ekologiskt/närodlat och utan att göra kött/mjölk/ägg lika giftigt som det är numera? Men som sagt, det är inte så att om du äter 100% ekologiskt kött osv, att det blir hälsosamt. Mindre skadligt för både din kropp och för miljön, absolut, men fortfarande mycket skadligt på alla sätt och vis, för allt och alla.
2) Människan har också i alla tider upplevt hälsoproblem av att äta kött. Kolla bara på jägare-samlare som eskimåer och bushmän osv, det är inte direkt så att de inte utvecklar åderförkalkning och andra sjukdomar av köttet de äter, utan tvärtom har de en ganska kort livslängd, eftersom de äter nästan bara kött och inte mycket frukt och grönsaker osv. Det är en populär myt att vi är "omnivorer" osv.
3) Sojabönor är faktiskt absolut inte ett miljöproblem, tvärtom är soja mycket miljövänligt (och nej, soja feminiserar överhuvudtaget inte män, tvärtom har veganer högre fritt testosteron). Problemet är snarare GMO-soja och GMO-majs, och den här GMO-skiten är inget man kan belasta veganer för, utan tvärtom så är det ni köttätare som är skyldiga till sponsrandet av Frankensteinmaten: GMO-sojabönor odlas för att mata kossorna ni äter. Ytterst lite av GMO-sojan äts av människor, och än mindre av veganer som i regel håller sig till ekologiska sojabönor (själv köper jag i stort sett alltid ekologisk sojamjölk som exempel).
4) Vill du diskutera skräpmat mer ingående med mig så kan jag rekommendera den här tråden (jag har tagit en paus från den, men återkommer senare):
(FB) Veganism vs carnism, debatt!
5) Lösningen är inte alls "närproducerat ekologiskt kött från frigående djur och inte heller äta
för mycket kött." Lösningen är strikt, obligatorisk
veganism, den ultimata naturresursen
industrihampa (med allt vad det innebär, bland annat förnybar energi via hampabränsle) och ekologisk
vertikal farming i varje stad. Du får lägga ner den här konservativa efterblivenheten; du skadar bara din egen trovärdighet när du argumenterar för kött. Det finns både bra och dåliga sidor med konservatism, och det gäller att undvika de dåliga sidorna med konservatism. Att hålla kvar vid köttätande är en dålig konservativ vana, och bokstavligt talat livsfientligt.
6) Ozonlagret var bara ett exempel. Det är sant att ozonlagret håller på att återhämta sig, vilket är bra, men det beror också på att precis som när blybensin förbjöds, så var astrofysiker ute i god tid, varnade och lobbade igenom ett nödvändigt förbud mot blybensin (bly rent allmänt bör förbjudas, och endast användas där det är absolut nödvändigt, som skydd mot strålning osv). Ozonhålet går verkligen inte att förneka, till skillnad från de inkrementala temperaturökningarna som vetenskapsanalfabeterna relativt enkelt kan förneka, så går det inte att ljuga och påstå att det inte finns ett stort hål i ozonlagret i Sydpolen. Ingen märker liksom av en ökning på 1-2 grader celsius; problemet är
takten i temperaturökningarna. Från senaste istiden till temperaturökningarna vi fick för några tusen år sedan som gjorde Norden beboelig, så var det något i stil med 0.1 graders ökning per 100 år eller något i den stilen, men nu har vi ökat 1 grader per 100 år, något sådant (citerar off the top of my head här). Och det hela i samband med att industrialismen kom igång när vi började använda fossila bränslen, dramatisk befolkningsexplosion, enorm ökning av kossor som fiser och rapar metangas dygnet runt osv. Att tro att sådana radikala förändringar i befolkning och teknologi, inte påverkar temperaturen ett skit, är minst sagt okunnigt

Det är bara sinnesslöa, förståndshandikappade mentala dvärgar som lever i deras lilla filterbubbla, som tror att vi inte har någon miljöpåverkan. I slutändan är miljöfrågan en astrofysisk fråga, och fysikens lagar bryr sig liksom inte om du eller någon annan tycker att Miljöpartiet vill bestraffa landsbygden osv med ökade bensinpriser osv; pumpar du ut en massa koldioxid och metangas i atmosfären, så kommer det till slut att förinta allt liv på den här planeten. Detta är liksom inte diskutabelt. Kolla vad koldioxid och metan gjorde med Venus, som för ca 1 miljard år sedan, var en mycket jordliknande planet, och detta utan att Venus hade hade något intelligent liv med tunga industrier som pumpade ut extra mycket växthusgaser. Sådana här livsfientliga klimatförändringar kan alltså utvecklas helt på egen hand, och våra koldioxidindustrier och metankossor gör inte saken bättre. Klimatfrågan är no joke; vi kan verkligen förinta oss själva om vi inte börjar ta ansvar och fortsätter som lallande iDioter att äta kött och köra med fossila bränslen osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjosefsson
Btw,
EliasAlucard, jag gillar din hårda stil här på Flashback! Kul med lite motstånd för en gång skull.

Får tacka för komplimangen!

Jag får till och från en del beröm för mina inlägg och debattstil, varvat med en hel del mothugg från iGnoranta iDioter
Hur som helst känns det bra att jag står på samma sida som Snowden i dessa frågor, förutom 9/11 det vill säga, men 9/11 är faktiskt mindre viktig än climate change så sett. Snowden är en mycket intelligent man, och det är just sådana slutsatser intelligenta människor drar: aliens har inte besökt eller kontaktat jorden, klimatförändringarna är ett problem på riktigt, osv. Jag håller bara inte med honom i 9/11 frågan som sagt, men det finns bra skäl för honom att ljuga angående 9/11, medan han inte tjänar ett dugg på att ljuga om våra miljöproblem och utomjordingar, tvärtom är det bara bra att tala sanning i dessa frågor. Chemtrails är också bara ett efterblivet ämne korkade autister och psyksjuka som hakar på, sitta och stirra på moln hela dagarna, herregud vilken efterbliven hobby