2019-10-23, 13:19
  #901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Har inte orkat läsa alla inlägg men i alla fall 3/4.

Hela händelsen är tragiskt. Som det framkommit i tråden lider mamman av någon form av psykisk åkomma. Borderline eller whatever. Hon har haft beroendeproblemstik. Äter mediciner. Dricker vin varje kväll. Tidigare dömd för våldsbrott.

Psykiatriska diagnoser har ganska hög ärftlighet. Sonen kanske också hade någon funktionsnedsättning. En granne beskriver pojken som väldigt aktiv med mycket spring i benen när de sett honom ute. Han beskrivs som trotsig vid läggdags. Osar ADHD.

Barn med funktionsnedsättningar löper fem gånger så hög risk som "normala" barn att utsättas för våld. Risken ökar nog betydligt om man dessutom har en förälder som är våldsbenägen.

Min teori: Barnet har återigen trotsat vid läggdags. Mamman är slutkörd. Längtar efter soffan och att få börja hinka i sig vin. Barnet trotsar, bråkar. Hon blir förbannad. Ryter ifrån. Sonen bryr sig inte, han har hört det så många gånger förut. Mamman är inte det minsta lågaffektiv och sonen triggas av hennes affekter och blir mer och mer trotsig. Sonen springer runt i bostaden. Mamman har fått nog! Han lyssnar inte på tillsägelser och nu ska hon minsann visa honom vem som bestämmer. Kosta vad det kosta vill. Sonen springer runt, skrattar åt henne som jagar honom. Han kryper in under bordet. Hon drar bort stolarna för att få fram honom men han springer iväg till vardagsrummet. Tillbaka till köket. Till slut får hon tag på honom och bär honom till sängen. Han vill inte ligga där och försöker ta sig upp. Hon håller då fast honom. Han får panik. Skriker. Gråter. Är förbannad och ledsen. Hon tar hårdare tag för att nu är måttet rågat. Han stryps av hennes övervåld...

Därför har grannarna hört möbler. Därför medger hon visst våld. Hon har brukat våld, men inte i mening att döda honom.. Det är min teori.

Hur som helst så har hon redan i början av mitt påstådda scenario gått över gränsen för vad som är ok!! Har man ett svårhanterlig barn behöver man söka stöd och hjälp. Socialtjänsten borde varit inkopplad för längesen med tanke på hennes historik med psykisk ohälsa, beroendeproblemstik och våldsbrott hon dömts för. Jag skäms för vårt samhälle som inte kan se till att skydda dessa barn. Jag sörjer denna lilla pojke som förmodligen inte fått uppleva mycket rätt i sitt liv. Det är tufft med en sjuk mamma. Borderline är ju en sjukdom där det vänder väldigt snabbt. Pojken har förmodligen haft en väldigt ambivalent anknytning till sin mamma på grund av detta..

Tragiskt beskriver inte detta nog...

♡ VILA I FRID LILLA E! ♡
Tror du har rätt i din beskrivning av gärningen. Fast jag tror hon slog hans huvud med tillhygge istället för strypning. Men det lär visa sig. Båda våra gissningar är lika goda. Barn är så utsatta med enbart en förälder. De är helt utlämnade. Ballar den personen ur så är barnet ganska skyddslös. Om jag minns rätt så kommer åtal väckas nästa vecka - typ 30 el 31 okt.
Citera
2019-10-23, 14:09
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Har inte orkat läsa alla inlägg men i alla fall 3/4.

Hela händelsen är tragiskt. Som det framkommit i tråden lider mamman av någon form av psykisk åkomma. Borderline eller whatever. Hon har haft beroendeproblemstik. Äter mediciner. Dricker vin varje kväll. Tidigare dömd för våldsbrott.

Psykiatriska diagnoser har ganska hög ärftlighet. Sonen kanske också hade någon funktionsnedsättning. En granne beskriver pojken som väldigt aktiv med mycket spring i benen när de sett honom ute. Han beskrivs som trotsig vid läggdags. Osar ADHD.

Barn med funktionsnedsättningar löper fem gånger så hög risk som "normala" barn att utsättas för våld. Risken ökar nog betydligt om man dessutom har en förälder som är våldsbenägen.

Min teori: Barnet har återigen trotsat vid läggdags. Mamman är slutkörd. Längtar efter soffan och att få börja hinka i sig vin. Barnet trotsar, bråkar. Hon blir förbannad. Ryter ifrån. Sonen bryr sig inte, han har hört det så många gånger förut. Mamman är inte det minsta lågaffektiv och sonen triggas av hennes affekter och blir mer och mer trotsig. Sonen springer runt i bostaden. Mamman har fått nog! Han lyssnar inte på tillsägelser och nu ska hon minsann visa honom vem som bestämmer. Kosta vad det kosta vill. Sonen springer runt, skrattar åt henne som jagar honom. Han kryper in under bordet. Hon drar bort stolarna för att få fram honom men han springer iväg till vardagsrummet. Tillbaka till köket. Till slut får hon tag på honom och bär honom till sängen. Han vill inte ligga där och försöker ta sig upp. Hon håller då fast honom. Han får panik. Skriker. Gråter. Är förbannad och ledsen. Hon tar hårdare tag för att nu är måttet rågat. Han stryps av hennes övervåld...

Därför har grannarna hört möbler. Därför medger hon visst våld. Hon har brukat våld, men inte i mening att döda honom.. Det är min teori.

Hur som helst så har hon redan i början av mitt påstådda scenario gått över gränsen för vad som är ok!! Har man ett svårhanterlig barn behöver man söka stöd och hjälp. Socialtjänsten borde varit inkopplad för längesen med tanke på hennes historik med psykisk ohälsa, beroendeproblemstik och våldsbrott hon dömts för. Jag skäms för vårt samhälle som inte kan se till att skydda dessa barn. Jag sörjer denna lilla pojke som förmodligen inte fått uppleva mycket rätt i sitt liv. Det är tufft med en sjuk mamma. Borderline är ju en sjukdom där det vänder väldigt snabbt. Pojken har förmodligen haft en väldigt ambivalent anknytning till sin mamma på grund av detta..

Tragiskt beskriver inte detta nog...

♡ VILA I FRID LILLA E! ♡

En f.d. pojkvän skrev att hon drack alkohol varje helg. Hur har det eskalerat till vinalkis som "hinkar i sig" dagligen?
Citera
2019-10-23, 14:50
  #903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
En f.d. pojkvän skrev att hon drack alkohol varje helg. Hur har det eskalerat till vinalkis som "hinkar i sig" dagligen?

Läs inlägg #54.

I alla fall. Vi kan bortse från alkoholen och scenariot är fortfarande inte helt orimligt... Vi kan även bortse från hennes psykiska hälsa och scenariot är fortfarande rimligt.
Citera
2019-10-23, 14:54
  #904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror du har rätt i din beskrivning av gärningen. Fast jag tror hon slog hans huvud med tillhygge istället för strypning. Men det lär visa sig. Båda våra gissningar är lika goda. Barn är så utsatta med enbart en förälder. De är helt utlämnade. Ballar den personen ur så är barnet ganska skyddslös. Om jag minns rätt så kommer åtal väckas nästa vecka - typ 30 el 31 okt.

Kan hända. Har för mig jag läst att barnet dog av strypning? Kanske bara var en spekulation tidigare i tråden? Men mycket möjligt att det kan vara av slag. Kan vara så att hon försökt hålla fast honom också och kvävt honom på det viset. Antingen i sängen eller hållit fast honom likt en kram.

Jag har själv ett utåtagerande barn och skulle aldrig hålla fast barnet, men vet att de som forskat på fasthållning där personen dött kommit fram till att det ofta handlar om kramande fasthållning eller att man ligger på personen. Att en vuxen skulle ligga på ett så pass litet barn låter otroligt dock...
Citera
2019-10-23, 15:34
  #905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Haha. Du är ju tydligen inte en försäkringsförmedlare så det där ed försäkringar är fel ämne för dig. Du är helt helt ute. Kan du inte läsa? Personen pratar om en gravidförsäkring med utökat skydd för förlossningskomplikationer! Barnförsäkring och hemförsäkring är helt andra försäkringar.

Men jösses, försök teckna en livförsäkring för ett barn hos valfritt försäkringsbolag, försäkra ungen till 2 mille.

Det går inte...

I gravid/barnförsäkringar ingår det mindre ersättningar för omkostnader om barnet dör, men det är ingen livförsäkring.
Citera
2019-10-23, 15:45
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ju så att inga försäkringar faller ut till förmånstagaren om denne dödar den försäkrade. Det gäller både barn och vuxna. Precis som att man inte får ärva den man dödar. Sen om man kan livförsäkra barn vet jag inte, men en livförsäkring är en ekonomisk försäkring. Man är sällan ekonomiskt beroende av sina barn.

Naturligtvis är det så, men man kan precis som Afghan-knullaren teckna en livförsäkring för att sedan försöka få det att se ut som en naturlig död eller en olyckshändelse.
Citera
2019-10-23, 18:57
  #907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Läs inlägg #54.

I alla fall. Vi kan bortse från alkoholen och scenariot är fortfarande inte helt orimligt... Vi kan även bortse från hennes psykiska hälsa och scenariot är fortfarande rimligt.

Jag fick ett pm från en person, som inte önskar sitt namn i tråden. Jag kan inte garantera äkthet men så här är innehållet, förutom lite som jag plockat bort i början. Citerar ordagrant:

Hon har med stor sannolikhet strypt barnet (polisen får inte konstatera dödsorsak, det gör den som obducerar) .
Det är polisen som stängde hennes Facebook för det skrevs en hel del på hennes "vägg").
Mamman var i dåligt skick på arresten, de hade henne en sväng på psykakuten. Hon blev flyttad dagen efter till häkte på annan ort.

Källa: polis som jobbar i Halmstad.


Som jag sa ovan - ta det för vad det är. Kan mycket väl vara sant.
Citera
2019-10-24, 08:19
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag fick ett pm från en person, som inte önskar sitt namn i tråden. Jag kan inte garantera äkthet men så här är innehållet, förutom lite som jag plockat bort i början. Citerar ordagrant:

Hon har med stor sannolikhet strypt barnet (polisen får inte konstatera dödsorsak, det gör den som obducerar) .
Det är polisen som stängde hennes Facebook för det skrevs en hel del på hennes "vägg").
Mamman var i dåligt skick på arresten, de hade henne en sväng på psykakuten. Hon blev flyttad dagen efter till häkte på annan ort.

Källa: polis som jobbar i Halmstad.


Som jag sa ovan - ta det för vad det är. Kan mycket väl vara sant.
Min första reaktion på detta är inte innehållet, utan att någon anger polis som källa till detta. I så fall har den polisen begått ett tjänstefel och det bör följas upp. Vi ska alla kunna känna oss trygga, oavsett om vi är offer eller misstänkt för brott, att lagens arm håller sig inom sina ramar.
Citera
2019-10-24, 08:29
  #909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Men jösses, försök teckna en livförsäkring för ett barn hos valfritt försäkringsbolag, försäkra ungen till 2 mille.

Det går inte...

I gravid/barnförsäkringar ingår det mindre ersättningar för omkostnader om barnet dör, men det är ingen livförsäkring.
Om jag inte har fel för mig så är en livförsäkring en försäkring att man kommer klara sig ekonomiskt även om partnern avlider. Det gäller ju inte om ens barn dör. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2019-10-24, 10:58
  #910
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag inte har fel för mig så är en livförsäkring en försäkring att man kommer klara sig ekonomiskt även om partnern avlider. Det gäller ju inte om ens barn dör. Men jag kan ju ha fel.

Det går att teckna sådana försäkringar i andra länder, men inte i Sverige så vitt jag vet. Vore livsfarligt för barnen om det gick...

I det här fallet kan det i alla fall inte ha handlat om försäkringspengarna, för då skulle mamman ha arrangerat en olyckshändelse, och inte dödat pojken så klantigt att hon genast blev insydd. En förmånstagare får inte ut livförsäkringspengarna, om han eller hon kan dömas för mord/dråp på den avlidne. Och så måste det ju vara.
Citera
2019-10-24, 12:51
  #911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobiol
Min första reaktion på detta är inte innehållet, utan att någon anger polis som källa till detta. I så fall har den polisen begått ett tjänstefel och det bör följas upp. Vi ska alla kunna känna oss trygga, oavsett om vi är offer eller misstänkt för brott, att lagens arm håller sig inom sina ramar.


Vad lever du i för värld? Du kan inte vara direkt erfaren av fb. Eller media över lag. Hur tror du att andra får veta om det som händer runt om? Jo för att rättsväsendet, polis, journalister, vården you name it delar med sig av det anonymt som har en inblick i verksamheter.
Citera
2019-10-24, 13:48
  #912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Vad lever du i för värld? Du kan inte vara direkt erfaren av fb. Eller media över lag. Hur tror du att andra får veta om det som händer runt om? Jo för att rättsväsendet, polis, journalister, vården you name it delar med sig av det anonymt som har en inblick i verksamheter.
Jo, jag har erfarenhet och förstår att det är så. Det är fortfarande ett fel för så ska det inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in